Marianne Larsen Undheim

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
HL K-112

Bio

Underviser i pedagogikk og digital teknologi på barnehagelærerutd. Ansvar for profilen "Aktiv med digital teknologi i bhg" og FILIORUMs ressursbank. Forsker på barns kreative og skapende bruk av digital teknologi. Jeg deltar for tiden i tre forskningsprosjekter: DiCoTe, SPrELL og PUST — alle med fokus på digital teknologi i barnehagen og eller barnehagelærerutdanningen.

Aktuelle lenker:

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Kucirkova, Natalia; Undheim, Marianne; Unstad, Torstein; Dardanou, Maria

      (2023)

      PUST - Profesjonsfaglig utviklingsprosjekt i Stavanger og Tromsø.
    • Undheim, Marianne; Unstad, Torstein

      (2022)

      Fagområdene fra et etisk-digitalt perspektiv (workshop i Time).

      Ressursgruppemøte i Rekom;

      2022-04-08.

    • Oke, Meera; Undheim, Marianne

      (2022)

      Co-construction of digitally animated stories as a practice in early childhood teacher preparation in Ireland.

      Rise up! 10th international digital storytelling conference;

      2022-06-20 - 2022-06-22.

    • Undheim, Marianne; Unstad, Torstein

      (2022)

      Fagområdene fra et etisk-digitalt perspektiv (Stavanger).

      Workshop PUST-prosjektet;

      2022-02-14.

    • Undheim, Marianne

      (2022)

      Kreative samarbeidsprosesser.

      Ressursgruppemøte REKOM;

      2022-06-08.

    • Undheim, Marianne

      (2022)

      Challenges and opportunities of digital technology use in Norwegian ECEC settings.

      Grensesnitt;

      2022-05-25.

    • Undheim, Marianne

      (2022)

      PhD-research: The process is not enough.

      Seminar på Dublin City University;

      2022-06-27.

    • Undheim, Marianne

      (2022)

      Digital storytelling: Digital technology as a pedagogical tool in ECEC.

      Festival of Education and Lifelong Learning;

      2022-06-01.

    • Undheim, Marianne

      (2022)

      Barnehageforskning - er det praktisk nok til at jeg kan bruke den?.

      Solaseminaret 2022;

      2022-04-04.

    • Undheim, Marianne

      (2022)

      Digital teknologi i barnehagen: Digital praksis i Time kommune.

      Styrermøte i Time kommune;

      2022-03-22.

    • Undheim, Marianne

      (2022)

      Animation workshop for "The STEAM upgrade".

      The STEAM upgrade;

      2022-04-07.

    • Jernes, Margrethe; Undheim, Marianne

      (2022)

      Children’s and teachers’ utterances about the medium when reading digital picture books.

      EECERA 2022;

      2022-08-24 - 2022-08-26.

    • Unstad, Torstein; Undheim, Marianne; Dardanou, Maria; Kucirkova, Natalia

      (2022)

      Challenges and opportunities of digital technology use in Norwegian ECEC settings.

      EECERA 2022;

      2022-08-24 - 2022-08-26.

    • Undheim, Marianne; Ploog, Helga Maria

      (2022)

      Profesjonsfaglig digital kompetanse i norsk barnehagelærerutdanning: Utfordringer og muligheter.

      Norsk barnehageforskningskonferanse;

      2022-10-26 - 2022-10-28.

    • Undheim, Marianne

      (2022)

      Children’s participation: Digital technology in a collaborative technology-mediated story creation process.

      IRECE 2022;

      2022-11-21 - 2022-11-22.

    • Undheim, Marianne; Kucirkova, Natalia; Unstad, Torstein; Dardanou, Maria

      (2022)

      PUST prosjektet - en oppsummering (workshop i Stavanger).

      Workshop PUST-prosjektet;

      2022-11-14.

    • Skarstein, Tuula Helka; Undheim, Marianne

      (2022)

      Barnehagelærerstudenter fordyper seg faglig fra første semester.
    • Undheim, Marianne

      (2022)

      Barnehagebarn lager animasjonsfilm.

      FILIORUMs ressursbank.

    • Alvestad, Marit; Gjems, Liv; Undheim, Marianne

      (2022)

      Kvalitet i barnehagen.

      FILIORUMs ressursbank.

    • Undheim, Marianne

      (2022)

      Young children creating animated movies.

      FILIORUMs ressursbank.

    • Undheim, Marianne; Jernes, Margrethe

      (2021)

      Samtaler om mediet i samtalebasert lesing i barnehagen.

      Norsk barnehageforskningskonferanse;

      2021-10-26 - 2021-10-28.

    • Undheim, Marianne; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2021)

      Lanserer ressursbank og inviterer til konferanse - for å dele forskning med barnehagene.
    • Undheim, Marianne; Dardanou, Maria

      (2021)

      Digital dømmekraft (workshop i Stavanger).

      Workshop PUST-prosjektet;

      2021-11-02.

    • Undheim, Marianne; Hoel, Trude

      (2021)

      The interplay between visual and auditive modalities - in children's animated story.

      Exploring Visual Worlds of Education;

      2021-06-09 - 2021-06-10.

    • Undheim, Marianne

      (2021)

      Creating stop-motion animation movies with young children.

      EECERA online festival 2021;

      2021-09-01 - 2021-09-17.

    • Undheim, Marianne; Unstad, Torstein; Dardanou, Maria; Kucirkova, Natalia

      (2021)

      Developing Norwegian kindergarten teachers’ digital competence through a national learning network.

      EECERA online festival 2021;

      2021-09-01 - 2021-09-17.

    • Undheim, Marianne

      (2021)

      Teachers´ pedagogical strategies during a digital story creation process.

      Digital Education 2021;

      2021-04-09.

    • Undheim, Marianne

      (2021)

      Young children and teachers creating digital stories in ECEC.

      Online meeting at UNICAMP (Brasil);

      2021-03-18.

    • Undheim, Marianne

      (2021)

      Creating animated stories with children.

      Early learning in a digital world;

      2021-10-11.

    • Undheim, Marianne; Stangeland, Elisabeth Brekke; Eidsvåg, Gunnar Magnus

      (2021)

      FILIORUM lanserer Ressursbank for barnehagen.
    • Undheim, Marianne

      (2021)

      "Once upon a time the lion and the leopard were fighting".

      Practical Literacy: the Early and Primary Years.

      ISSN 2204-3667.

      Volum 26.

      Hefte 3.

      s.21-23.

    • Undheim, Marianne

      (2021)

      Children’s participation in an animation project.

      Early learning in a digital world;

      2021-11-15.

    • Undheim, Marianne

      (2021)

      Animated stories with children.

      Early learning in a digital world;

      2021-12-06.

    • Undheim, Marianne

      (2021)

      Kodeleker i barnehagen.

      Oppstartsamling DiCoTe;

      2021-12-06.

    • Undheim, Marianne; Kucirkova, Natalia; Unstad, Torstein; Dardanou, Maria

      (2021)

      Digital kompetanse og forskningsperspektiver (workshop i Stavanger).

      Workshop PUST-prosjektet;

      2021-11-02.

    • Kucirkova, Natalia; Unstad, Torstein; Undheim, Marianne; Dardanou, Maria

      (2021)

      Profesjonell faglige utvikling med digital teknologi hos barnehagepersonalet gjennom workshop.

      Lærerutdanningskonferansen 2021;

      2021-04-28.

    • Kucirkova, Natalia; Undheim, Marianne

      (2021)

      Er du bekymret for barnas «skjermtid»? Det er ikke skjermen som er problemet!.

      Forskersonen.no.

    • Undheim, Marianne

      (2021)

      Barn skal leke, klatre i trær og slå seg, men de bør også få erfaring med teknologien.

    • Undheim, Marianne

      (2021)

      Children’s Participation – ECE in Norway.

      Online meeting at UNICAMP (Brasil);

      2021-03-18.

    • Undheim, Marianne

      (2021)

      Slik holder barnehagene foreldrene oppdatert: Noen melder fra om hver drittbleie, andre sender ukesrapport.

    • Undheim, Marianne

      (2021)

      Digital Stories – Creating a link between ECEC and ECTE.

      Curating & co-constructing digital stories in ECEC higher education;

      2021-03-05.

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Early Childhood Education in Norway and Children’s Participation.

      Online meeting at UniCEUB (Brasil);

      2020-06-17.

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      The Process Is Not Enough.

      Disputas;

      2020-11-06.

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Barnehagebarn stortrives når de får lage digitale fortellinger.
    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Barnehagebarn og digitale fortellinger.

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      – For barna var det viktig å kunne dele den digitale fortellingen med andre barn.
    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Barnehagebarn vil se resultater når de lager digitale fortellinger.
    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Barnehagebarns multimodale digitale fortellinger - en remiks av kulturelle ressurser.

      Norsk barnehageforskningskonferanse;

      2020-09-28 - 2020-10-30.

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Digital tools in early years settings.

      Prøveforelesning - disputas;

      2020-11-06.

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Digital teknologi i barnehagelærerutdanningen.

      Fagdager for ansatte på IBU;

      2020-06-09 - 2020-06-10.

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Digitale ressurser i utdanningen.

      Oppfølgingskurs for ansatte på IBU;

      2020-06-18.

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Digital kreativitet (DDVs Sommerskole 2020).

      DDVs Sommerskole 2020;

      2020-06-12.

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Animasjon med barn (DDVs Sommerskole 2020).

      DDVs Sommerskole 2020;

      2020-06-12.

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      A meta perspective on joy and challenges with academic writing.

      Stipendiat forum;

      2020-05-12.

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Kreativ og skapende bruk av digital teknologi – i barnehagen og på IBU.

      Praksislærerdag;

      2020-09-30.

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Bruk av film i barnehageforskning.

      Forum Filiorum;

      2020-01-21.

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Creative use of digital technology.

      VEBB Forskningsseminar;

      2020-02-11.

    • Undheim, Marianne; Jernes, Margrethe

      (2019)

      Collaborative multimodal digital stories in kindergarten.

      EECERA 2019;

      2019-08-21 - 2019-08-23.

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Digitalisering i barnehagen – hvordan kan digitale verktøy brukes i barnehagen?.

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Digital kompetanse og animasjon i barnehagen (undervisning BULL våren 2019).

      Undervisning;

      2019-04-01 - 2019-04-12.

    • Undheim, Marianne; Hoel, Trude

      (2019)

      Barnehagebarn skaper animasjonsfilm sammen.

      Norsk barnehageforskningskonferanse;

      2019-10-16 - 2019-10-17.

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Digital kompetanse i barnehagen (undervisning BULL høsten 2019).

      Undervisning;

      2019-11-13 - 2019-11-14.

    • Undheim, Marianne; Hoel, Trude

      (2019)

      Children’s Collaborative Multimodal Digital Stories.

      Reconceptualising Early Childhood Literacies: An International Conference;

      2019-03-07 - 2019-03-08.

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Animasjon med barn - fra ide til ferdig film.

      Nasjonal konferanse om lesing;

      2019-04-09 - 2019-04-10.

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Barn og barnehagelærere designer multimodale digitale fortellinger sammen.

      Midtveisevaluering;

      2019-05-23.

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Children and Teachers Create multimodal Digital Stories Together (prosjektpresentasjon).

      PhD-kurs;

      2019-06-04.

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Designing multimodal digital stories in kindergarten.

      Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy;

      2019-05-07 - 2019-05-09.

    • Undheim, Marianne

      (2018)

      Children Designing Multimodal Digital Stories.

      Children in Changing Contexts Research Group;

      2018-09-04.

    • Undheim, Marianne

      (2018)

      Animasjonsprosjektet.

      Dialogmøte;

      2018-02-07.

    • Jernes, Margrethe; Undheim, Marianne

      (2018)

      Barnehagens digitale praksis - barns digitale hverdag.

      Rammeplanimplementering;

      2018-11-02.

    • Undheim, Marianne

      (2018)

      Children’s Participation in Collaborative Digital Design Processes.

      Childhood and Materiality;

      2018-05-07 - 2018-05-09.

    • Undheim, Marianne

      (2018)

      Collaborative Digital Design Processes (prosjektpresentasjon).

      PhD kurs;

      2018-06-07.

    • Undheim, Marianne

      (2018)

      Om teknologi i undervisningen.

    • Undheim, Marianne; Jernes, Margrethe

      (2018)

      Barnehagens digitale praksis.

      Rammeplanimplementering;

      2018-06-01.

    • Undheim, Marianne

      (2018)

      Digital dømmekraft i barnehagen - Hva er lov? Hva er lurt?.

      Digital Arena Barnehage;

      2018-03-14 - 2018-03-16.

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Norske skolebarn lærer av roboter.

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Læring gjennom samarbeid i en digital design prosess (presentasjon av oppgave).

      PhD-kurs;

      2017-11-29.

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Digital kompetanse og animasjon i barnehagen (undervisning BULL høst 2017).

      Undervisning;

      2017-12-04 - 2017-12-15.

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Preschool children's multimodal stories.

      PhD-forum;

      2017-09-07.

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Digital praksis i ny rammeplan.

      Barnehagenytt.

      ISSN 2387-4635.

      Volum 20.

      Hefte 03.

      s.8-9.

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Medskapende og utforskende barn (kurs).

      Nettverkssamling for barnehageansatte;

      2017-11-16.

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Digital Production Activities (poster presentation).

      PhD-workshop;

      2017-06-01.

    • Undheim, Marianne; Vangsnes, Vigdis

      (2017)

      Digital stories and preschool teachers' competence.

      EECERA;

      2017-08-30 - 2017-09-01.

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Med blikk på teknologi, pedagogikk og fag som en integrert enhet i barnehagen (prosjektpresentasjon).

      PhD Introduksjonsseminar;

      2017-03-27.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway