Karianne Megard Grønli
Stipendiat i utdanningsvitenskap

Kontakt
E-post: karianne.m.gronli@uis.no
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Kort om meg
Karianne Megard Grønli
Postdoktor, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (UiS)
Min vei inn i forskning begynte i klasserommet. Jeg har over 20 års erfaring som lærer og leseveileder i grunnskolen, og har arbeidet med kompetanseutvikling og veiledning innen begynneropplæring, flerspråklighet og inkluderende leseopplæring. Som leserådgiver på kommunenivå har jeg ledet utviklingsarbeid og utarbeidet praksisnære planer for lese- og skriveopplæring.
Jeg brenner for å bygge bro mellom forskning og praksis, og samarbeider gjerne om utviklingsarbeid innen leseopplæring, tilbakemelding, elevmotivasjon og profesjonsutvikling. Jeg samarbeider også med FIKS ved Universitetet i Oslo, der jeg bidrar til profesjonsutvikling for lærere i leseopplæring gjennom DEKOMP..
Jeg er forfatter av læreverket Fabel (1.–4. trinn), som ble tildelt gull i Best European Learning Material Award (BELMA) i 2021, og har også utviklet læringsressurser for mellomtrinnet gjennom prosjektet Engasjer.
Dette forsker jeg på
Hvordan kan tilbakemelding gi barn følelsen av at de ikke er alene, og at lesing er noe de kan mestre og finne glede i? I arbeidet med doktorgraden utforsket jeg hvordan læreres tilbakemeldinger kan støtte elevenes leseutvikling, lesemotivasjon og tro på egne ferdigheter som lesere. Jeg er opptatt av å forstå lesing som en tolkningsferdighet – en aktiv søken etter mening, ikke bare korrekt avkoding. God leseopplæring må derfor forene strukturert arbeid med avkoding og styrke motivasjon for å finne mening i tekst fra første stund. Slik kan leseopplæringen gi elevene en opplevelse av verdi og mestring.
Gjennom utviklingen av Les for meg-sjekklisten bidro forskningen min til omsette teoretiske innsikter til et konkret verktøy for praksisfeltet. Funnene er publisert i internasjonale tidsskrifter som Review of Educational Research og Educational Psychology Review. Nå forsker jeg videre på hvordan tilbakemeldingspraksiser i leseundervisningen kan styrke elevers utholdenhet, motivasjon og leseglede – særlig hos elever som strever. Målet er å utvikle kunnskapsbaserte strategier for tilbakemelding som fremmer elevenes innsats, handlekraft og opplevelse av mestring i møte med tekst.