Karianne Megard Grønli

Stipendiat i utdanningsvitenskap

Karianne Megard Grønli

Kontakt

E-post: karianne.m.gronli@uis.no

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Kort om meg

Karianne Megard Grønli
Postdoktor, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (UiS)

Min vei inn i forskning begynte i klasserommet. Jeg har over 20 års erfaring som lærer og leseveileder i grunnskolen, og har arbeidet med kompetanseutvikling og veiledning innen begynneropplæring, flerspråklighet og inkluderende leseopplæring. Som leserådgiver på kommunenivå har jeg ledet utviklingsarbeid og utarbeidet praksisnære planer for lese- og skriveopplæring. 

Jeg brenner for å bygge bro mellom forskning og praksis, og samarbeider gjerne om utviklingsarbeid innen leseopplæring, tilbakemelding, elevmotivasjon og profesjonsutvikling. Jeg samarbeider også med FIKS ved Universitetet i Oslo, der jeg bidrar til profesjonsutvikling for lærere i leseopplæring gjennom DEKOMP..

Jeg er forfatter av læreverket Fabel (1.–4. trinn), som ble tildelt gull i Best European Learning Material Award (BELMA) i 2021, og har også utviklet læringsressurser for mellomtrinnet gjennom prosjektet Engasjer.

Dette forsker jeg på

Hvordan kan tilbakemelding gi barn følelsen av at de ikke er alene, og at lesing er noe de kan mestre og finne glede i? I arbeidet med doktorgraden utforsket jeg hvordan læreres tilbakemeldinger kan støtte elevenes leseutvikling, lesemotivasjon og tro på egne ferdigheter som lesere. Jeg er  opptatt av å forstå lesing som en tolkningsferdighet – en aktiv søken etter mening, ikke bare korrekt avkoding. God leseopplæring må  derfor forene strukturert arbeid med avkoding og styrke motivasjon for å finne mening i tekst fra første stund. Slik kan leseopplæringen gi elevene en opplevelse av verdi og mestring.

Gjennom utviklingen av Les for meg-sjekklisten bidro forskningen min til omsette teoretiske innsikter til et konkret verktøy for praksisfeltet. Funnene er publisert i internasjonale tidsskrifter som Review of Educational Research og Educational Psychology Review. Nå forsker jeg videre på hvordan tilbakemeldingspraksiser i leseundervisningen kan styrke elevers utholdenhet, motivasjon og leseglede – særlig hos elever som strever.  Målet er å utvikle kunnskapsbaserte strategier for tilbakemelding som fremmer elevenes innsats, handlekraft og opplevelse av mestring i møte med tekst.

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Grønli, Karianne Megard; Walgermo, Bente Rigmor; McTigue, Erin ; Uppstad, Per Henning

(2025)

Feedback Practices on Young Students’ Oral Reading: A Systematic Review.

Review of Educational Research.

ISSN 0034-6543.

DOI: 10.3102/00346543241306070

Grønli, Karianne Megard; Walgermo, Bente Rigmor; Uppstad, Per Henning; McTigue, Erin

(2025)

Transforming teacher feedback: A checklist for assessing and supporting reading skills, motivation and student agency in oral reading.

Contemporary Educational Psychology.

ISSN 0361-476X.

Volum 82.

DOI: 10.1016/j.cedpsych.2025.102377

Grønli, Karianne Megard; Walgermo, Bente Rigmor; Uppstad, Per Henning; McTigue, Erin

(2024)

Teachers’ Feedback on Oral Reading: A Critical Review of its Effects and the use of Theory in Research.

Educational Psychology Review.

ISSN 1040-726X.

Volum 36.

Hefte 4.

DOI: 10.1007/s10648-024-09957-z

Bøker og kapitler

Solheim, Oddny Judith; Grønli, Karianne Megard

(2024)

Engasjer Lesekurs Lærerveiledning.

ISBN 978-82-8360-155-8.

Solheim, Oddny Judith; Grønli, Karianne Megard

(2024)

Engasjer Lesekurs Elevhefter.

ISBN 978-82-8360-156-5.

Formidling

Grønli, Karianne Megard

(2025)

Workshop Engasjer lesekurs.

Nasjonal lesekonferanse 2025;

2025-04-07 - 2025-04-08.

Grønli, Karianne Megard; Walgermo, Bente Rigmor; Uppstad, Per Henning; McTigue, Erin

(2025)

Teachers’ Feedback Practices: Impact of an observational framework for agentic feedback on students’ oral reading.

SSSR 2025;

2025-07-16 - 2025-07-19.

Grønli, Karianne Megard

(2025)

Nye ressurser for arbeid med motiverende leseopplæring - Engasjer lesekurs og kartleggingsverktøyet Les for meg.

Dagseminar Tid for lesing;

2025-03-17.

Grønli, Karianne Megard

(2025)

Nye ressurser for arbeid med motiverende leseopplæring - Engasjer lesekurs og kartleggingsverktøyet Les for meg..

Dagseminar Tid for lesing;

2025-05-05.

Grønli, Karianne Megard

(2025)

Nye ressurser for arbeid med motiverende leseopplæring - Engasjer lesekurs og kartleggingsverktøyet Les for meg..

Dagseminar Tid for lesing;

2025-05-06.

Grønli, Karianne Megard

(2025)

Nye ressurser for arbeid med motiverende leseopplæring - Engasjer lesekurs og kartleggingsverktøyet Les for meg..

Dagseminar Tid for lesing;

2025-05-07.

Grønli, Karianne Megard

(2025)

Motiverende leseopplæring.

Avslutningskonferanse StøDig, Oslo kommune;

2025-05-08.

Mitchell, Monica Gundersen; Fuglestad, Unni ; Grønli, Karianne Megard

(2024)

Panelsamtale: Hva nå? Veien videre for norske barns leseferdigheter.

Nasjonal konferanse om lesing;

2024-03-18 - 2024-03-19.

Grønli, Karianne Megard; Walgermo, Bente R.; Uppstad, Per Henning; McTigue, Erin

(2024)

Tilbakemeldinger i leseopplæring – en mulighet for elevmedvirkning? En systematisk litteraturgjennomgang..

Skriv! Les! 2024;

2024-05-06 - 2024-05-08.

Grønli, Karianne Megard; Walgermo, Bente R.; Uppstad, Per Henning; McTigue, Erin

(2024)

Motiverende tilbakemeldinger på elevers høytlesing..

Nasjonal lesekonferanse 2024;

2024-03-18 - 2024-03-19.

Walgermo, Bente R.; Bakken, Arild Michel; Grønli, Karianne Megard; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Uppstad, Per Henning; Aano, Erlend

(2024)

Innføringsseminar (Read to me) for ledere i Lindesnes kommune.

Innføringsseminar (Read to me) for ledere i Lindesnes kommune;

2024-04-18 - 2024-04-19.

Walgermo, Bente R.; Uppstad, Per Henning; Grønli, Karianne Megard; Ersland, Bjørn Arild Hansen

(2024)

Innføring i Les for meg-intervensjonen for alle lærer på 2. - 4. trinn i Lindesnes kommune..

LES FOR MEG-samling i Lindesnes;

2024-08-12.

Grønli, Karianne Megard; Walgermo, Bente R.; McTigue, Erin ; Uppstad, Per Henning

(2024)

Feedback on students oral reading – a case for student agency: A systematic review.

International Conference on Motivation (ICM) 2024;

2024-08-28 - 2024-08-30.

Grønli, Karianne Megard; Walgermo, Bente R.; McTigue, Erin ; Uppstad, Per Henning

(2024)

Exploring the impact of checklist on teachers assessments and feedback on students oral reading.

International Conference on Motivation (ICM) 2024;

2024-08-28 - 2024-08-30.

Grønli, Karianne Megard

(2024)

Motiverende tilbakemeldinger.

Faglig opplæringsøkt med lærere Prinsdal skole;

2024-09-10.

Grønli, Karianne Megard

(2024)

Motiverende tilbakemeldinger.

Faglig opplæringsøkt med lærere Trosterud skole;

2024-09-11.

Grønli, Karianne Megard; Walgermo, Bente Rigmor; Uppstad, Per Henning; McTigue, Erin Margaret

(2024)

The transformative potential of checklist on teachers feedback and promoting student agency.

ALER 2024;

2024-11-07 - 2024-11-09.

Grønli, Karianne Megard; Walgermo, Bente Rigmor; Uppstad, Per Henning; McTigue, Erin

(2024)

Endre læreres tilbakemeldingspraksis: Effekten av et observasjonsverktøy .

Onsdagspresentasjon Nasjonalt Lesesenter;

2024-11-13.

Fuglestad, Unni ; Grønli, Karianne Megard; Sæbø, Johanne Ur; Mossige, Margunn

(2024)

Leseplaner: Hvorfor? Hvordan? Hva? Workshop..

Nasjonal konferanse om lesing;

2024-03-18.

Grønli, Karianne Megard; Walgermo, Bente R.; Uppstad, Per Henning; McTigue, Erin

(2023)

Feedback practices on students’ oral reading – towards student agency? A systematic review.

SSSR Conference;

2023-07-20 - 2023-07-22.

Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer; Grønli, Karianne Megard; Lundetræ, Kjersti; Ersland, Bjørn Arild Hansen

(2022)

Det store skoleboktyveriet.

Bergens Tidende.

ISSN 0804-8983.

s.52-52.

Lundetræ, Kjersti; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Grønli, Karianne Megard; Bjorøy, Anne-Birthe Nyhammer

(2022)

Utmerkelse til læremiddel i norsk.