Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Røthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin

      (2018)

      Getting dressed in preschool : values education in daily routines. I: Values in early childhood education : citizenship for tomorrow.

      Routledge.

      ISBN 9781138230705.

      s.102-117.

      DOI: 10.4324/9781315317007-7

    • Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna

      (2018)

      Expressions in play. I: Supporting toddlers´wellbeing in early years settings : strategies and Tools for practitioners and teacher.

      Jessica Kingsley Publishers.

      ISBN 9781785922626.

      s.132-160.

    • Johansson, Eva Marianne; Røthle, Monika Anna

      (2018)

      Narratives : tools for reflection on values. I: Values in early childhood education : citizenship for tomorrow.

      Routledge.

      ISBN 9781138230705.

      s.70-86.

    • Johansson, Eva Marianne; Emilson, Anette; Røthle, Monika Anna; Puroila, Anna-Maija; Broström, Stig; Einarsdottir, Johanna

      (2016)

      Individual and collective rights expressed in educator and child interactions in Nordic preschools.

      International Journal of Early Childhood.

      ISSN 0020-7187.

      Volum 48.

      Hefte 2.

      s.209-224.

      DOI: 10.1007/s13158-016-0164-2

    • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit

      (2015)

      Verdipedagogikk i barnehagen.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-02451-6.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Tofteland, Berit; Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna

      (2015)

      Rettferdighet som demokratisk verdi i barnehagen. I: Demokratiske praksiser i barnehagen.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 978-82-450-1652-9.

      s.131-149.

    • Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna; Johansson, Eva Marianne

      (2013)

      Values at stake in interplay between toddlers and teachers. I: Varied Perspectives on Play and Learning: Theory and Research on Early Years Education.

      Information Age Publishing.

      ISBN 9781623964160.

      s.109-125.

    • Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Møtet med de lekende barna kap 7. I: Småbarnspedagogikk : fenomenologiske og estetiske tilnærminger.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-40920-3.

      s.121-141.

    • Lordelo, Eulina la Rocha; Röthle, Monika Anna; Mochizuki, Akemy Brandão

      (2012)

      Socialization Goals in Different Contexts.

      Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis.

      ISSN 1904-9633.

      Volum 22.

      Hefte 51.

      s.33-42.

    • Röthle, Monika; Lordelo, Eulina la Rocha

      (2009)

      Selvstendighet og respekt som sosialiseringsmål i ulike kulturer Independence and respect as socialisation goals in different cultures. I: Mørreaunet, S. et al (2009) Inspirasjon og kvalitet i praksis - med hjerte for barnehagefeltet. Oslo: Pedagogisk Forum.

      Universitetsforlaget.

      s.218-233.

    • Röthle, Monika Anna

      (2007)

      Norsk barnehagepedagogikk - et historisk og komparativt perspektiv. I: Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-01079-3.

      s.57-73.

    • Moser, Thomas; Röthle, Monika Anna

      (2007)

      Prolog - Ny rammeplan, ny barnehage, nye utfordringer?. I: Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-01079-3.

      s.11-23.

    • Moser, Thomas; Röthle, Monika; Röthle, Monika

      (2007)

      Epilog. Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?. I: Likeverdighet gjennom mangfold.

      Universitetsforlaget.

      s.197-204.

    • Röthle, Monika; Röthle, Monika; Moser, Thomas

      (2007)

      Prolog - Ny rammeplan, ny barnehage, nye utfordringer? Prolog - Ny rammeplan, ny barnehage, nye utfordringer?. I: Likeverdighet gjennom mangfold.

      Universitetsforlaget.

      s.13-26.

    • Alvestad, Marit; Röthle, Monika

      (2007)

      Educational Forums - frames for Development of Professional Learning A project in Early Childhood Education in Norway.

      European Early Childhood Education Research Journal.

      ISSN 1350-293X.

      Volum Vol. 15.

      Hefte No. 3.

      s.407-425.

    • Röthle, Monika Anna; Moser, Thomas

      (2007)

      Epilog: Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?. I: Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-01079-3.

      s.197-204.

    • Röthle, Monika

      (2006)

      Mötet med de lekande barnen oversettelse av Møtet med de lekende barna. I: Småbarnspedagogik Fenomenologiska och estetiska förhållningssätt.

      Liber.

      s.113-132.

    • Haugen, Synnøve; Løkken, Gunvor; Röthle, Monika; Röthle, Monika

      (2005)

      Hvordan blir småbarnspedagogikk til?. I: Småbarnspedagogikk Fenomenologiske og estetiske tilnærminger.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 82-02-22637-6.

      s.9-24.

    • Röthle, Monika; Haugen, Synnøve; Løkken, Gunvor

      (2005)

      Hur kommer småbarnspedagogik till? svensk oversettelse av "Hvordan blir småbarnspedagogikk til?. I: Småbarnspedagogikk - Fenomenologiske og estetiske tilnærminger.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 8202226376.

      s.9-26.

    • Röthle, Monika

      (2005)

      Møtet med de lekende barna. I: Haugen, S./Løkken, G. /Röthle, M. "Småbarnspedagogikk - Fenomenologiske og estetiske tilnærminger".

      Cappelen Damm Akademisk.

      s.110-129.

    • Röthle, Monika

      (2004)

      From the Newcomer's Perspective.

      ?.

      Volum 13.

    • Röthle, Monika; Helstad, Kristin

      (2000)

      Temaarbeid på norsk: forord til den norske utgaven av "Glassfugler i skyene" kapittel 1. I: Glassfugler i skyene.

      Universitetsforlaget.

      s.11-30.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Røthle, Monika

      (1991)

      Hvorfor kan ikke vi treffes når de treffes? Utgjør assistentene i Våren barnehage en delkultur?. I: Barn, yrke og utdanning.

      Universitetet i Stavanger.

      s.52-75.

  • Bøker og kapitler
    • Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna

      (2018)

      TOWE Case Study Report Enhancing Opportunities for Toddlers' Wellbeing .

    • Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna

      (2018)

      Små barns stemme og uttrykksmåter.

      ISBN 0000000000000.

    • Zachrisen, Berit; Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke

      (2014)

      Verdier i barnehagen: Mellom ideal og realiteter.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-7644-566-4.

    • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit

      (2014)

      Verdier i barnehagen: Mellom ideal og realiteter. Et utviklings- og forskningsprosjekt.

      ISBN 978-82-7644-566-4.

      Hefte 43.

    • Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Country position paper on ECEC of Norway.

    • Haugen, Synnøve; Løkken, Gunvor; Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Småbarnspedagogikk : fenomenologiske og estetiske tilnærminger.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-40920-3.

    • Moser, Thomas; Röthle, Monika Anna

      (2007)

      Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-01079-3.

    • Röthle, Monika; Röthle, Monika; Løkken, Gunvor; Haugen, Synnøve

      (2006)

      Småbarnspedagogik Fenomenologiska och estetiska föhållningssätt svensk oversettelse av "Småbarnspedagogikk" utgitt på Cappelen Akademisk Forlag 2005.

      Liber.

    • Röthle, Monika; Röthle, Monika; Haugen, Synnøve; Løkken, Gunvor

      (2005)

      Småbarnspedagogikk - Fenomenologiske og estetiske tilnærminger.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 8202226376.

    • Alvestad, Marit; Röthle, Monika

      (2005)

      Didaktisk forum; kvalitetsutvikling i prakssi.Endrede roller?.

    • Alvestad, Marit; Röthle, Monika

      (2005)

      DIDAKTISK FORUM Kvalitetsutvikling i praksis. Sluttrapport frå prosjekt om utvikling av praksis i førskolelærarutdanninga 2003-05.

      Universitetet i Stavanger.

    • Røthle, Monika

      (1996)

      Perspektiver på temaarbeid i barnehagen.

      ISBN 82-7332-035-9.

  • Formidling
    • Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Johansson, Eva Marianne; Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna; Tofteland, Berit

      (2019)

      Politics of Belonging. Collectivities in Norwegian Preschools .

      ICSEI 20019;

      2019-01-09 - 2019-01-12.

    • Røthle, Monika Anna

      (2019)

      Early Childhood Education and Care in Norway.

      Pre-conference programme ICSEI;

      2019-01-08.

    • Berge, Anita; Røthle, Monika Anna

      (2018)

      Tilhørighet i leken.

      Kompetanseheving;

      2018-10-31.

    • Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Fugelsnes, Kristin; Tofteland, Berit; Røthle, Monika Anna; Zachrisen, Berit

      (2018)

      WP7: Collectivities in Norwegian preschools.

      Workshop international partners Politics of belonging in Oulu;

      2018-01-22 - 2018-01-25.

    • Berge, Anita; Røthle, Monika Anna

      (2018)

      Praksisfortellinger om barns tilhørighet i lek.

      Kompetanseheving;

      2018-11-29.

    • Røthle, Monika Anna

      (2018)

      Collaboration and connections between children, parents and professionals; reflections from the TODDLER and TOWE Projects..

      International Week;

      2018-06-03 - 2018-06-06.

    • Røthle, Monika Anna; Maybey, Tom

      (2018)

      Toddlers' voices: visions and practice.

      Toddlers' Wellbeing - International Workshop;

      2018-03-15 - 2018-04-16.

    • Røthle, Monika Anna

      (2017)

      Praksisveiledning og barnehagens verdier.

      Faglig samling for praksislærere;

      2017-01-18.

    • Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna

      (2017)

      Småbarns trivsel, kompetanseheving for barnehagepersonale.

      Delingskonferanse TOWE;

      2017-12-07.

    • Røthle, Monika Anna; Rosell, Lars Yngve

      (2017)

      Listening to toddlers' voice and expressions.

      27.th Annual EECERA Conference;

      2017-08-29 - 2017-09-01.

    • Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna

      (2017)

      Values Education in Nordic Preschools - Basis of education for tomorrow (2013-2016).

      27th ECCERA annual Conference;

      2017-08-31.

    • Røthle, Monika Anna

      (2017)

      Key issues in Early Childhood Education in Norway.

      Job shadowing Toddlers' wellbeing;

      2017-05-09.

    • Røthle, Monika Anna

      (2017)

      Praksisfortellinger som redskap for å arbeide med verdier i barnehagen.

      Seminar for nyutdannede barnehagelærere;

      2017-04-04.

    • Røthle, Monika Anna

      (2017)

      Enhancing Opportunities for Toddlers' Wellbeing.

      Forum for barnehageforskning;

      2017-04-25.

    • Røthle, Monika Anna; Rosell, Lars Yngve

      (2016)

      Toddlers voice and expressions.

      Toddler Wellbeing Training Event;

      2016-03-15.

    • Røthle, Monika Anna

      (2016)

      Små barns trivsel: hvorfor og hvordan.

      Personalsamling;

      2016-09-28.

    • Røthle, Monika Anna

      (2016)

      Måltider i barnehagen.

      Personalsamling;

      2016-10-10.

    • Røthle, Monika Anna

      (2016)

      Observasjon - noen stier inn i et broket landskap.

      Barnehagefolk.

      ISSN 1500-6905.

      Volum 33.

      Hefte 1.

      s.17-22.

    • Røthle, Monika Anna

      (2016)

      Satser internasjonalt for å lære mer om småbarns trivsel..

    • Røthle, Monika Anna

      (2016)

      Lyttende pedagogikk; barnets røst.

      Personalsamling;

      2016-11-18.

    • Røthle, Monika Anna

      (2016)

      Supporting early languages.

      Personalsamling;

      2016-03-29.

    • Røthle, Monika Anna

      (2016)

      Garderoben og Kunsten å jobbe i barnehagen.

      Verdipedagogikk i barnehagen;

      2016-01-25.

    • Røthle, Monika Anna

      (2016)

      Barnehagene i Stavanger: fra veldedighet til velferdsgode.

      Museum Stavanger Årbok.

      ISSN 1893-1782.

      s.8-60.

    • Røthle, Monika Anna

      (2016)

      Researching Values Education in Early Childhood Education and Care.

      Forskningsseminar Humanistisk fakultet;

      2016-06-23.

    • Røthle, Monika Anna

      (2016)

      Barnehagens institusjonshistorie i Stavanger 1844 - 1970.

      Årsmøte Byhistorisk forening;

      2016-02-24.

    • Røthle, Monika Anna

      (2016)

      Verdipedagogikk og ledelse.

      Styrerkonferansen 2017;

      2016-11-07 - 2016-11-08.

    • Röthle, Monika Anna

      (2015)

      Tilstandsrapport norsk barnehage, tilgang og pedagogisk kvalitet. Basert på OECDs Policy Review..

      Møte i kommunalt utvalg for skole og oppvekst;

      2015-12-09.

    • Johansson, Eva Marianne; Röthle, Monika Anna; Emilson, Anette

      (2015)

      Rights and discipline in Nordic Preschools. A study about communicated values in conflicts between Teachers and children..

      25.th EECERA Annual Conference;

      2015-09-07 - 2015-09-10.

    • Röthle, Monika Anna

      (2015)

      Styrke og svakheter i norsk barnehage, politikk og pedagogikk. OECD-rapport 2015.

      Styrersamling;

      2015-08-27.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna

      (2015)

      Barnehagens garderobe som arena for verdier.

      Praksislærersamling;

      2015-01-14.

    • Röthle, Monika Anna

      (2015)

      Kommunikasjon av verdier i barnehagens garderobe.

      Utdanningskonferanse;

      2015-02-03.

    • Röthle, Monika Anna

      (2015)

      Å være partner i Toddlers' Wellbeing, et ERASMUS Key Action 2 prosjekt. .

      Informasjonsmøte Erasmus Strategiske partnerskap;

      2015-11-25.

    • Røthle, Monika Anna

      (2015)

      Toddler's voice in play.

      ToWe - Transnational Kick-off Meeting;

      2015-11-11 - 2015-11-13.

    • Röthle, Monika Anna

      (2014)

      TIME FOR EXPLOITATION, Suggestions for Implementation of the TODDLER-materials.

      Journal of the Comenius Association.

      ISSN 2033-4443.

      Volum 23.

      s.30-31.

    • Röthle, Monika Anna; Ueland, Margunn

      (2014)

      Forsker advarer mot nedlegging av åpne barnehager.

    • Röthle, Monika Anna

      (2014)

      Læring også for dei små.

    • Röthle, Monika Anna

      (2014)

      Barnehagehistorisk vandring i Stavanger.

      Guidet tur i Stavanger sentrum, Trilletur for småbarnsforelde;

      2014-02-27.

    • Röthle, Monika Anna; Johansson, Eva Marianne

      (2014)

      Looking for Values in Practitioners’ Narratives.

      Workshop Values Education;

      2014-05-05 - 2014-05-06.

    • Röthle, Monika Anna

      (2014)

      Suksessfaktorer innen internasjonalisering.

      Landskonferanse for studieledere ;

      2014-05-21 - 2014-05-22.

    • Röthle, Monika Anna; Johansson, Eva Marianne

      (2014)

      Values in Practitioners' Narratives.

      24.th European Early Childhood Education Research Conference EECERA;

      2014-09-07 - 2014-09-10.

    • Röthle, Monika Anna

      (2014)

      Praksisfortelling, et pedagogisk redskap.

      Personalopplæring;

      2014-08-15.

    • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke

      (2014)

      Verdier i barnehagen. Mellom idealer og realiteter .

      Seminar;

      2014-03-11.

    • Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke

      (2013)

      Bedre for de yngste. I serien FORSKNING PÅGÅR.

      Barnehagefolk.

      ISSN 1500-6905.

      Volum 30.

      Hefte 4.

      s.108-110.

    • Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Sutherland, Helen; Styman, Jan

      (2013)

      Toddlers in Europe.

      Final Conference TODDLER PROJECT;

      2013-10-07.

    • Joao, Maria; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Parental Involvement in ECEC.

      Final Conference TODDLER-project;

      2013-10-07 - 2014-10-08.

    • Johansson, Eva Marianne; Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Hvilke verdier kommuniseres i praksisfortellinger.

      Seminar;

      2013-04-02.

    • Röthle, Monika Anna

      (2013)

      TODDLER PROSJEKTET, bakgrunn, innhold, metoder og foreløpige resultat.

      Nettverkssamling for komunenes barnehageansvarlige;

      2013-04-25.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Voldsund, Mette; Ueland, Margunn

      (2013)

      Storhaug er et eksempel for hele Europa.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Lave ambisjoner for framtidens barnehager.

      UniverS : magasin for Universitetet i Stavanger.

      s.10-11.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Tofteland, Berit; Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Norwegian Study: VAlues Education in Nordic ECEC Valued. Oweview.

      Values education in Nordic preschools: Basis for tomorrow;

      2013-09-30 - 2013-10-02.

    • Tofteland, Berit; Fugelsnes, Kristin; Johansson, Eva Marianne; Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke

      (2013)

      Oppsummerende samtale om verdier.

      Avslutningskonferanse, prosjektdag;

      2013-04-02.

    • Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Values communicated in the locker room. Analyses of practitioner-child interactions based on video observations.

      23th annual conference of the European Early Childhood Research assosiation, EECERA;

      2013-08-28 - 2013-08-31.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Presentasjon av filmen Parental Involvement in Open Kindergarten.

      Møte med foreldre;

      2013-05-14 - .

    • Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Voksne som medskapere av leken.

      Personalmøte;

      2013-04-18.

    • Röthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin

      (2013)

      Hvilke verdier kommuniseres i garderoben?.

      Barnehagekonferanse;

      2013-04-02.

    • Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Hvilke verdier kommer til utrykk i garderoben? Presentasjon av video-observasjoner fra prosjektet: Verdier i barnehagen.

      Prosjektdag;

      2013-04-02.

    • Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Towards adults and children as fellow-beings. Experiences from the project in kindergarten XX.

      Values Education In Nordic Preschools;

      2013-01-14 - 2013-01-16.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Foreldremedvirkning i barnehagen. Presentasjon av et undervisningsopplegg rundt filmen "Parental Involvement".

      Praksislærermøte;

      2013-10-30.

    • Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Barnehagens historie i Stavanger.

      Skriveseminar;

      2013-11-26 - 2013-11-28.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna

      (2013)

      TODDLER-prosjektet, et bidrag til utvikling av småbarnspedagogikk i førskolelærerutdanningene i Europa.

      Praksislærersamling;

      2013-03-07.

    • Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke

      (2013)

      Presentasjon av TODDLER-prosjekt del 2 Bakgrunn, mål, resultat og kunnskapsformidling.

      Nettverkssamling for kommunenes barnehageansvarlige;

      2013-09-12.

    • Röthle, Monika Anna

      (2012)

      Summativ evaluering av utviklingsarbeid.

      Personalsamling;

      2012-04-26.

    • Röthle, Monika Anna

      (2012)

      Voksne som medskapere av leken i barnehagen.

      Personalsamling;

      2012-03-15.

    • Röthle, Monika Anna

      (2012)

      Likeverd i lek, et kjønnsperspektiv.

      Personalsamling;

      2012-01-25.

    • Röthle, Monika Anna

      (2012)

      The TODDLER-project, preliminary results.

      European network conference;

      2012-05-22 - 2012-05-25.

    • Röthle, Monika Anna

      (2012)

      Rolleleken, livets simulator.

      personalsamling;

      2012-10-17.

    • Röthle, Monika Anna

      (2012)

      Summativ evaluering av utviklingsarbeid.

      Personalsamling;

      2012-03-27.

    • Röthle, Monika Anna

      (2012)

      LIKEVERD for gutter og jenter i barnehagen.

      Personalsamling;

      2012-02-28.

    • Röthle, Monika Anna

      (2012)

      Likeverd i leken, et kjønnsperspektiv.

      Personalsamling;

      2012-01-26.

    • Röthle, Monika Anna

      (2012)

      Lek; livets simulator.

      Personalmøte;

      2012-09-19.

    • Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke

      (2012)

      Promoting TODDLERS language development in multicultural ECEC-settings; a European challenge.

      Local Seminar;

      2012-10-10.

    • Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke

      (2012)

      The TODDLER-project, a contribution to improve teacher training for children under 3 in Europe.

      EECERA Conference: FROM BIRTH TO THREE: identities, learning, diversities;

      2012-08-29 - 2012-09-01.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Rosell, Lars Yngve

      (2011)

      Sats stort på de små!.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Grindland, Berit; Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Likeverd og ansvar mellom barn og voksne.

      Inspirasjonsdag for forskningsbarnehager;

      2011-11-18.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Voksne som medskapere av småbarnsleken.

      Kurs for barnehagepersonale;

      2011-11-05.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Dei minste barn i barnehagen.

      Peronalopplæring for barnehageansatte i Klepp kommune;

      2011-02-22.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Teaching practice; developing reflections.

      Conference of the Comenius Association;

      2011-10-29.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Likeverd i leken, like muligheter for gutter og jenter?.

      Verdier i barnehage, barnehageprosjekt;

      2011-09-20.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Samspillsmønstre og mulighter for anerkjennelse.

      Verdier i barnehage, barnehageprosjekt;

      2011-11-24.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Formidling av verdier; fortellinger fra egen praksis.

      Verdier i barnehage, barnehageprosjekt;

      2011-03-16.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Praksisfortellinger og refleksjon over egen praksis.

      Verdier i barnehage, personalopplæring;

      2011-04-28.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Anerkjennelse og respekt i samspill mellom voksne og barn.

      Verdier i barnehage; barnehageprosjekt;

      2011-02-24.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Anerkjennelse som verdi.

      Verdier i barnehage; barnehageprosjket;

      2011-05-03.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Samspillsmønstre og muligheter for anerkjennelse, del 1.

      Verdier i barnehage; barnehageprosjekt;

      2011-10-04.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Hva er viktigst i barnehagen: fremme invidid eller fellesskap?.

      Inspirasjonsdag for dorkningsbarnehager; Verdier i barnehage;

      2011-03-11.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Arbeid med praksisfortelling.

      Inspirasjonsdag for forkningsbarnehager "Verdier i barnehage";

      2011-08-15.

    • Röthle, Monika Anna; Johansson, Eva Marianne

      (2011)

      Verdier og lek.

      Inspirasjonsdag for forskningsbarnehager "Verdier i barnehage";

      2011-11-18.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Likeverd i leken.

      Verdier i barnehage, barnehageprosjekt ;

      2011-11-22.

    • Röthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin

      (2011)

      Communicating values during free-play sessions in toddler groups.

      21st annual conference of the European Early Childhood Education Research asssociation, EECERA ;

      2011-09-14 - 2011-09-17.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Towards opportunities for Disadvantaged and Diverse Learners on the Early childhood Road, TODDLER. A European multilateral project in early education and care.

      Conference of the Comenius Association;

      2011-05-10 - 2011-05-13.

    • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Grindland, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Verdier i barnehage, ett forsknings- och utvecklingsprojekt.Hur forska tillsammans?.

      Forum for Barnehagevitenskap;

      2011-04-05.

    • Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Likeverd og likestilling i barnehagen.

      Verdier i barnehage; Foreldre- og personalmøte;

      2011-09-06.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Towards Opportunities for Disadvantaged and Diverse Learners on the Early childhood Road (TODDLER). A Comenius Life Long Learning Project.

      21. Annual EECERA Conference, Geneva 14.-17. sept. 2011;

      2011-09-14 - 2011-09-17.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Tackling social and cultural inequalities; a challenge in Europe.

      Local seminar i TODDLER-prosjektet. For preschool staff, educators, politicians and students;

      2011-10-13 - .

    • Grindland, Berit; Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Likeverd og ansvar mellom voksne og barn.

      foredrag og samtale ;

      2011-11-18.

    • Röthle, Monika

      (2010)

      Lekens liksomverden Play: a world of pretend.

      Medlemsbrev (Foreningen Musikk fra livets begynnelse).

      ISSN 1501-6021.

      Hefte 1.

      s.4-9.

    • Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin

      (2010)

      Lek og verdier. Refleksjoner over eksempler fra barnehagen.

      Verdier i barnehagen;

      2010-11-19.

    • Röthle, Monika; Mørkeseth, Elisabeth Ianke

      (2010)

      Tackling social and cultural inequalities; a challenge in Europe.

      LOCAL SEMINAR on Early Education and Care;

      2010-11-18.

    • Röthle, Monika

      (2010)

      Sosial ulikhet og barnehagens pedagogikk.

      Barnehagefolk.

      ISSN 1500-6905.

      Volum 27.

      Hefte 4.

      s.22-27.

    • Röthle, Monika

      (2010)

      The student mirror. Qualities and Shortcomings of Norwegian Schools.

      Journal of the Comenius Association.

      ISSN 2033-4443.

      Volum 19.

      Hefte 1.

      s.27-29.

    • Röthle, Monika

      (2010)

      Kartlegging i barnehagen.

      Styrerkonferansen 2010 (Arrangør: Utdanningsforbundet);

      2010-11-22 - 2010-11-23.

    • Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin

      (2010)

      Interpreting values communicated during play sessions Part of SYMPOSIUM: CARING, DISCIPLINED AND DEMOCRATIC GIRLS AND BOYS IN PRE-SCHOOL.

      26. OMEP WORLD CONGRESS Children citizens in a changing world;

      2010-08-11 - 2010-08-13.

    • Röthle, Monika

      (2010)

      Voksne som medskapere av småbarnsleken.

      Sørlandsk Lærerstevne;

      2010-10-22.

    • Abrahamsen, Gerd; Alvestad, Marit; Berge, Anita; Grindland, Berit; Johansson, Eva; Röthle, Monika; Sageidet, Barbara Maria

      (2009)

      Gode barnehager er bra - også for de yngste.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Abrahamsen, Gerd; Alvestad, Marit; Berge, Anita; Johansson, Eva; Röthle, Monika

      (2009)

      Gode barnehager er bra ? også for de små.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Röthle, Monika

      (2009)

      Early Childhood Education in Europe.

      Comenius Assocation, annual meeting;

      2009-05-22 - 2009-05-26.

    • Röthle, Monika

      (2009)

      Nye tider - nye krav. Om førskolelæreres rolle i debatten om barnehagens pedagogikk.

      Pedagogisk ledelse - mellom lydighet og selvstendighet;

      2009-11-17.

    • Röthle, Monika

      (2009)

      Barnehagefolk - hvor går du?.

      Barnehagefolk.

      ISSN 1500-6905.

      Volum 25.

      Hefte 03.apr.

      s.48-63.

    • Röthle, Monika

      (2009)

      Quo vadis barnehage?.

      Øvingslærersamling ved UiS;

      2009-03-27.

    • Röthle, Monika

      (2008)

      Tradisjon og fornyelse i barnehagen.

      Fagseminar om lønnskamp og kvalitetsutvikling;

      2008-04-17.

    • Röthle, Monika

      (2008)

      Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen.

      Styrerkonferansen;

      2008-09-18 - 2008-09-19.

    • Röthle, Monika

      (2008)

      Førskolelærerene må sikre seg definisjonsmakten.

      Første steg.

      ISSN 1504-1891.

      Volum 1.

      Hefte apr.08.

      s.12-14.

    • Alvestad, Marit; Röthle, Monika

      (2008)

      Viktig konferanse for første gang i Norge. Den 18. EECERA-konferansen arrangeres i år i Stavanger. Det er første gang denne viktige konferansen med fokus på barn i barnehage- og småskole- alder arrangeres i Norge. Arrangør er forskningsnettverket Barnehageliv og årets tema er Reconcidering the Basics in Early Childhood Education.

    • Röthle, Monika

      (2008)

      Førskolelærerne må sikre seg definisjonsmakten.

      Første steg.

      ISSN 1504-1891.

      Hefte apr.08.

    • Röthle, Monika

      (2007)

      Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen.

      utenTitteltekst;

      2007-10-03.

    • Röthle, Monika

      (2007)

      Pedagogisk dokumenatsjon og pedagogiske utviklingsprosesser.

      utenTitteltekst;

      2007-03-29.

    • Röthle, Monika

      (2007)

      Pedagogisk dokumentasjon, et redskap i pedagogisk utviklingsarbeid.

      utenTitteltekst;

      2007-10-17.

    • Röthle, Monika

      (2007)

      Dokumentasjon og vurdering i barnehagen.

      utenTitteltekst;

      2007-09-26 - 2007-09-27.

    • Röthle, Monika

      (2007)

      Vurdering og Dokumentasjon i barnehagen.

      utenTitteltekst;

      2007-06-06.

    • Röthle, Monika

      (2007)

      Pedagogisk dokumentasjon i barnehagen.

      Utdanningsforbundets konferanse for barnehageledere i Hedmark;

      2007-02-28.

    • Röthle, Monika

      (2006)

      Dokumentasjonens mange ansikter.

      ?.

      s.18-25.

    • Röthle, Monika; Lordelo, Eulina la Rocha

      (2006)

      Educacão Infantil na Noruega Early Education in Norway.

      ?.

      Volum 26.

      Hefte 3.

      s.504-415.

    • Röthle, Monika

      (2006)

      Å møte små barn i barnehagen.

      Barnehagene i Hillevåg bydel;

      2006-01-02.

    • Röthle, Monika

      (2006)

      Småbarnsleiken.

      utenTitteltekst;

      2006-05-03.

    • Alvestad, Marit; Breiehagen, Torgrim; Brekke, Anne; Grindland, Berit; Gryte, Mari Anne E; Krogh, Fie von; Röthle, Monika

      (2006)

      The Norwegian curriculum for early childhood education - research on integrated subjects.

      The 16th Annual Conference of the European Early Childhood Education Research Association (EECERA);

      2006-08-30 - 2006-09-02.

    • Röthle, Monika

      (2006)

      Pedagogisk dokumentasjon Et redskap for voksnes læring om barn.

      Barnehagekonferansen 2006 "Rom for medvirkning?";

      2006-05-31.

    • Röthle, Monika

      (2006)

      De norske hjelperne og kontakten med Europa.

      ?.

      Volum 2006.

      Hefte 2.

      s.26-33.

    • Haugen, Synnøve; Løkken, Gunvor; Röthle, Monika; Röthle, Monika

      (2005)

      De minste barna må inn i barnehagen. Intervju i forbindelse med utgivelsen av boka "Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger".

    • Röthle, Monika; Frøyland, Signe Lise

      (2005)

      Er leken for alle?.

      Nasjonal konferanse FLERFAGLIG SMÅBARNSPEDAGOGIKK Arrangør: Universitetet i Stavanger i samarbeid med Cappelen Akademisk for ag;

      2005-03-31 - 2005-04-01.

    • Röthle, Monika

      (2005)

      Hvorfor skal vi ha barnehager?.

      utenTitteltekst;

      2005-05-24.

    • Röthle, Monika

      (2005)

      Hva vil det si å arbeide faglig med leken?.

      GLSM KONFERANSE. Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring i førskolelærerutdanninga.;

      2005-05-26 - 2005-05-27.

    • Röthle, Monika

      (2005)

      Forstår vi småbarnsleken?.

      Østlandsk lærerstevne;

      2005-11-04 - 2005-11-05.

    • Alvestad, Marit; Röthle, Monika

      (2005)

      Didaktisk forum - endrede roller i praksis?.

      Kultur for læring - fra utdanning til yrke. Veiledning av nyutdannede lærere og Styrking av praksis i lærerutdanningene. Nasjonal konferanse. Utdanningsdirektoratet, NTNU Program for lærerutdanning.;

      2005-01-26 - 2005-01-27.

    • Röthle, Monika

      (2005)

      Internasjonalisering i lærerutdanningen.

      ?.

    • Alvestad, Marit; Röthle, Monika

      (2005)

      Educational Forums - Frames for development of professional learning. A project in Early Childhood Education in Norway.

      Paper presented at the EECERA 15th Annual Conference, ‘Young Children as Citizens: Identity, Belonging, Participation’, Dubli , Ireland, 31st august – 3rd September 2005.;

      2005-08-31 - 2005-09-03.

    • Röthle, Monika

      (2005)

      Reggio Emilia pedagogikk: filosofi og kunnskapssyn.

      utenTitteltekst;

      2005-10-26.

    • Röthle, Monika

      (2005)

      Hvorfor har vi barnehager? Et invitert inspill til Dialogkafeen.

      utenTitteltekst;

      2005-05-24.

    • Röthle, Monika

      (2005)

      Hvorfor har vi barnehager og hva er foreldrenes rolle?.

      utenTitteltekst;

      2005-10-13.

    • Alvestad, Marit; Röthle, Monika

      (2004)

      Didaktisk forum kvalitetsutvikling i praksis. Rapport/Statusrapport, 31.12.03.

      Universitetet i Stavanger.

    • Röthle, Monika

      (2003)

      Byggeklosser - barnehagens klassiker.

      ?.

      Volum 19.

      Hefte 3.

      s.40-47.

    • Alvestad, Marit; Nordbotten, Gerd Lise; Röthle, Monika

      (2003)

      Presentasjon av prosjektet "Didaktisk forum; kvalitetsutvikling i praksis".

      Konferansen: ”Ny lærerutdanning,” Norgesnettrådet i Oslo / Høgskolen i Oslo, 24-25.11.03.;

      2003-11-24 - 2003-11-25.

    • Röthle, Monika

      (2002)

      Trenger vi en lekedidaktikk?.

      Nasjonal barnehagekonferanse Arrangør: Fylkesmannen i Vestfold og Høgskolen i Vestfold;

      2002-10-31 - 2002-11-01.

    • Röthle, Monika

      (2002)

      Byggeklosser øker matematikkinteressen.

    • Röthle, Monika

      (2002)

      Nytt blikk på barns lek med klosser.

      Østlandske lærerstevne;

      2002-10-25.

    • Röthle, Monika

      (2001)

      Working or playing - a narrative about adults' and children's encounter with clay.

      11.th European Conference on Quality in Early Childhood Education "Early Childhood Narratives and New Understandings of the Mind" arranged by EECERA: The European Early Childood Education Research Associat;

      2001-09-01.

    • Röthle, Monika

      (2001)

      Rom for lærende småbarn Enriched Environments for Toddlers.

      ?.

      Volum 3.

      s.42-55.

    • Röthle, Monika

      (2001)

      Skjulte forbilder.

      ?.

      Volum 16.

      Hefte 4.

      s.48-59.

    • Röthle, Monika

      (1999)

      The Adult As Co-player.

      utenTitteltekst;

    • Abrahamsen, Gerd; Röthle, Monika

      (1999)

      Praksisbasert undervisning.

      utenTitteltekst;

    • Røthle, Monika

      (1996)

      Er sikkerheten i barnehager et pedagogisk spørsmål? Kronikk.

      Norsk Skoleblad.

      ISSN 0029-2117.

      Volum 8.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway