Joakim Caspersen

Forsker II i sosiologi

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Hermstad, Ingrid Holmedahl; Mordal, Siri; Caspersen, Joakim; Utmo, Ida Fjærestad

      (2023)

      Bedre skolestart i Trondheim kommune : Utleira- og Åsvangmodellen.

      ISBN 978-82-7570-721-3.

    • Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Ljusberg, Anna-Lena; Pedersen, Cathrine; Vennerød-Diesen, Frida Felicia

      (2023)

      Ny rammeplan i SFO : Evaluering av innføring av ny rammeplan for SFO, delrapport 2.

      ISBN 978-82-7570-729-9.

    • Tøssebro, Jan; Berg, Berit; Bruteig, Rebekka; Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Wendelborg, Christian

      (2023)

      Bedre tjenester til barn og unge med sammensatte behov? : Delrapport 1: Utgangspunktet da lovendringene trådte i kraft.

      ISBN 978-82-7570-732-9.

    • Wendelborg, Christian; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Hammer Smedsrud, Jørgen; Grøgaard, Jens Brandi; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Buland, Trond Hallgeir; Bliksvær, Trond

      (2023)

      Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2.

      ISBN 978-82-7570-733-6.

    • Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik

      (2023)

      En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 9788215065540.

    • Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Johansen, Wibeke; Leiulfsrud, Håkon; Lillebø, Otto Sevaldson; Nyhus, Ole Henning; Wendelborg, Christian

      (2023)

      Tett på - nye arbeidsmåter og samspill mellom skole, barnehage og PPT : Delrapport 1 fra et modellutprøvingsprosjekt i tre kommuner.

      ISBN 978-82-7570-737-4.

    • Wendelborg, Christian; Gjerustad, Cay; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Hammer Smedsrud, Jørgen

      (2022)

      Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1.

      ISBN 978-82-7570-688-9.

    • Øyum, Lisbeth; Fjørtoft, Siw Olsen; Letnes, Mari-Ann; Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim

      (2022)

      Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid.

      ISBN 978-82-14-07578-6.

      Hefte 2022:00963.

    • Caspersen, Joakim; Utmo, Ida Fjærestad

      (2022)

      Ny rammeplan i SFO : Kartlegging av innføringen av ny rammeplan i SFO.

      ISBN 978-82-7570-665-0.

    • Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hybertsen, Ingunn Dahler; Lynnebakke, Brit; Vika, Karl Solbue; Hammer Smedsrud, Jørgen; Wendelborg, Christian; Federici, Roger Andre

      (2021)

      Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser.

      ISBN 978-82-7570-646-9.

    • Mjøen, Odd Morten; Kermit, Patrick Stefan; Caspersen, Joakim

      (2021)

      Betingelser for god inkludering i skole for hørselshemmede.

      ISBN 978-82-7570-657-5.

    • Paulsen, Veronika; Wendelborg, Christian; Riise, Anne; Berg, Berit; Tøssebro, Jan; Caspersen, Joakim

      (2020)

      Ettervern- en god overgang til voksenlivet? : Helhetlig oppfølging av ungdom med barnevernerfaring.

      ISBN 978-82-7570-600-1.

    • Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Røe, Melina

      (2020)

      På vei mot inkludering? Sluttrapport fra evalueringen av modellutprøvingen Inkludering på alvor.

      ISBN 978-82-7570-616-2.

    • Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian

      (2019)

      Skolen vår!.

      Gyldendal Akademisk.

      ISBN 978-82-05-49597-5.

    • Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian

      (2019)

      Forord. I: Skolen vår!.

      Gyldendal Akademisk.

      ISBN 978-82-05-49597-5.

      s.5-11.

    • Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim

      (2019)

      Lærlingundersøkelsen 2016 og 2017 : Analyser av variasjoner og sammenhenger .

      ISBN 978-82-7570-530-1.

    • Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir; Valenta, Marko; Tøssebro, Jan

      (2019)

      Inkludering på alvor? Delrapport 1 fra evalueringen av modellutprøvingen inkludering på alvor.

      ISBN 978-82-7570-594-3.

    • Aamodt, Per O; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røsdal, Trude; Stensaker, Bjørn; Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre

      (2019)

      Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019.

      ISBN 978-82-7570-604-9.

    • Haugset, Anne Sigrid; Fagerholt, Randi Ann; Sivertsen, Håkon; Caspersen, Joakim; Franck, Karianne; Ljunggren, Birgitte; Lorentzen, Ranveig Sofie; Løe, Ida Camilla; Mordal, Siri

      (2019)

      Følgeevaluering av kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 4. TFoU-rapport 2019:5..

      ISBN 978-82-7732-289-6.

    • Caspersen, Joakim; Aamodt, Per O; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre

      (2018)

      Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 Delrapport 2.

      ISBN 978-82-7570-553-0.

    • Berg, Berit; Caspersen, Joakim; Garvik, Marianne; Paulsen, Veronika; Svendsen, Stina

      (2018)

      Bruk av tolk i barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre for enslige mindreårige.

      ISBN 978-82-7570-545-5.

    • Naper, Linn Renée; Caspersen, Joakim; Franck, Karianne; Haugset, Anne Sigrid; Ljunggren, Birgitte; Lorentzen, Ranveig Sofie; Osmundsen, Tonje Cecilie

      (2018)

      Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 3. TFoU-rapport 2018:11.

      ISBN 978-82-7732-275-9.

    • Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri; Olsen, Marit Schei; Gjøsund, Gudveig; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian

      (2018)

      Mellom system og individ : En studie av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale..

      ISBN 978-82-7570-571-4.

    • Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim; Mordal, Siri; Ljusberg, Anna-Lena; Bunar, Nihad

      (2018)

      Lek, Læring og ikke-pedagogikk for alle.

      ISBN 978-82-7570-569-1.

    • Caspersen, Joakim; Bugge, Hanna; Oppegaard, Sigurd

      (2017)

      Humanister i lærerutdanningene Valg og bruk av pensum, kompetanse og rekruttering, faglig identitet og tilknytning.

      ISBN 978-82-8364-042-7.

      Volum 2017.

      Hefte 2.

    • Caspersen, Joakim; Utvær, Britt Karin Støen; Bugge, Hanna; Wendelborg, Christian

      (2017)

      Fagskolekandidatene. En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015.

      ISBN 978-82-7570-483-0.

      Volum 2017.

      Hefte -.

    • Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim

      (2017)

      How does policy change universities? Outlook on the global research agenda. I: State of Higher Education 2015-2016.

      s.127-132.

    • Haugen, Gry Mette D.; Paulsen, Veronika; Caspersen, Joakim

      (2017)

      Barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier.

      ISBN 978-82-7570-495-3.

    • Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre; Røsdal, Trude

      (2017)

      Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 : Delrapport 1.

      ISBN 978-82-7570-499-1.

    • Wendelborg, Christian; Kittelsaa, Anna; Caspersen, Joakim

      (2017)

      Rett til spesialundervisning eller rett til deltakelse? : Faktorer som påvirker ekskludering og inkludering i skolen.

      ISBN 978-82-7570-505-9.

    • Haugum, Margrete Hembre; Ljunggren, Birgitte; Haugset, Anne Sigrid; Osmundsen, Tonje; Caspersen, Joakim; Franck, Karianne; Lorentzen, Ranveig Sofie

      (2017)

      Evaluering av Kompetanse for framtidens barnehage. Delrapport 2. TFoU-rapport 2017:09.

      ISBN 978-82-7732-258-2.

    • Caspersen, Joakim; Røe, Melina; Utvær, Britt Karin Støen; Wendelborg, Christian

      (2017)

      Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser : Et verktøy for kvalitetsutvikling i grunnskolen?.

      ISBN 978-82-7570-491-5.

    • Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Utvær, Britt Karin Støen; Caspersen, Joakim

      (2017)

      Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016.

      ISBN 978-82-7570-508-0.

    • Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred; Sandsør, Astrid Marie Jorde

      (2017)

      Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag.

      ISBN 978-82-327-0308-1.

      Hefte 26.

    • Aamodt, Per O; Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Grøgaard, Jens Brandi; Røsdal, Trude

      (2016)

      Kompetanseutvikling blant yrkesfaglærere: En undersøkelse basert på OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS).

      ISBN 978-82-327-0175-9.

      Hefte 6.

    • Ludvigsen, Sten Runar; Nortvedt, Guri A.; Petterson, Astrid; Sollerman, Samuel; Olafsson, Ragnar F.; Taajamo, Matti; Caspersen, Joakim; Nyström, Peter; Braeken, Johan

      (2016)

      Northern Lights on PISA and TALIS.

      Nordisk ministerråd.

      ISBN 978-92-893-4521-7.

      Volum 2016.

      Hefte 517.

    • Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim

      (2016)

      Høyt presterende elevers vurdering av læringsmiljøet : Analyser av Elevundersøkelsen 2013 og 2014.

      ISBN 978-82-7570-453-3.

    • Caspersen, Joakim; Michelsen, Hilde; Wendelborg, Christian

      (2016)

      Lærlingundersøkelsen 2015 : En analyse av yrkesfaglærernes kompetanse, utstyrssituasjonen og tilbudsstruktur.

    • Haugset, Anne Sigrid; Osmundsen, Tonje; Caspersen, Joakim; Haugum, Margrete Hembre; Ljunggren, Birgitte

      (2016)

      Kompetanse for framtidens barnehage. Delrapport 1: Følgeevaluering av strategien Kompetanse for framtidens barnehage.

      ISBN 978-82–7732–236-0.

    • Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim

      (2016)

      Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015.

      ISBN 978-82-7570-465-6.

    • Frølich, Nicoline; Sivertsen, Gunnar; Gunnes, Hebe; Røsdal, Trude; Tellmann, Silje Maria; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje; Caspersen, Joakim

      (2016)

      Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene.

      ISBN 978-82-327-0220-6.

      Hefte 31.

    • Seland, Idunn; Caspersen, Joakim; Markussen, Eifred; Sandsør, Astrid M. Jorde

      (2016)

      Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister: Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag.

      ISBN 978-82-327-0202-2.

      Hefte 19.

    • Elken, Mari; Røsdal, Trude; Aanstad, Siri; Caspersen, Joakim

      (2015)

      Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge: En sammenligning av ulike studiemodeller.

      ISBN 978-82-327-0094-3.

      Hefte 12.

    • Caspersen, Joakim; Garvik, Marianne; Wendelborg, Christian

      (2015)

      Lærlingundersøkelsen 2014 : Analyser av variasjoner og sammenhenger Lærlingundersøkelsen 2014.

      ISBN 978-82-7570-418-2.

    • Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim; Kongsvik, Trond

      (2015)

      Mot et større mangfold? Systemrettet arbeid og tilpasset opplæring i kommuner med lavt omfang av spesialundervisning.

      ISBN 978-82-7570-424-3.

    • Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim

      (2015)

      Elevundersøkelsen 2014. Analyse av Elevundersøkelsen 2014.

      ISBN 978-82-7570-425-0.

    • Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Caspersen, Joakim

      (2015)

      Grunnleggende ferdigheter og læringsmiljø : Et utdrag av analysene av Elevundersøkelsen 2014.

      ISBN 978-82-7570-432-8.

    • Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim; Kittelsaa, Anna M.; Svendsen, Stina; Haugset, Anne Sigrid; Kongsvik, Trond; Reiling, Rune Borgan

      (2015)

      Barnehagetilbudet til barn med særlige behov : Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder.

      ISBN 978-82-7570-440-3.

    • Kårstein, Asbjørn; Caspersen, Joakim

      (2014)

      Praksis i helse- og sosialfagutdanningene: En litteraturgjennomgang.

      ISBN 978-82-7218-998-2.

      Hefte 16.

    • Caspersen, Joakim; Aamodt, Per O; Vibe, Nils; Carlsten, Tone Cecilie

      (2014)

      Kompetanse og praksis blant norske lærere: Resultater fra TALIS-undersøkelsen i 2013.

      ISBN 978-82-327-0047-9.

      Hefte 41.

    • Caspersen, Joakim; Kårstein, Asbjørn

      (2013)

      Kvalitet i praksis: Oppfatninger om kvalitet blant praksisveiledere.

      ISBN 978-82-7218-906-7.

      Hefte 14.

    • Caspersen, Joakim

      (2013)

      Professionalism among novice teachers. How they think, act, cope and perceive knowledge.

      ISBN 978-82-93208-33-4.

      Volum 2013.

      Hefte 1.

    • Caspersen, Joakim; Støren, Liv Anne; Waagene, Erica

      (2012)

      Fagskoleutdannede – hvem de er og hvor de går.

      ISBN 978-82-7218-858-9.

      Hefte 31.

    • Caspersen, Joakim; Hovdhaugen, Elisabeth; Karlsen, Hilde

      (2012)

      Ulikhet i høyere utdanning:En litteraturgjennomgang for perioden 2002-2012.

      ISBN 978-82-7218-859-6.

      Hefte 32.

    • Caspersen, Joakim

      (2012)

      Drivkrefter i profesjonsutdanningene i sykepleie og medisin.

      ISBN 978-82-7218-863-3.

      Hefte 33.

    • Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Caspersen, Joakim; Nesje, Kjersti; Vindegg, Jorunn

      (2011)

      Praksis og teori. En undersøkelse blant undervisningspersonalet ved fem profesjonsutdanninger.

      Hefte 1.

    • Caspersen, Joakim; Wiborg, Øyvind; Lødding, Berit

      (2011)

      Praksisutbytte? Kunnskapsoversikt om ungdoms utbytte av praksis i opplæringen.

      ISBN 978-82-7218-739-1.

      Hefte 6.

    • Caspersen, Joakim

      (2011)

      Skolekultur og elevresultater: Hvilke muligheter gir TALIS-undersøkelsen?.

      ISBN 978-82-7218-785-8.

      Hefte 34.

    • Caspersen, Joakim

      (2011)

      Evaluering av samarbeidsmidler i helse- og sosialfagutdanningene.

      ISBN 978-82-7218-776-6.

      Hefte 29.

    • Caspersen, Joakim; de Lange, Thomas; Prøitz, Tine Sophie; Solbrekke, Tone Dyrdal; Stensaker, Bjørn

      (2011)

      LEARNING ABOUT QUALITY – Perspectives on learning outcomes and their operationalisations and measurement.

      Universitetet i Oslo.

    • Borgen, Jorunn Spord; Arnesen, Clara Åse; Caspersen, Joakim; Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Næss, Terje

      (2010)

      Kjønn og musikk : Kartlegging av kjønnsfordelingen i utdanning og arbeidsliv innenfor musikk.

      ISBN 978-82-7218-730-8.

      Hefte 49.

    • Skjønsberg, Andreas; Caspersen, Joakim

      (2009)

      Studentenes vurdering av førskolelærerutdanningen - resultater fra StudData. SPS arbeidsnotat 2009 nr. 2.

      Høgskolen i Oslo og Akershus.

      Volum 2009.

      Hefte 2.

    • Frøseth, Mari Wigum; Caspersen, Joakim

      (2008)

      Tilbakeblikk på utdanningen. -Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen.

      Høgskolen i Oslo og Akershus.

      ISBN 978-82-579-4610-4.

    • Caspersen, Joakim

      (2007)

      Kvalifisering av nyutdannede sykepleiere -en undersøkelse av læringsstrategier og opplæring i arbeidslivet.

      Høgskolen i Oslo og Akershus.

      ISBN 978-82-579-4575-6.

    • Caspersen, Joakim

      (2006)

      Kallet eller dannet? Motivasjon og yrkessosialsering hos sykepleiere og lærere.

      Høgskolen i Oslo og Akershus.

      ISBN 82-579-4486-6.

      Hefte 5.

    • Caspersen, Joakim

      (2006)

      Teachers' and nurses' realisation of job values.

      Høgskolen i Oslo og Akershus.

      Hefte 02/2006.

    • Caspersen, Joakim

      (2005)

      Kallet eller dannet? -motivasjon og yrkessosialisering hos sykepleiere og lærere.

  • Formidling
    • Uthus, Marit; Kjelaas, Irmelin; Caspersen, Joakim; Aas, Hanne Kristin

      (2023)

      Kick-Off INCLUSCHOOL – nye perspektiver på inkludering som en prosess i en mangfoldig skole.

      Internt Kick-Off INCLUSCHOOL;

      2023-11-14.

    • Holmeide, Hanna; Caspersen, Joakim

      (2023)

      Knowledge matters - Changes in novice and experienced teachers' valuation of knowledge.

      NORDPRO 2023;

      2023-11-21 - 2023-11-23.

    • Caspersen, Joakim

      (2023)

      Research orientation and professional identity among Finnish and Norwegian teacher educators.

      NORDPRO-konferansen 2023;

      2023-11-22 - 2023-11-23.

    • Uthus, Marit; Caspersen, Joakim; Kjelaas, Irmelin; Sagen Hasselø, Inger; Forren, Svein Johny

      (2022)

      En inkluderende skole er avgjørende for barn og unge.

      Psykologisk.no.

    • Caspersen, Joakim

      (2019)

      God Morgen Trøndelag.

    • Caspersen, Joakim; Mordal, Siri; Valenta, Marko; Wendelborg, Christian

      (2019)

      Skolefritidsordningen - tid for et veivalg?.

      Adressa.

    • Caspersen, Joakim

      (2019)

      Er den norske SFO-ordningen en skandale? .

      Frokostmøte;

      2019-01-24.

    • Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian

      (2019)

      ALTERNATIVE LØP I YRKESFAG/VGO ELLER: MULIGHETER FOR UTSATTE GRUPPER I OVERGANGENE I UTDANNINGSLØPET.

      Yrkesfagkonferansen 2019;

      2019-01-31.

    • Caspersen, Joakim; Paulsen, Veronika; Tøndel, Gunhild

      (2019)

      Arr. workshop "Skjønnsutøvelse i velferdsstatlig kontekst".

      Skjønnsutøvelse i velferdsstatlig kontekst;

      2019-11-06.

    • Caspersen, Joakim

      (2019)

      Mechanisms for exclusion in an inclusive extended education.

      WERA Conference - Extended Education Network;

      2019-09-26 - 2019-09-28.

    • Haugen, Gry Mette D.; Paulsen, Veronika; Caspersen, Joakim

      (2018)

      Barnevernets forebyggende arbeid mot vold i minoritetsfamilier.

      Tidsskriftet Norges Barnevern.

      ISSN 0800-1014.

      Volum 95.

      Hefte 1.

      s.4-17.

      DOI: 10.18261/ISSN.1891-1838-2018-01-02

    • Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian

      (2018)

      Praksisopplæring og læringsutbytte - betydningen av koherens.

      Nordpro-konferansen 2018: Makt, teknologi og mennesker;

      2018-11-08 - 2019-11-09.

    • Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline

      (2017)

      Editorial: Higher Education Learning Outcomes – Transforming Higher Education?.

      European Journal of Education.

      ISSN 0141-8211.

      Volum 52.

      Hefte 1.

      s.3-7.

      DOI: 10.1111/ejed.12204

    • Caspersen, Joakim; Utvær, Britt Karin Støen

      (2017)

      Fagskolekandidatene. En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015..

      Møte i arbeidsutvalget for Nasjonalt fagskoleråd;

      2017-05-23.

    • Caspersen, Joakim

      (2017)

      Kan akademiseringen av sykepleiefaget ha gått på bekostning av yrkesrelevansen?.

      Fagbladet, For medlemmer av Fagforbundet.

    • Caspersen, Joakim

      (2017)

      Fagskolekandidatene. En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015.

      Årskonferanse for Rådet for offentlige fagskoler-;

      2017-05-04.

    • Caspersen, Joakim

      (2016)

      Nyutdannede lærere - samarbeid, støtte og mestring. Resultater fra TALIS.

      Konferanse for nettverk for nyutdannede lærere, Sør-Trøndelag;

      2016-02-02.

    • Caspersen, Joakim

      (2016)

      Mot et større mangfold? Systemrettet arbeid og spesialundervisning.

      Fagdag Utdanningsdirektoratet;

      2016-02-15.

    • Caspersen, Joakim

      (2016)

      Registerdata i PPT.

      Seminar Utdanningsdirektoratet;

      2016-02-15.

    • Wendelborg, Christian; Caspersen, Joakim

      (2016)

      Mål for mobbing.

      Bedre Skole.

      ISSN 0802-183X.

      Hefte 1.

      s.41-45.

    • Caspersen, Joakim

      (2016)

      Fremtidens innovatører – studentene.

      NIFUs årskonferanse;

      2016-05-20.

    • Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre; Røsdal, Trude

      (2016)

      Skolelederutdanning og avtrykk på praksis.

      Över alla granser: Konferens for svenska och norska utbildare inom de statlige rektorsutbildningarna;

      2016-06-14 - 2016-06-15.

    • Caspersen, Joakim

      (2016)

      Evaluering av lærerspesialistordningen - en gjennomgang.

      Seminar for Foreldreutvalget for Grunnopplæringen;

      2016-10-20.

    • Federici, Roger Andre; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian; Røe, Melina

      (2016)

      Elevundersøkelsen - ikke bare en konkurranse med naboskolen.

      Bedre Skole.

      ISSN 0802-183X.

      Hefte 4.

      s.41-47.

    • Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian; Aamodt, Per O

      (2016)

      Measuring Learning Outcomes- symposium presentation CHER-conference.

      CHER-conference 2016;

      2016-09-05 - 2016-09-07.

    • Seland, Idunn; Caspersen, Joakim

      (2016)

      Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister. Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag.

      Kunnskapsdepartementets og Utdanningsdirektoratets arbeidsgruppe for lærerspesialistordningen;

      2016-10-21.

    • Caspersen, Joakim

      (2015)

      Lærerkompetanse, skoleledelse, og mangfold i skolen.

      Møte i Høyres utdanningspolitiske utvalg;

      2015-03-13.

    • Caspersen, Joakim

      (2015)

      Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge. En sammenligning av ulike studiemodeller.

      Møte i UHRs gruppe for praksis i tannhelseutdanningene;

      2015-04-13.

    • Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim; Reymert, Ingvild

      (2015)

      Managing mergers - governing Institutional integration.

      EAIR-konferanse;

      2015-08-31 - 2015-09-02.

    • Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim

      (2015)

      Leadership practices in elite and non-elite study programs. The introduction of learning outcomes in higher education.

      Workshop;

      2015-02-10 - 2015-02-11.

    • Caspersen, Joakim

      (2015)

      Can collegial work and school leader feedback improve teachers' self-efficacy?.

      Northern Lights conference;

      2015-05-10 - 2015-05-11.

    • Caspersen, Joakim

      (2014)

      Kvalitet i praksis- veilederperspektivet.

      Innspillsseminar Helse Bergen;

      2014-02-05.

    • Caspersen, Joakim

      (2014)

      Sosial mobilitet og mulighet for klassereiser - fleip eller fakta?.

    • Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel

      (2014)

      Hvorfor er det så vanskelig å være nyutdannet lærer?.

      Aftenposten Viten.

      ISSN 2464-3033.

    • Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Vibe, Nils; Aamodt, Per O

      (2014)

      Resultater fra TALIS 2013. Et utvalg norske funn for ungdomstrinnet i internasjonalt lys.

      Presentasjon for politisk ledelse, Kunnskapsdepartementet;

      2014-05-26 - .

    • Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Vibe, Nils; Aamodt, Per O

      (2014)

      Resultater fra TALIS 2013: Norske funn fra ungdomstrinnet i internasjonalt lys.

      Hefte 10.

    • Caspersen, Joakim

      (2014)

      Praksis i helse- og sosialfagutdanningene. En litteraturgjennomgang.

      UHR-styringsgruppemøte "Kvalitet i praksisstudier";

      2014-06-12.

    • Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim

      (2014)

      Managing learning outcomes Leadership in higher education at the interface between policies and professions.

      CHER conference 2014;

      2014-10-08 - 2014-10-10.

    • Caspersen, Joakim; Frølich, Nicoline

      (2014)

      Managing learning outcomes. Leadership practices and old modes of new governance in higher education.

      Nordic models in times of crisis - what is at stake?;

      2014-10-08 - 2014-10-09.

    • Caspersen, Joakim

      (2014)

      Fem myter om lærere.

    • Caspersen, Joakim

      (2014)

      Kvalitet i praksis. Hva mener praksisveilederne? Hva er god samhandling mellom utdanningsinstitusjon og praksis?.

      Fagdag for helse- og velferdsutdanningene, Høgskolen i Nord-Trøndelag;

      2014-10-29.

    • Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel

      (2014)

      Ny i lærerprofesjonen - hva er det som er så vanskelig?.

      Konferanse om TALIS 2013;

      2014-11-17.

    • Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian

      (2014)

      Unmasking the effects of student engagement on grades, learning outcomes and professional commitment.

      NORDPRO-konferansen 2014. De nordiske velferdsmodellene. Velferdsmodeller i endring – Implikasjoner for praktisk profesjonsutøvelse og profesjonsutdanning;

      2014-10-23 - 2014-10-24.

    • Caspersen, Joakim

      (2014)

      Hvordan måle kvalitet og relevans?.

      SPS-konferansen 2014;

      2014-12-04.

    • Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim

      (2014)

      Managing learning outcomes. Leadership practices and old modes of new governance in higher education.

      NFHE Conference;

      2014-10-08 - 2014-10-09.

    • Frølich, Nicoline; Caspersen, Joakim

      (2014)

      Leadership practices in elite and non-elite education. The case of introducing learning outcomes in higher education.

      Knowledge, status and power. Elite education, training and expertice;

      2014-10-23 - 2014-10-24.

    • Caspersen, Joakim

      (2013)

      Ikke bare en helgevakt.

      Manifest tidsskrift.

    • Caspersen, Joakim

      (2013)

      Kvalitet i praksis.

      Fagdag Lovisenberg Diakonale Høgskole;

      2013-05-27.

    • Caspersen, Joakim

      (2013)

      Kvalitet i praksis.

      Kontaktmøte mellom helse- og utdanningsmyndighetene;

      2013-03-20.

    • Caspersen, Joakim

      (2013)

      Kvalitativ og kvantitativ forskning - muligheter og begrensninger.

      Seminar/fagdag om forskningsmetode;

      2013-11-14.

    • Caspersen, Joakim

      (2013)

      "Den nyutdannede læreren".

      Juleseminar - institutt for grunnskole- og faglærerutdanning;

      2013-12-18.

    • Caspersen, Joakim

      (2012)

      Out of step? The valuation of knowledge and normative reflection in teacher education and schools.

      NORDPRO konferanse Århus;

      2012-10-25 - 2012-10-26.

    • Caspersen, Joakim; Karlsen, Hilde; Frølich, Nicoline; Aamodt, Per Olaf

      (2012)

      Results of Higher Education: Learning outcomes - perspectives on a moving target?.

      2012 SRHE Conference;

      2012-12-12 - 2012-12-14.

    • Caspersen, Joakim

      (2012)

      Utdanning og ulikhet - en litteraturgjennomgang for perioden 2002-2012.

      Styremøte Akademikerne;

      2012-09-06.

    • Caspersen, Joakim; Aamodt, Per Olaf

      (2010)

      Bijobb hindrer ikke studier.

      Dagens næringsliv.

      ISSN 0803-9372.

    • Caspersen, Joakim

      (2010)

      Privat, avgrenset, fragmentert.

    • Caspersen, Joakim

      (2009)

      Profesjonsutdanning og praksisretting - hvordan lykkes?.

      Faglig internseminar, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Nord Trøndelag;

      2009-05-14.

    • Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel

      (2009)

      Practice shock - theoretical and empirical considerations.

      European Sociologial Association, 9th conference;

      2009-09-01 - 2009-09-05.

    • Caspersen, Joakim; Lassen, Kjersti

      (2009)

      Hvem skal undervise de yngste?.

    • Caspersen, Joakim

      (2008)

      Tilbakeblikk på utdanningen. -Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen.

      Seminar om nyutdannede studenters vurdering av utdanningen, og hvordan dette kan brukes i studiekvalitetsarbeidet.;

      2008-04-01.

    • Caspersen, Joakim

      (2008)

      Tilbakeblikk på utdanningen. -Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen. Fokus på barnevernspedagoger.

      Barnevernpedagogutdanningenes lærerkonferanse 2008;

      2008-04-01.

    • Caspersen, Joakim

      (2008)

      Individual and contextual characteristics in teachers' approaches to knowledge.

      The School- a Learning organisation;

      2008-04-07 - 2008-04-08.

    • Caspersen, Joakim

      (2008)

      Norwegian teacher students' integration of knowledge. Professional learning as epistemic trajectories.

      5th interim conference of the international sociological association, sociology of professional groups;

      2008-09-12 - 2008-09-13.

    • Caspersen, Joakim

      (2008)

      Føler seg ikke kvalifiserte for arbeidslivet. Intervju i Oslostudenten.

    • Caspersen, Joakim

      (2008)

      Gap mellom utdanning og arbeidsliv.

    • Caspersen, Joakim

      (2008)

      Er nyutdannede ferdigvare?.

      Dagbladet.

      ISSN 0805-3766.

    • Munthe, Elaine; Caspersen, Joakim; Riksaasen Hatlevik, Ida Katrine

      (2007)

      Report to Eurydice. Teachers' autonomy- Norway.

      SPS arbeidsnotat 6/2007;

      2007-12-01.

    • Caspersen, Joakim

      (2007)

      Individual and contextual characteristics in teachers’ professional development.

      8th Annual Conference of the European Sociological Association;

      2007-09-03 - 2007-09-06.

    • Caspersen, Joakim

      (2007)

      "Three aspects of professionalism in Norwegian teaching and nursing".

      "Professions, citizenship and the changing worlds of welfare governance";

      2007-09-02 - 2007-09-03.

    • Caspersen, Joakim

      (2006)

      Teachers' and nurses' realisation of job values.

      23rd Nordic Conference of Sociology;

      2006-08-18 - 2006-08-20.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway