Finn Egil Tønnessen

Professor emeritus

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
HG R-410
Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil

      (2021)

      Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk.

      ISBN 9788205553743.

    • Tønnessen, Finn Egil; Lundetræ, Kjersti

      (2014)

      Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk.

      ISBN 9788205431164.

    • Solheim, Ragnar Gees; Engen, Liv; Tønnessen, Finn Egil; Oftedal, Marit Petersen; Olofsson, Åke; Begnum, Anne Charlotte

      (2005)

      Leseferdighet på 2. og 7. trinn skoleåret 2003-2004 og oppsummering av resultatene for skoleårene 2001-2002, 2002-2003 og 2003-2004.

      Universitetet i Stavanger.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Culturally balanced assessment of reading (c-bar).

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (2003)

      Slik leser 10-åringer i Norge En kartlegging av leseferdighet blant 10-åringer i Norge.

      ISBN 8276490298.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (2003)

      Hvorfor leser klasser så forskjellig? En sammenligning av de 20 klassene med de beste og de 20 klassene med de svakest.

      ISBN 8276490336.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil; Oftedal, Marit Petersen

      (2003)

      Leseferdighet i 7. klasse høsten 2002.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (2003)

      PIRLS. En norsk kortversjon av den internasjonale rapporten om 10-åringers lesekunnskaper.

      ISBN 8276490301.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2003)

      Hvem er de lesesvake?.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (2000)

      Leseferdighet, elevatferd og læringsmiljø.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Kartlegging av leseferdighet og lesevanser på 9. klassetrinn.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Troll i ord. En forstudie.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Er avkoding bevisst eller automatisk?.

    • Tønnessen, Finn Egil; Solheim, Ragnar Gees

      (1998)

      Kartlegging av leseferdighet og lesevaner på 2. klassetrinn.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Automaticity and awareness.

      Universitetet i Stavanger.

    • Tønnessen, Finn Egil; Solheim, R.G

      (1997)

      Kartlegging av leseferdighet og lesevaner på 2. klassetrinn.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Dyslexia: Challenges for future research.

    • Tønnessen, Finn Egil; Frost, J.; Sletmo, A.; Tønnessen, F. E.

      (1997)

      Skriften på veggen. Hva skjer med vår leseferdighet?.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Statistikk-Stikkord.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Linjer i barns lesing.

      Universitetet i Stavanger.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Response and resistance in the treatment an training of dyslexics.

      Universitetet i Stavanger.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Syn og lesing.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Læring og lesing.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Explanation or understanding in dyslexia research?.

    • Jacobsen, Ø.; Haugen, O.H.; Helland, M.; Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Kartleggingsprosjektet Synsvaker og lesevansker.En Prosjektskisse.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1995)

      Leselyst og lesestoff.

    • Høien, Torleiv; Lundberg, Ingvar; Tønnessen, Finn Egil

      (1994)

      Kor godt les norske barn?.

    • Lundberg, Ingvar; Tønnessen, Finn Egil; Høien, Torleiv

      (1993)

      Norsk leseundervisning i internasjonalt lys.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1985)

      Human-etikk og kristendom : en kritisk analyse av Human-etisk forbund.

      Luther Forlag.

      ISBN 8253174292.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1983)

      Verdier og livssyn i skole og barnehage.

      Cappelen Damm AS.

      ISBN 8202099315.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1982)

      Livssynsorientering.

      Cappelen Damm AS.

      ISBN 9788202099138.

  • Formidling
    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil

      (2020)

      Sammenhenger mellom barns språklige og motoriske utvikling i barnehagealder.

      Norsk barnehageforskningskonferanse;

      2020-09-28 - 2020-09-30.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2017)

      What exactly is dyslexia?.

      Lesesenteret, nettsider.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2016)

      "Metakognisjon" – et overflødig begrep?.

      www.sprakløyper.no.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Hva er egentlig dysleksi?.

      Forskning.no.

      ISSN 1891-635X.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Lærere og foreldre - ta språket tilbake!.

      Forskning.no.

      ISSN 1891-635X.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Trenger vi egentlig dysleksibegrepet?.

      Åpent foredrag;

      2015-09-09.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Hva er metakognisjon - og kan den brukes i undervisningen?.

      Åpent foredrag;

      2015-06-02.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Hermeneutikk og leseopplæring.

      Åpent foredrag;

      2015-09-22.

    • Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Misbruk av hjerneforskning. Misbruk av hjerneforskning.
    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      The concept of skill as basis/paradigm for new reasearch on dyslexia.

      International workshop in Stavanger: "Leaning and Dyslexia";

      2015-10-05 - .

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Toddlers who have poor motor skills may be bad in math, research reveals.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      God motorikk kobles til gode matteferdigheter hos små barn.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Poor motor skills in two-year-olds could indicate slow development in mathematical proficiency.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Poor motor skills in toddlers hint at poor math abilities.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Two-year-olds with poor motor function display poor mathematical skills.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Poor motor skills in toddlers hint at poor math abilities.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Var du en haj til at samle lego-klodser? Børn med god motorik har nemmere ved at regne den ud.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Småbørn med god motorik er bedre til matematik.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Svak motorikk kobles til svake matematikkferdigheter.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Trenger vi dysleksibegrepet?.

      Konferanse i "Språknett";

      2015-11-11 - .

    • Moser, Thomas; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Relations between motor and language skills at age 2:9 and 4:9. Findings based on authentic assessment Kindergartens from the Stavanger Project.

      EECERA Annual Conference 2016;

      2015-09-07 - 2015-09-10.

    • Uppstad, Per Henning; Tønnessen, Finn Egil

      (2014)

      Processes and Products in Reading and Writing.

      Production and Perception in Different Modalities: Linguistic, Cognitive and Developmental Perspectives. Symposium in Honor of Sven Strömqvist;

      2014-11-21 - 2014-11-22.

    • Moser, Thomas; Reikerås, Elin Kristi Lie; Tønnessen, Finn Egil

      (2014)

      Prediction of the Development of Children’s Everyday Motor Competency in Early Childhood Education Institutions.

      3rd Biennial EARLI SIG 5 Conference - Learning and Development in Early Childhood;

      2014-08-25 - 2014-08-27.

    • Reikerås, Elin Kristi Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil

      (2014)

      The relation between mathematical skills and motor skills in toddlers.

      The 24th EECERA (European Early Childhood Education Research Association) conference ;

      2014-09-07 - 2014-09-10.

    • Reikerås, Elin Kristi Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil

      (2014)

      Barns matematiske og motoriske utvikling.

      Forskningssamling for samarbeidspartnere i Stavangerprosjektet;

      2014-11-05 - .

    • Heskestad, Stig; Tønnessen, Finn Egil

      (2012)

      Verdien av et menneske.

      Tidsskrift for Den norske legeforening.

      ISSN 0029-2001.

      Volum 7.

      s.862-863.

      DOI: 10.4045/tidsskr.11.1089

    • Iversen, Synnøve; Berg, Karin; Berg, Karin; Ellertsen, Bjørn; Tønnessen, Finn Egil; Tønnessen, Finn Egil

      (2007)

      Motor coordination difficulties in a municipality group and in a clinical sample of poor readers.

      DCD-VII Conference Developmental Coordination Disorder;

      2007-02-06 - 2007-02-09.

    • Berg, Karin; Berg, Karin; Iversen, Synnøve; Ellertsen, Bjørn; Tønnessen, Finn Egil; Tønnessen, Finn Egil

      (2007)

      Motor coordination difficulties in a municipality group and in a clinical sample of poor readers.

      World Physical Therapy. 15th International WCPT Congress;

      2007-06-02 - 2007-06-06.

    • Bertram, Raymond; Hyõnã, Jukka; Tønnessen, Finn Egil; Strõmqvist, Sven; Pekka, Niemi

      (2004)

      Compound elicitation in Finnish: The case of writing.

      45th Annual Meeting of the Psychonomic Society;

      2004-11-18 - 2004-11-21.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (2004)

      Hvorfor leser klasser så forskjellig? (Del 2).

      ?.

      Hefte 02.apr.

      s.1-3.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (2004)

      Hvorfor leser klasser så forskjellig? (Del 1).

      ?.

      Hefte 01.apr.

      s.4-5.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2000)

      Flere universiteter?.

      Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).

      ISSN 0804-3116.

    • Fagerheim, Toril; Raeymaekers, Peter; Tønnessen, Finn Egil; Sandkuijl, Lodewijk; Lubs, Herbert; Tranebjærg, Lisbeth

      (2000)

      A genome-wide search for dyslexia loci in a large Norwegian family.

      American Society of Human Genetics;

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2000)

      Autoritet og frihet i oppdragelsen.

      utenTitteltekst;

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2000)

      Comments on 'Cognitive processes in text writing'.

      Cognitive processes in text writing;

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Diagnosis is all in the chromosomes.

      ?.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Fantasi på si?.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

      s.29-29.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Mer enn ord.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

      s.12-12.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Dyslexia - some thorny issues.

      Reading, writing and language development in the school years;

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      On predicting and preventing dyslexia.

      From Ripples to Waves;

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      The future of literacy.

      11th European Conference on Reading;

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1998)

      Can computers resolve our reading problems?.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1998)

      Phonological and/or auditory deficits in dyslexia?.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1998)

      Is there a common cause behind hearing impairment and phonological deficits?.

    • Lubs, H.A.; Tønnessen, Finn Egil; Fagerheim, T.

      (1998)

      Genetics of dyslexia.

      Den Internasjonale dysleksikonferansen i Stavanger;

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Dyslexics, computers and society.

      Universitetet i Stavanger.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Ulike menneskesyn.

      Prismet.

      ISSN 0032-8847.

      Hefte 2.

      s.57-68.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Lys på lesing.

      Prismet.

      ISSN 0032-8847.

      Volum 2.

      s.93-95.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1995)

      Explanation or understanding in dyslexia research?.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1994)

      Subgrouping types of dyslexia.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1993)

      Does dyslexia run in families?.

    • Linnakylä, Pirjo; Mejding, Jan; Taube, Karin; Tønnessen, Finn Egil; Valgeirsdottir, Sigridur

      (1993)

      A comparative study of classroom environment and reading ability in the Nordic countries.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway