Monika Anna Røthle
Timelønnet Førstelektor
Timelønnet Førstelektor
Røthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin
(2018)
Getting dressed in preschool : values education in daily routines. I: Values in early childhood education : citizenship for tomorrow.Routledge.
ISBN 9781138230705.
s.102-117.
Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna
(2018)
Expressions in play. I: Supporting toddlers´wellbeing in early years settings : strategies and Tools for practitioners and teacher.
Jessica Kingsley Publishers.
ISBN 9781785922626.
s.132-160.
Johansson, Eva Marianne; Røthle, Monika Anna
(2018)
Narratives : tools for reflection on values. I: Values in early childhood education : citizenship for tomorrow.
Routledge.
ISBN 9781138230705.
s.70-86.
Johansson, Eva Marianne; Emilson, Anette; Røthle, Monika Anna; Puroila, Anna-Maija; Broström, Stig; Einarsdottir, Johanna
(2016)
Individual and collective rights expressed in educator and child interactions in Nordic preschools.International Journal of Early Childhood.
ISSN 0020-7187.
Volum 48.
Hefte 2.
s.209-224.
Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit
(2015)
Verdipedagogikk i barnehagen.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-02451-6.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Tofteland, Berit; Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna
(2015)
Rettferdighet som demokratisk verdi i barnehagen. I: Demokratiske praksiser i barnehagen.
Fagbokforlaget.
ISBN 978-82-450-1652-9.
s.131-149.
Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna; Johansson, Eva Marianne
(2013)
Values at stake in interplay between toddlers and teachers. I: Varied Perspectives on Play and Learning: Theory and Research on Early Years Education.
Information Age Publishing.
ISBN 9781623964160.
s.109-125.
Röthle, Monika Anna
(2013)
Møtet med de lekende barna kap 7. I: Småbarnspedagogikk : fenomenologiske og estetiske tilnærminger.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-40920-3.
s.121-141.
Lordelo, Eulina la Rocha; Röthle, Monika Anna; Mochizuki, Akemy Brandão
(2012)
Socialization Goals in Different Contexts.
Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis.
ISSN 1904-9633.
Volum 22.
Hefte 51.
s.33-42.
Röthle, Monika; Lordelo, Eulina la Rocha
(2009)
Selvstendighet og respekt som sosialiseringsmål i ulike kulturer Independence and respect as socialisation goals in different cultures. I: Mørreaunet, S. et al (2009) Inspirasjon og kvalitet i praksis - med hjerte for barnehagefeltet. Oslo: Pedagogisk Forum.
Universitetsforlaget.
s.218-233.
Röthle, Monika Anna
(2007)
Norsk barnehagepedagogikk - et historisk og komparativt perspektiv. I: Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-01079-3.
s.57-73.
Moser, Thomas; Röthle, Monika Anna
(2007)
Prolog - Ny rammeplan, ny barnehage, nye utfordringer?. I: Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-01079-3.
s.11-23.
Moser, Thomas; Röthle, Monika; Röthle, Monika
(2007)
Epilog. Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?. I: Likeverdighet gjennom mangfold.
Universitetsforlaget.
s.197-204.
Röthle, Monika; Röthle, Monika; Moser, Thomas
(2007)
Prolog - Ny rammeplan, ny barnehage, nye utfordringer? Prolog - Ny rammeplan, ny barnehage, nye utfordringer?. I: Likeverdighet gjennom mangfold.
Universitetsforlaget.
s.13-26.
Alvestad, Marit; Röthle, Monika
(2007)
Educational Forums - frames for Development of Professional Learning A project in Early Childhood Education in Norway.
European Early Childhood Education Research Journal.
ISSN 1350-293X.
Volum Vol. 15.
Hefte No. 3.
s.407-425.
Röthle, Monika Anna; Moser, Thomas
(2007)
Epilog: Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?. I: Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-01079-3.
s.197-204.
Röthle, Monika
(2006)
Mötet med de lekande barnen oversettelse av Møtet med de lekende barna. I: Småbarnspedagogik Fenomenologiska och estetiska förhållningssätt.
Liber.
s.113-132.
Haugen, Synnøve; Løkken, Gunvor; Röthle, Monika; Röthle, Monika
(2005)
Hvordan blir småbarnspedagogikk til?. I: Småbarnspedagogikk Fenomenologiske og estetiske tilnærminger.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 82-02-22637-6.
s.9-24.
Röthle, Monika; Haugen, Synnøve; Løkken, Gunvor
(2005)
Hur kommer småbarnspedagogik till? svensk oversettelse av "Hvordan blir småbarnspedagogikk til?. I: Småbarnspedagogikk - Fenomenologiske og estetiske tilnærminger.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 8202226376.
s.9-26.
Röthle, Monika
(2005)
Møtet med de lekende barna. I: Haugen, S./Løkken, G. /Röthle, M. "Småbarnspedagogikk - Fenomenologiske og estetiske tilnærminger".
Cappelen Damm Akademisk.
s.110-129.
Röthle, Monika
(2004)
From the Newcomer's Perspective.
?.
Volum 13.
Röthle, Monika; Helstad, Kristin
(2000)
Temaarbeid på norsk: forord til den norske utgaven av "Glassfugler i skyene" kapittel 1. I: Glassfugler i skyene.
Universitetsforlaget.
s.11-30.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Røthle, Monika
(1991)
Hvorfor kan ikke vi treffes når de treffes? Utgjør assistentene i Våren barnehage en delkultur?. I: Barn, yrke og utdanning.
Universitetet i Stavanger.
s.52-75.
Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna
(2018)
TOWE Case Study Report Enhancing Opportunities for Toddlers' Wellbeing .
Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna
(2018)
Små barns stemme og uttrykksmåter.ISBN 0000000000000.
Zachrisen, Berit; Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke
(2014)
Verdier i barnehagen: Mellom ideal og realiteter.
Universitetet i Stavanger.
ISBN 978-82-7644-566-4.
Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit
(2014)
Verdier i barnehagen: Mellom ideal og realiteter. Et utviklings- og forskningsprosjekt.
ISBN 978-82-7644-566-4.
Hefte 43.
Röthle, Monika Anna
(2013)
Country position paper on ECEC of Norway.
Haugen, Synnøve; Løkken, Gunvor; Röthle, Monika Anna
(2013)
Småbarnspedagogikk : fenomenologiske og estetiske tilnærminger.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-40920-3.
Moser, Thomas; Röthle, Monika Anna
(2007)
Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-01079-3.
Röthle, Monika; Röthle, Monika; Løkken, Gunvor; Haugen, Synnøve
(2006)
Småbarnspedagogik Fenomenologiska och estetiska föhållningssätt svensk oversettelse av "Småbarnspedagogikk" utgitt på Cappelen Akademisk Forlag 2005.
Liber.
Röthle, Monika; Röthle, Monika; Haugen, Synnøve; Løkken, Gunvor
(2005)
Småbarnspedagogikk - Fenomenologiske og estetiske tilnærminger.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 8202226376.
Alvestad, Marit; Röthle, Monika
(2005)
Didaktisk forum; kvalitetsutvikling i prakssi.Endrede roller?.
Alvestad, Marit; Röthle, Monika
(2005)
DIDAKTISK FORUM Kvalitetsutvikling i praksis. Sluttrapport frå prosjekt om utvikling av praksis i førskolelærarutdanninga 2003-05.Universitetet i Stavanger.
Røthle, Monika
(1996)
Perspektiver på temaarbeid i barnehagen.
ISBN 82-7332-035-9.
Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Johansson, Eva Marianne; Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna; Tofteland, Berit
(2019)
Politics of Belonging. Collectivities in Norwegian Preschools .ICSEI 20019;
2019-01-09 - 2019-01-12.
Røthle, Monika Anna
(2019)
Early Childhood Education and Care in Norway.
Pre-conference programme ICSEI;
2019-01-08.
Berge, Anita; Røthle, Monika Anna
(2018)
Tilhørighet i leken.
Kompetanseheving;
2018-10-31.
Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Fugelsnes, Kristin; Tofteland, Berit; Røthle, Monika Anna; Zachrisen, Berit
(2018)
WP7: Collectivities in Norwegian preschools.
Workshop international partners Politics of belonging in Oulu;
2018-01-22 - 2018-01-25.
Berge, Anita; Røthle, Monika Anna
(2018)
Praksisfortellinger om barns tilhørighet i lek.
Kompetanseheving;
2018-11-29.
Røthle, Monika Anna
(2018)
Collaboration and connections between children, parents and professionals; reflections from the TODDLER and TOWE Projects..
International Week;
2018-06-03 - 2018-06-06.
Røthle, Monika Anna; Maybey, Tom
(2018)
Toddlers' voices: visions and practice.
Toddlers' Wellbeing - International Workshop;
2018-03-15 - 2018-04-16.
Røthle, Monika Anna
(2017)
Praksisveiledning og barnehagens verdier.
Faglig samling for praksislærere;
2017-01-18.
Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna
(2017)
Småbarns trivsel, kompetanseheving for barnehagepersonale.
Delingskonferanse TOWE;
2017-12-07.
Røthle, Monika Anna; Rosell, Lars Yngve
(2017)
Listening to toddlers' voice and expressions.
27.th Annual EECERA Conference;
2017-08-29 - 2017-09-01.
Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna
(2017)
Values Education in Nordic Preschools - Basis of education for tomorrow (2013-2016).
27th ECCERA annual Conference;
2017-08-31.
Røthle, Monika Anna
(2017)
Key issues in Early Childhood Education in Norway.
Job shadowing Toddlers' wellbeing;
2017-05-09.
Røthle, Monika Anna
(2017)
Praksisfortellinger som redskap for å arbeide med verdier i barnehagen.
Seminar for nyutdannede barnehagelærere;
2017-04-04.
Røthle, Monika Anna
(2017)
Enhancing Opportunities for Toddlers' Wellbeing.
Forum for barnehageforskning;
2017-04-25.
Røthle, Monika Anna; Rosell, Lars Yngve
(2016)
Toddlers voice and expressions.
Toddler Wellbeing Training Event;
2016-03-15.
Røthle, Monika Anna
(2016)
Små barns trivsel: hvorfor og hvordan.
Personalsamling;
2016-09-28.
Røthle, Monika Anna
(2016)
Måltider i barnehagen.
Personalsamling;
2016-10-10.
Røthle, Monika Anna
(2016)
Observasjon - noen stier inn i et broket landskap.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
Volum 33.
Hefte 1.
s.17-22.
Røthle, Monika Anna
(2016)
Satser internasjonalt for å lære mer om småbarns trivsel..
Røthle, Monika Anna
(2016)
Lyttende pedagogikk; barnets røst.
Personalsamling;
2016-11-18.
Røthle, Monika Anna
(2016)
Supporting early languages.
Personalsamling;
2016-03-29.
Røthle, Monika Anna
(2016)
Garderoben og Kunsten å jobbe i barnehagen.
Verdipedagogikk i barnehagen;
2016-01-25.
Røthle, Monika Anna
(2016)
Barnehagene i Stavanger: fra veldedighet til velferdsgode.
Museum Stavanger Årbok.
ISSN 1893-1782.
s.8-60.
Røthle, Monika Anna
(2016)
Researching Values Education in Early Childhood Education and Care.
Forskningsseminar Humanistisk fakultet;
2016-06-23.
Røthle, Monika Anna
(2016)
Barnehagens institusjonshistorie i Stavanger 1844 - 1970.
Årsmøte Byhistorisk forening;
2016-02-24.
Røthle, Monika Anna
(2016)
Verdipedagogikk og ledelse.
Styrerkonferansen 2017;
2016-11-07 - 2016-11-08.
Röthle, Monika Anna
(2015)
Tilstandsrapport norsk barnehage, tilgang og pedagogisk kvalitet. Basert på OECDs Policy Review..
Møte i kommunalt utvalg for skole og oppvekst;
2015-12-09.
Johansson, Eva Marianne; Röthle, Monika Anna; Emilson, Anette
(2015)
Rights and discipline in Nordic Preschools. A study about communicated values in conflicts between Teachers and children..
25.th EECERA Annual Conference;
2015-09-07 - 2015-09-10.
Röthle, Monika Anna
(2015)
Styrke og svakheter i norsk barnehage, politikk og pedagogikk. OECD-rapport 2015.
Styrersamling;
2015-08-27.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna
(2015)
Barnehagens garderobe som arena for verdier.
Praksislærersamling;
2015-01-14.
Röthle, Monika Anna
(2015)
Kommunikasjon av verdier i barnehagens garderobe.
Utdanningskonferanse;
2015-02-03.
Röthle, Monika Anna
(2015)
Å være partner i Toddlers' Wellbeing, et ERASMUS Key Action 2 prosjekt. .
Informasjonsmøte Erasmus Strategiske partnerskap;
2015-11-25.
Røthle, Monika Anna
(2015)
Toddler's voice in play.
ToWe - Transnational Kick-off Meeting;
2015-11-11 - 2015-11-13.
Röthle, Monika Anna
(2014)
TIME FOR EXPLOITATION, Suggestions for Implementation of the TODDLER-materials.
Journal of the Comenius Association.
ISSN 2033-4443.
Volum 23.
s.30-31.
Röthle, Monika Anna; Ueland, Margunn
(2014)
Forsker advarer mot nedlegging av åpne barnehager.
Röthle, Monika Anna
(2014)
Læring også for dei små.
Röthle, Monika Anna
(2014)
Barnehagehistorisk vandring i Stavanger.
Guidet tur i Stavanger sentrum, Trilletur for småbarnsforelde;
2014-02-27.
Röthle, Monika Anna; Johansson, Eva Marianne
(2014)
Looking for Values in Practitioners’ Narratives.
Workshop Values Education;
2014-05-05 - 2014-05-06.
Röthle, Monika Anna
(2014)
Suksessfaktorer innen internasjonalisering.
Landskonferanse for studieledere ;
2014-05-21 - 2014-05-22.
Röthle, Monika Anna; Johansson, Eva Marianne
(2014)
Values in Practitioners' Narratives.
24.th European Early Childhood Education Research Conference EECERA;
2014-09-07 - 2014-09-10.
Röthle, Monika Anna
(2014)
Praksisfortelling, et pedagogisk redskap.
Personalopplæring;
2014-08-15.
Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke
(2014)
Verdier i barnehagen. Mellom idealer og realiteter .
Seminar;
2014-03-11.
Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke
(2013)
Bedre for de yngste. I serien FORSKNING PÅGÅR.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
Volum 30.
Hefte 4.
s.108-110.
Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Sutherland, Helen; Styman, Jan
(2013)
Toddlers in Europe.
Final Conference TODDLER PROJECT;
2013-10-07.
Joao, Maria; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna
(2013)
Parental Involvement in ECEC.
Final Conference TODDLER-project;
2013-10-07 - 2014-10-08.
Johansson, Eva Marianne; Röthle, Monika Anna
(2013)
Hvilke verdier kommuniseres i praksisfortellinger.
Seminar;
2013-04-02.
Röthle, Monika Anna
(2013)
TODDLER PROSJEKTET, bakgrunn, innhold, metoder og foreløpige resultat.
Nettverkssamling for komunenes barnehageansvarlige;
2013-04-25.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Voldsund, Mette; Ueland, Margunn
(2013)
Storhaug er et eksempel for hele Europa.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna
(2013)
Lave ambisjoner for framtidens barnehager.
UniverS : magasin for Universitetet i Stavanger.
s.10-11.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Tofteland, Berit; Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna
(2013)
Norwegian Study: VAlues Education in Nordic ECEC Valued. Oweview.
Values education in Nordic preschools: Basis for tomorrow;
2013-09-30 - 2013-10-02.
Tofteland, Berit; Fugelsnes, Kristin; Johansson, Eva Marianne; Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke
(2013)
Oppsummerende samtale om verdier.
Avslutningskonferanse, prosjektdag;
2013-04-02.
Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna
(2013)
Values communicated in the locker room. Analyses of practitioner-child interactions based on video observations.
23th annual conference of the European Early Childhood Research assosiation, EECERA;
2013-08-28 - 2013-08-31.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna
(2013)
Presentasjon av filmen Parental Involvement in Open Kindergarten.
Møte med foreldre;
2013-05-14 - .
Röthle, Monika Anna
(2013)
Voksne som medskapere av leken.
Personalmøte;
2013-04-18.
Röthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin
(2013)
Hvilke verdier kommuniseres i garderoben?.
Barnehagekonferanse;
2013-04-02.
Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna
(2013)
Hvilke verdier kommer til utrykk i garderoben? Presentasjon av video-observasjoner fra prosjektet: Verdier i barnehagen.
Prosjektdag;
2013-04-02.
Röthle, Monika Anna
(2013)
Towards adults and children as fellow-beings. Experiences from the project in kindergarten XX.
Values Education In Nordic Preschools;
2013-01-14 - 2013-01-16.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna
(2013)
Foreldremedvirkning i barnehagen. Presentasjon av et undervisningsopplegg rundt filmen "Parental Involvement".
Praksislærermøte;
2013-10-30.
Röthle, Monika Anna
(2013)
Barnehagens historie i Stavanger.
Skriveseminar;
2013-11-26 - 2013-11-28.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna
(2013)
TODDLER-prosjektet, et bidrag til utvikling av småbarnspedagogikk i førskolelærerutdanningene i Europa.
Praksislærersamling;
2013-03-07.
Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke
(2013)
Presentasjon av TODDLER-prosjekt del 2 Bakgrunn, mål, resultat og kunnskapsformidling.
Nettverkssamling for kommunenes barnehageansvarlige;
2013-09-12.
Röthle, Monika Anna
(2012)
Summativ evaluering av utviklingsarbeid.
Personalsamling;
2012-04-26.
Röthle, Monika Anna
(2012)
Voksne som medskapere av leken i barnehagen.
Personalsamling;
2012-03-15.
Röthle, Monika Anna
(2012)
Likeverd i lek, et kjønnsperspektiv.
Personalsamling;
2012-01-25.
Röthle, Monika Anna
(2012)
The TODDLER-project, preliminary results.
European network conference;
2012-05-22 - 2012-05-25.
Röthle, Monika Anna
(2012)
Rolleleken, livets simulator.
personalsamling;
2012-10-17.
Röthle, Monika Anna
(2012)
Summativ evaluering av utviklingsarbeid.
Personalsamling;
2012-03-27.
Röthle, Monika Anna
(2012)
LIKEVERD for gutter og jenter i barnehagen.
Personalsamling;
2012-02-28.
Röthle, Monika Anna
(2012)
Likeverd i leken, et kjønnsperspektiv.
Personalsamling;
2012-01-26.
Röthle, Monika Anna
(2012)
Lek; livets simulator.
Personalmøte;
2012-09-19.
Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke
(2012)
Promoting TODDLERS language development in multicultural ECEC-settings; a European challenge.
Local Seminar;
2012-10-10.
Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke
(2012)
The TODDLER-project, a contribution to improve teacher training for children under 3 in Europe.
EECERA Conference: FROM BIRTH TO THREE: identities, learning, diversities;
2012-08-29 - 2012-09-01.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Rosell, Lars Yngve
(2011)
Sats stort på de små!.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Grindland, Berit; Röthle, Monika Anna
(2011)
Likeverd og ansvar mellom barn og voksne.
Inspirasjonsdag for forskningsbarnehager;
2011-11-18.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Voksne som medskapere av småbarnsleken.
Kurs for barnehagepersonale;
2011-11-05.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Dei minste barn i barnehagen.
Peronalopplæring for barnehageansatte i Klepp kommune;
2011-02-22.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Teaching practice; developing reflections.
Conference of the Comenius Association;
2011-10-29.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Likeverd i leken, like muligheter for gutter og jenter?.
Verdier i barnehage, barnehageprosjekt;
2011-09-20.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Samspillsmønstre og mulighter for anerkjennelse.
Verdier i barnehage, barnehageprosjekt;
2011-11-24.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Formidling av verdier; fortellinger fra egen praksis.
Verdier i barnehage, barnehageprosjekt;
2011-03-16.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Praksisfortellinger og refleksjon over egen praksis.
Verdier i barnehage, personalopplæring;
2011-04-28.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Anerkjennelse og respekt i samspill mellom voksne og barn.
Verdier i barnehage; barnehageprosjekt;
2011-02-24.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Anerkjennelse som verdi.
Verdier i barnehage; barnehageprosjket;
2011-05-03.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Samspillsmønstre og muligheter for anerkjennelse, del 1.
Verdier i barnehage; barnehageprosjekt;
2011-10-04.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Hva er viktigst i barnehagen: fremme invidid eller fellesskap?.
Inspirasjonsdag for dorkningsbarnehager; Verdier i barnehage;
2011-03-11.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Arbeid med praksisfortelling.
Inspirasjonsdag for forkningsbarnehager "Verdier i barnehage";
2011-08-15.
Röthle, Monika Anna; Johansson, Eva Marianne
(2011)
Verdier og lek.
Inspirasjonsdag for forskningsbarnehager "Verdier i barnehage";
2011-11-18.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Likeverd i leken.
Verdier i barnehage, barnehageprosjekt ;
2011-11-22.
Röthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin
(2011)
Communicating values during free-play sessions in toddler groups.
21st annual conference of the European Early Childhood Education Research asssociation, EECERA ;
2011-09-14 - 2011-09-17.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Towards opportunities for Disadvantaged and Diverse Learners on the Early childhood Road, TODDLER. A European multilateral project in early education and care.
Conference of the Comenius Association;
2011-05-10 - 2011-05-13.
Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Grindland, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna
(2011)
Verdier i barnehage, ett forsknings- och utvecklingsprojekt.Hur forska tillsammans?.
Forum for Barnehagevitenskap;
2011-04-05.
Röthle, Monika Anna
(2011)
Likeverd og likestilling i barnehagen.
Verdier i barnehage; Foreldre- og personalmøte;
2011-09-06.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna
(2011)
Towards Opportunities for Disadvantaged and Diverse Learners on the Early childhood Road (TODDLER). A Comenius Life Long Learning Project.
21. Annual EECERA Conference, Geneva 14.-17. sept. 2011;
2011-09-14 - 2011-09-17.
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna
(2011)
Tackling social and cultural inequalities; a challenge in Europe.
Local seminar i TODDLER-prosjektet. For preschool staff, educators, politicians and students;
2011-10-13 - .
Grindland, Berit; Röthle, Monika Anna
(2011)
Likeverd og ansvar mellom voksne og barn.
foredrag og samtale ;
2011-11-18.
Röthle, Monika
(2010)
Lekens liksomverden Play: a world of pretend.
Medlemsbrev (Foreningen Musikk fra livets begynnelse).
ISSN 1501-6021.
Hefte 1.
s.4-9.
Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin
(2010)
Lek og verdier. Refleksjoner over eksempler fra barnehagen.
Verdier i barnehagen;
2010-11-19.
Röthle, Monika; Mørkeseth, Elisabeth Ianke
(2010)
Tackling social and cultural inequalities; a challenge in Europe.
LOCAL SEMINAR on Early Education and Care;
2010-11-18.
Röthle, Monika
(2010)
Sosial ulikhet og barnehagens pedagogikk.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
Volum 27.
Hefte 4.
s.22-27.
Röthle, Monika
(2010)
The student mirror. Qualities and Shortcomings of Norwegian Schools.
Journal of the Comenius Association.
ISSN 2033-4443.
Volum 19.
Hefte 1.
s.27-29.
Röthle, Monika
(2010)
Kartlegging i barnehagen.
Styrerkonferansen 2010 (Arrangør: Utdanningsforbundet);
2010-11-22 - 2010-11-23.
Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin
(2010)
Interpreting values communicated during play sessions Part of SYMPOSIUM: CARING, DISCIPLINED AND DEMOCRATIC GIRLS AND BOYS IN PRE-SCHOOL.26. OMEP WORLD CONGRESS Children citizens in a changing world;
2010-08-11 - 2010-08-13.
Röthle, Monika
(2010)
Voksne som medskapere av småbarnsleken.
Sørlandsk Lærerstevne;
2010-10-22.
Abrahamsen, Gerd; Alvestad, Marit; Berge, Anita; Grindland, Berit; Johansson, Eva; Röthle, Monika; Sageidet, Barbara Maria
(2009)
Gode barnehager er bra - også for de yngste.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Abrahamsen, Gerd; Alvestad, Marit; Berge, Anita; Johansson, Eva; Röthle, Monika
(2009)
Gode barnehager er bra ? også for de små.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Röthle, Monika
(2009)
Early Childhood Education in Europe.
Comenius Assocation, annual meeting;
2009-05-22 - 2009-05-26.
Röthle, Monika
(2009)
Nye tider - nye krav. Om førskolelæreres rolle i debatten om barnehagens pedagogikk.
Pedagogisk ledelse - mellom lydighet og selvstendighet;
2009-11-17.
Röthle, Monika
(2009)
Barnehagefolk - hvor går du?.Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
Volum 25.
Hefte 03.apr.
s.48-63.
Röthle, Monika
(2009)
Quo vadis barnehage?.
Øvingslærersamling ved UiS;
2009-03-27.
Röthle, Monika
(2008)
Tradisjon og fornyelse i barnehagen.
Fagseminar om lønnskamp og kvalitetsutvikling;
2008-04-17.
Röthle, Monika
(2008)
Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen.
Styrerkonferansen;
2008-09-18 - 2008-09-19.
Röthle, Monika
(2008)
Førskolelærerene må sikre seg definisjonsmakten.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
Volum 1.
Hefte apr.08.
s.12-14.
Alvestad, Marit; Röthle, Monika
(2008)
Viktig konferanse for første gang i Norge. Den 18. EECERA-konferansen arrangeres i år i Stavanger. Det er første gang denne viktige konferansen med fokus på barn i barnehage- og småskole- alder arrangeres i Norge. Arrangør er forskningsnettverket Barnehageliv og årets tema er Reconcidering the Basics in Early Childhood Education.
Röthle, Monika
(2008)
Førskolelærerne må sikre seg definisjonsmakten.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
Hefte apr.08.
Röthle, Monika
(2007)
Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen.
utenTitteltekst;
2007-10-03.
Röthle, Monika
(2007)
Pedagogisk dokumenatsjon og pedagogiske utviklingsprosesser.
utenTitteltekst;
2007-03-29.
Röthle, Monika
(2007)
Pedagogisk dokumentasjon, et redskap i pedagogisk utviklingsarbeid.
utenTitteltekst;
2007-10-17.
Röthle, Monika
(2007)
Dokumentasjon og vurdering i barnehagen.
utenTitteltekst;
2007-09-26 - 2007-09-27.
Röthle, Monika
(2007)
Vurdering og Dokumentasjon i barnehagen.
utenTitteltekst;
2007-06-06.
Röthle, Monika
(2007)
Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen.
Utdanningsforbundets konferanse for barnehageledere i Hedmark;
2007-02-28.
Röthle, Monika
(2006)
Dokumentasjonens mange ansikter.
?.
s.18-25.
Röthle, Monika; Lordelo, Eulina la Rocha
(2006)
Educacão Infantil na Noruega Early Education in Norway.?.
Volum 26.
Hefte 3.
s.504-415.
Röthle, Monika
(2006)
Å møte små barn i barnehagen.
Barnehagene i Hillevåg bydel;
2006-01-02.
Röthle, Monika
(2006)
Småbarnsleiken.
utenTitteltekst;
2006-05-03.
Alvestad, Marit; Breiehagen, Torgrim; Brekke, Anne; Grindland, Berit; Gryte, Mari Anne E; Krogh, Fie von; Röthle, Monika
(2006)
The Norwegian curriculum for early childhood education - research on integrated subjects.The 16th Annual Conference of the European Early Childhood Education Research Association (EECERA);
2006-08-30 - 2006-09-02.
Röthle, Monika
(2006)
Pedagogisk dokumentasjon Et redskap for voksnes læring om barn.
Barnehagekonferansen 2006 "Rom for medvirkning?";
2006-05-31.
Röthle, Monika
(2006)
De norske hjelperne og kontakten med Europa.
?.
Volum 2006.
Hefte 2.
s.26-33.
Haugen, Synnøve; Løkken, Gunvor; Röthle, Monika; Röthle, Monika
(2005)
De minste barna må inn i barnehagen. Intervju i forbindelse med utgivelsen av boka "Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger".
Röthle, Monika; Frøyland, Signe Lise
(2005)
Er leken for alle?.
Nasjonal konferanse FLERFAGLIG SMÅBARNSPEDAGOGIKK Arrangør: Universitetet i Stavanger i samarbeid med Cappelen Akademisk for ag;
2005-03-31 - 2005-04-01.
Röthle, Monika
(2005)
Hvorfor skal vi ha barnehager?.
utenTitteltekst;
2005-05-24.
Röthle, Monika
(2005)
Hva vil det si å arbeide faglig med leken?.
GLSM KONFERANSE. Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring i førskolelærerutdanninga.;
2005-05-26 - 2005-05-27.
Röthle, Monika
(2005)
Forstår vi småbarnsleken?.
Østlandsk lærerstevne;
2005-11-04 - 2005-11-05.
Alvestad, Marit; Röthle, Monika
(2005)
Didaktisk forum - endrede roller i praksis?.
Kultur for læring - fra utdanning til yrke. Veiledning av nyutdannede lærere og Styrking av praksis i lærerutdanningene. Nasjonal konferanse. Utdanningsdirektoratet, NTNU Program for lærerutdanning.;
2005-01-26 - 2005-01-27.
Röthle, Monika
(2005)
Internasjonalisering i lærerutdanningen.
?.
Alvestad, Marit; Röthle, Monika
(2005)
Educational Forums - Frames for development of professional learning. A project in Early Childhood Education in Norway.
Paper presented at the EECERA 15th Annual Conference, ‘Young Children as Citizens: Identity, Belonging, Participation’, Dubli , Ireland, 31st august – 3rd September 2005.;
2005-08-31 - 2005-09-03.
Röthle, Monika
(2005)
Reggio Emilia pedagogikk: filosofi og kunnskapssyn.
utenTitteltekst;
2005-10-26.
Röthle, Monika
(2005)
Hvorfor har vi barnehager? Et invitert inspill til Dialogkafeen.
utenTitteltekst;
2005-05-24.
Röthle, Monika
(2005)
Hvorfor har vi barnehager og hva er foreldrenes rolle?.
utenTitteltekst;
2005-10-13.
Alvestad, Marit; Röthle, Monika
(2004)
Didaktisk forum kvalitetsutvikling i praksis. Rapport/Statusrapport, 31.12.03.
Universitetet i Stavanger.
Röthle, Monika
(2003)
Byggeklosser - barnehagens klassiker.
?.
Volum 19.
Hefte 3.
s.40-47.
Alvestad, Marit; Nordbotten, Gerd Lise; Röthle, Monika
(2003)
Presentasjon av prosjektet "Didaktisk forum; kvalitetsutvikling i praksis".
Konferansen: ”Ny lærerutdanning,” Norgesnettrådet i Oslo / Høgskolen i Oslo, 24-25.11.03.;
2003-11-24 - 2003-11-25.
Röthle, Monika
(2002)
Trenger vi en lekedidaktikk?.
Nasjonal barnehagekonferanse Arrangør: Fylkesmannen i Vestfold og Høgskolen i Vestfold;
2002-10-31 - 2002-11-01.
Röthle, Monika
(2002)
Byggeklosser øker matematikkinteressen.
Röthle, Monika
(2002)
Nytt blikk på barns lek med klosser.
Østlandske lærerstevne;
2002-10-25.
Röthle, Monika
(2001)
Working or playing - a narrative about adults' and children's encounter with clay.
11.th European Conference on Quality in Early Childhood Education "Early Childhood Narratives and New Understandings of the Mind" arranged by EECERA: The European Early Childood Education Research Associat;
2001-09-01.
Röthle, Monika
(2001)
Rom for lærende småbarn Enriched Environments for Toddlers.
?.
Volum 3.
s.42-55.
Röthle, Monika
(2001)
Skjulte forbilder.
?.
Volum 16.
Hefte 4.
s.48-59.
Röthle, Monika
(1999)
The Adult As Co-player.
utenTitteltekst;
Abrahamsen, Gerd; Röthle, Monika
(1999)
Praksisbasert undervisning.
utenTitteltekst;
Røthle, Monika
(1996)
Er sikkerheten i barnehager et pedagogisk spørsmål? Kronikk.
Norsk Skoleblad.
ISSN 0029-2117.
Volum 8.
Røthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke
(2016)
Values Education in Nordic Preschool. Education for tomorrow. En film som er tekstet på 6 språk..von Krogh, Fie; Røthle, Monika Anna; Steinar, Figved
(2015)
Fotoutstilling.
Faglig vurdering .
Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna
(2013)
Parental Involvement An example of good practice from a Norwegian Parent Child Group - "Open kindergarten".Röthle, Monika; Lea, Martha; Mykland, Ingvild Aasheim
(2002)
På vei videre... Jubileumsutstilling 30 år førskolelærerutdanning i Stavanger 1972 - 2002.