Elsa Westergård
Førsteamanuensis i spesialpedagogikk
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Førsteamanuensis i spesialpedagogikk
Westergård, Elsa
(2023)
Betydningen av kollektiv mestringstro i skolen. I: Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202783778.
s.197-215.
Westergård, Elsa
(2020)
Sammenhengen mellom skoleleders individuelle mestringstro læreres kollektive mestringstro og elevenes læringsutbytte. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202643782.
s.183-198.
Havik, Trude; Westergård, Elsa
(2019)
Do Teachers Matter? Students’ Perceptions of Classroom Interactions and Student Engagement.Scandinavian Journal of Educational Research.
ISSN 0031-3831.
Westergård, Elsa; Ertesvåg, Sigrun K.; Rafaelsen, Frank
(2018)
A Preliminary Validity of the Classroom Assessment Scoring System in Norwegian Lower-Secondary Schools.Scandinavian Journal of Educational Research.
ISSN 0031-3831.
s.1-19.
Westergård, Elsa
(2018)
En svale gir ingen sommer. Utvikling av kollektiv kompetanse innen foreldresamarbeid.. I: Å falle mellom to stoler. Samarbeid til barnets beste i barnehage og skole..
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-02944-3.
s.183-195.
Ertesvåg, Sigrun K.; Westergård, Elsa
(2017)
Observert klasseromsinteraksjon som grunnlag for profesjonell utvikling..Psykologi i kommunen (PIK).
ISSN 1892-3364.
Volum 52.
Hefte 6.
s.49-69.
Westergård, Elsa
(2015)
Implementering av "den utfordrende samtalen".. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-02472-1.
s.136-150.
Westergård, Elsa
(2015)
Moving the Theory of Parental Cooperation and Innovation into Practice.
International Journal about Parents in Education.
ISSN 1973-3518.
Volum 9.
Hefte 1.
s.93-105.
Westergård, Elsa
(2013)
Pers overgang fra barnehagen til skolen - et spørsmål om sårbare samarbeidsrelasjoner?. I: Barn i utfordringer. Systemtenkning og tidlig innsats i pedagogisk arbeid.
Fagbokforlaget.
ISBN 978-82-450-1242-2.
s.95-110.
Westergård, Elsa
(2013)
Teacher Competencies and Parental Cooperation.International Journal about Parents in Education.
ISSN 1973-3518.
Volum 7.
Hefte 2.
s.91-99.
Westergård, Elsa
(2012)
Læreren i hjem - skole samarbeidet. I: Lærere i skolen som organisasjon.
Cappelen Damm AS.
ISBN 978-82-7634-883-5.
s.157-181.
Westergård, Elsa
(2011)
Skolens møte med foreldrenes behov. I: Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-01850-8.
s.34-50.
Westergård, Elsa; Galloway, David
(2010)
Partnership, participation and parental disillusionment in home-school contacts: a study in two schools in Norway.Pastoral Care in Education: An International Journal of Personal, Social and Emotional Development.
ISSN 0264-3944.
Volum 28.
Hefte 2.
s.97-107.
Westergård, Elsa
(2009)
Skole-hjem samarbeid. I: Trygge OSLO skole - godt læringsmiljø.
Westergård, Elsa
(2007)
Do Teachers Recognise Complaints from Parents, and If Not, Why Not?.
Evaluation and Research in Education.
ISSN 0950-0790.
Volum 20.
Hefte no.3.
Westergård, Elsa; Galloway, David Malcom
(2004)
Parental disillusionment with school prevalence and relationship with demographic variables, and phase, size and location of school.
Scandinavian Journal of Educational Research.
ISSN 0031-3831.
Volum 48.
Hefte Vol. 48, no. 2.
s.189-204.
Roland, Pål; Westergård, Elsa
(2015)
Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-02472-1.
Westergård, Elsa
(2013)
Utvikling av ny kunnskap gjennom kollegaveiledning. I: Barn i utfordringer. Systemtenkning og tidlig innsats i pedagogisk arbeid.
Fagbokforlaget.
ISBN 978-82-450-1242-2.
s.43-51.
Westergård, Elsa; Fandrem, Hildegunn
(2011)
Samarbeid mellom hjem og skole.
ISBN 978-82-7578-048-3.
Westergård, Elsa
(2010)
Parental disillusionment with school. Prevalence, correlates, development and prevention.
ISBN 9788276444131.
Hefte 103.
Ytre-Arne, Elin; Westergård, Elsa
(2003)
Elevrådets idehefte mot mobbing. Ungdomstrinnet.Universitetet i Stavanger.
ISBN 8275780160.
Westergård, Elsa; Ytre-Arne, Elin
(2003)
Elevrådets idehefte mot mobbing. Barnetrinnet.Universitetet i Stavanger.
ISBN 8275780152.
Westergård, Elsa
(2000)
Sytemrettet samarbeid melllom skole og PPT.
Munthe, Elaine; Westergård, Elsa
(2021)
Parent-Teacher Conferences; Topics, roles and contexts. A metasynthesis.
Nordic Educational Research Association (NERA);
2021-10-03 - 2021-10-05.
Westergård, Elsa
(2020)
Lekser skal gi mestringsfølelse.
Westergård, Elsa
(2020)
Fra master i utdanningsvitenskap til master i spesialpedagogikk.
Temagruppmøte;
2020-06-22.
Westergård, Elsa
(2019)
Utvikling av kollektiv kompetanse innen foreldresamarbeid.
Ped 531 Innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk virksomhet v/UIA ;
2019-09-10 - .
Westergård, Elsa
(2019)
Innovasjonsutfordringer ved overgang til Ny master i spesialpedagogikk 2010.
Personalseminar ;
2019-12-01 - .
Westergård, Elsa
(2019)
Utfordrende foreldresamarbeid .
Planleggingsdag for lærere ved Finstad skole;
2019-05-22 - .
Westergård, Elsa
(2019)
Foreldresamarbeid for ressursteam i Bremanger kommune.
Foredrag for ressursteam/-lærere i Bremanger kommune;
2019-05-22 - .
Westergård, Elsa
(2019)
Her har de uteskole hver onsdag. Barna lærer mer nå de er i bevegelse..
Westergård, Elsa
(2019)
Implementeringskvalitet. Har den betydning for vår utadrettede virksomhet?.
Personalmøte;
2019-09-19 - .
Westergård, Elsa
(2018)
Mange føler de trenger opplæring for å være gode nok foreldre..
Westergård, Elsa; Havik, Trude
(2018)
Classroom interaction and student engagement at a student and classroom level.
ICSEI 2018;
2018-01-08 - 2018-01-12.
Ertesvåg, Sigrun K.; Westergård, Elsa; Rafaelsen, Frank
(2017)
Validation of CLASS-S in Norwegian lower secondary classrooms.
Systematic observation in Educational Research;
2017-09-26 - 2017-09-27.
Westergård, Elsa; Rafaelsen, Frank
(2017)
Measuring classroom interactions between Teachers and students in Norway.
International Congress for School <effectiveness and Improvement (ICSEI);
2017-01-07 - 2017-01-10.
Westergård, Elsa
(2017)
Støtte for læring på skolen og i hjemmet.
Westergård, Elsa
(2016)
Preliminary result of reliability and validity of CLASS-S.
International workshop;
2016-04-27 - 2016-04-28.
Westergård, Elsa
(2016)
Siste runde med videoobservasjoner i CIESL.
Westergård, Elsa; Roland, Pål
(2016)
Still going strong-12 years after implementing the Respect program.
ICSEI konferanse;
2016-01-05 - 2016-01-10.
Roland, Pål; Westergård, Elsa
(2016)
Antologi om implementering.
Ertesvåg, Sigrun K.; Westergård, Elsa
(2016)
CIESL-prosjektet: Førebels resultat med mulige implikasjonar for praksis.
Seminar Utdanningsdirektoratet, Hamar;
2016-05-25.
Westergård, Elsa; Roland, Pål
(2015)
Ulike perspektiver på implementering. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-02472-1.
s.14-18.
Westergård, Elsa
(2015)
Moving the theory into practice.
ERNAPE conference;
2015-08-26 - 2015-08-28.
Westergård, Elsa
(2015)
Forutsetninger for et godt lærer-foreldresamarbeid..
Westergård, Elsa
(2015)
Samarbeid med foresatte.
Westergård, Elsa
(2015)
Sosiale medier overtar idrettslagene..
Westergård, Elsa
(2015)
Kompetansepakke om implementering.
Personalseminar København;
2015-11-16 - 2015-11-18.
Westergård, Elsa
(2015)
Klasseledelse og foreldresamarbeid.
Westergård, Elsa
(2014)
Hva er god veiledning?.
veiledning av prosjektgruppe i SKU / UIU;
2014-01-20.
Westergård, Elsa
(2014)
Motivasjon og mestring.
Skolebasert kompetanseutvikling UIU;
2014-02-03.
Westergård, Elsa
(2014)
nettverksarbeid regionene sør og vest i UIU.
regionsamling i ungdomstrinn i utvikling;
2014-02-12.
Westergård, Elsa
(2014)
Jeg føler at jeg har våget å ta et stort skritt, og nå forventer jeg å bli en god klasseleder.
Westergård, Elsa
(2014)
Hvordan kan foreldre motivere for skolearbeid?.
Ertesvåg, Sigrun K.; Westergård, Elsa
(2014)
Video observations – introduction to the three domains of the CLASS–S scoring system and procedures for the video ovservation.
Workshop CIESL prosjektet;
2014-09-16.
Westergård, Elsa
(2014)
Foreldre teller - om foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte.
åpen fagdag;
2014-09-28.
Westergård, Elsa
(2014)
Nettverksamling for kompetansemiljøer.
Ungdomstrinn i utvikling;
2014-09-24.
Westergård, Elsa
(2014)
Erfaringsutveksling i kompetansenettverk. Trøndelag.
Ungdomstrinn i utvikling;
2014-09-25.
Westergård, Elsa
(2014)
Barn i utfordringer - foreldresamarbeid.
Barn i utfordringer - PPT Molde;
2014-04-09.
Westergård, Elsa
(2014)
Videreføring av utviklingsarbeid i skolen.
Skolebasert kompetanseutvikling;
2014-11-19.
Westergård, Elsa; Grini, Nina
(2014)
Den gode timen.
Skolebasert kompetanseutvikling i UIU;
2014-09-18.
Westergård, Elsa
(2014)
Føresetnadar for eit godt lærar-foreldre-samarbeid.
Westergård, Elsa
(2013)
Do teachers have sufficient competence in parental cooperation?.
ERNAPE conference;
2013-09-04 - 2013-09-06.
Westergård, Elsa
(2013)
Overganger i opplæringssystemet.
faglig foredrag;
2013-08-15.
Westergård, Elsa
(2013)
Innovasjonsprosesser.
faglig foredrag;
2013-10-03.
Westergård, Elsa
(2013)
Sårbare barn - sårbare foreldre.
Faglig foredrag;
2013-11-05.
Westergård, Elsa
(2013)
Foreldresamarbeid.
faglig foreldrag;
2013-02-04.
Westergård, Elsa
(2013)
Problemorienterte samtaler.
faglig foredrag;
2013-02-06.
Westergård, Elsa
(2013)
Klar, ferdig, gå? Del I.
Ungdomstrinn i utvikling ;
2013-09-09.
Westergård, Elsa
(2013)
Klar, ferdig, gå? Del II.
Ungdomstrinn i utvikling;
2013-09-15.
Westergård, Elsa
(2012)
Overgang fra barnehage til barneskole og foreldresamarbeid.
Westergård, Elsa
(2012)
Håndtering av krevende situasjoner i klasserommet har betydning for samarbeidet med foreldrene.
Westergård, Elsa
(2012)
Tidlig innsats.
SAF konferansen Dignity / Verdigehet ;
2012-10-24 - 2012-10-25.
Westergård, Elsa
(2012)
Barriers to effective parent-teacher communication.
Vitenskapelig konferanse ICSEI;
2012-01-05 - 2012-01-08.
Westergård, Elsa
(2012)
Mobbeoffre blir ikke trodd.
Westergård, Elsa
(2012)
Slik sikrer du barnet ditt en myk skolestart.
Westergård, Elsa
(2011)
Tips for en bra start.
Westergård, Elsa
(2011)
Foreldre er og usikre.
Westergård, Elsa
(2010)
God skolestart.
Westergård, Elsa
(2010)
Foreldre mister motet i møtet med skolen.
Westergård, Elsa
(2010)
Foreldre føler seg ikke ivaretatt.
Westergård, Elsa
(2010)
Foreldresamarbeid.
utenTitteltekst;
2010-12-09.
Westergård, Elsa
(2010)
Foreldresamarbeid.
Åpen fagdag;
2010-10-24.
Westergård, Elsa
(2010)
Foreldrene føler seg ikke ivaretatt.
Westergård, Elsa
(2010)
Hjem skole samarbeid.
utenTitteltekst;
2010-11-24.
Westergård, Elsa
(2010)
God skolestart.
Westergård, Elsa
(2010)
Hjem skole samarbeid.
utenTitteltekst;
2010-04-08.
Westergård, Elsa
(2010)
Hjem - barnehage/skole samarbeid med fokus på minoritetspråklige foreldre.
utenTitteltekst;
2010-09-17.
Westergård, Elsa
(2010)
Hvordan etablere gode relasjoenr til foreldrene?.
Sola konferansen;
2010-04-13 - 2010-04-14.
Westergård, Elsa
(2010)
Foreldre mister motet i møtet med skolen.
Westergård, Elsa
(2010)
Foreldrene føler seg ikke ivaretatt.
Westergård, Elsa
(2010)
God skolestart.
Westergård, Elsa
(2009)
Parental Involvement in Middle School: A Meta-Analytic Assessment of the strategies the strategies that Promote Achievement. Nancy E. Hill og Diana F. Tyson. Duke University.
Westergård, Elsa
(2009)
Skolestart: Forbered barna nå.
Westergård, Elsa
(2009)
Foreldresamarbeid. Hvordan kan vi etablere gode relasjoner til foreldre?.
åpen fagdag;
2009-11-25.
Westergård, Elsa
(2008)
Foreldrenes rolle ved skolestart.
Westergård, Elsa
(2008)
Foreldrenes rolle ved skolestart.
Westergård, Elsa
(2007)
Hjem - skole samarbeid.
utenTitteltekst;
2007-11-15.
Ertesvåg, Sigrun K.; Midthassel, Unni Vere; Westergård, Elsa
(2007)
Veiledning i Respekt - introduksjon.
veiledningsopplæring i Respekt;
2007-04-18 - 2007-04-19.
Westergård, Elsa
(2007)
Foreldrene må bry seg mer.
Westergård, Elsa
(2007)
Lærere og foreldre - effektive samarbeidspartnere?.
Ansvar for læring;
2007-09-27.
Westergård, Elsa
(2006)
Gi barna en god skolestart.
Westergård, Elsa
(2005)
Teacher perceptions of complaints from parents.
Integrating Multiple Perspectives on Effective Learning Environments;
2005-08-23 - 2005-08-27.
Westergård, Elsa
(2004)
Parental Disillusionment with Schools.
British Educational Research Assosiation (BERA) - Conference;
2004-09-18.
Westergård, Elsa
(2004)
Godt samarbeid mellom hjem og skole.
Kultur for samarbeid, Fylkesmannen i Rogaland, Utdanningsavdelingen;
2004-10-20.
Westergård, Elsa
(2004)
God samhandling mellom heim og skole Kva viser forskinga?.
Kultur for samarbeid, Fylkesmannen i Rogaland, Utdanningsavdelingen;
2004-10-19.
Westergård, Elsa
(2020)
em modell om implementeringskvalitet.
Westergård, Elsa
(2020)
en oversikt over tema 1.
Westergård, Elsa
(2020)
Fullan: innovasjonsprosessen.