-
Furenes, May Irene;
Moser, Thomas;
Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2023)
Trender innen skandinavisk barnehageforskning fra 2006 til 2020 - En systematisk kartleggingsstudie av forskningstemaer og metoder.
Norsk barnehageforskningskonferanse 2023;
2023-10-24 - 2023-10-26.
-
-
Moser, Thomas
(2023)
Landskapet - Skandinavisk barnehageforskning.
PhD day (pre-confrence), Norsk barnehageforskningskonferanse 2023;
2023-10-23 - .
-
-
Elvethon, Ellen;
Svensson, Helene Berntsen;
Moser, Thomas
(2023)
Staffs response to negative social behavior between toddlers in Norwegian ECEC .
World Anti Bullying Forum;
2023-10-25 - 2023-10-27.
-
-
Jacobsen, Adrian Kristinsønn;
Skarstein, Tuula Helka;
Moser, Thomas
(2023)
Naturfag i naturen for de yngste barna: Barnehagelæreres perspektiver og tilnærminger.
Hell-seminaret;
2023-11-15 - 2023-11-16.
-
-
Løkken, Ingrid Midteide;
Elvethon, Ellen;
Svensson, Helene Berntsen;
Moser, Thomas
(2023)
Staff’s response to negative social behavior between toddlers in Norwegian ECEC
.
World Anti Bullying Forum;
2023-10-25 - 2023-10-27.
-
-
Elvethon, Ellen;
Moser, Thomas;
Berntsen Svensson, Helene;
Løkken, Ingrid Midteide
(2023)
Samarbeid mellom foreldre og personalet for å fremme jevnalderrelasjoner i barnehagen .
Norsk Barnehageforskningskonferanse;
2023-10-24 - 2023-10-26.
-
-
Ofstad, Gunn Helen;
Birkedal, Inga Kjerstin;
Filbrandt, Elisabeth Rege;
Moser, Thomas
(2023)
Overgangssekken- fellesobjekter som støtte i overgangen barnehage- SFO og skole.
Filiorum forum;
2023-09-19.
-
-
Sikveland, Rein Ove;
Moser, Thomas
(2022)
The CAiTE / CARM intervention.
CAiTE End of Programme Seminar;
2022-03-10 - 2022-03-11.
-
-
Moser, Thomas;
Furenes, May Irene
(2022)
Research review: Current challenges with Barriers and Facilitators for Quality in ECEC – a review of reviews. .
BrownBag Seminar;
2022-11-16.
-
-
Furenes, May Irene;
Løkken, Ingrid Veronika Midteide;
Nilsen, Tone Rove;
Moser, Thomas;
Andresen, Anne Kristin Hansen;
Skog Dahl, Anne-Lene;
Aaseth, Helene Marie Storli
(2022)
Kvalitet i barnehagen - hva forskes det på og hvordan?.
Kvalitet i barnehagen - hva forskes det på og hvordan? ;
2022-10-26 - 2022-10-28.
-
-
Moser, Thomas;
Furenes, May Irene;
Munthe, Elaine
(2022)
The Trends in Scandinavian ECEC Research 2006-2019 - Stability and Changes in Topics and Methodology.
Changing times in ECEC: New opportunities for fostering development and improving sustainability;
2022-07-12 - 2022-07-14.
-
-
Moser, Thomas
(2022)
Internationale Qualitäts- und Ausbildungsoffensiven für das 22. Jahrhundert in der Elementarpädagogikk.
Auftaktveranstaltung: Masterstudium für Elementarpädagogik an der Universität Graz;
2022-10-07.
-
-
Moser, Thomas
(2022)
Skandinavisk barnehageforskning 2006-2019 med særlig blikk på design og metodebruk.
Nettverksmøte;
2022-04-04.
-
-
Martinsen, Marianne Torve;
Moser, Thomas
(2022)
SFO som fysisk miljø - mulighetens rom?.
SFO - barns beste & fellesskap;
2022-11-17 - 2022-11-18.
-
-
Moser, Thomas
(2022)
Die skandinavische Perspektive auf Qualität und Gesundheitsförderung in Kindertageseinrichtungen.
Auftaktveranstaltung zur Gründung des Instituts für Qualitätsentwicklung und Gesundheitsförderung in Institutionen der frühkindlichen Bildung;
2022-10-10.
-
-
Moser, Thomas
(2022)
Critical Realism – Context.
Kvalitativ Forum;
2022-05-04.
-
-
Moser, Thomas
(2022)
ECEC in times of pandemic: how essential and resilient is ECEC in the face of great challenges? .
Round Table at SIG5 Conference 2022, European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI);
2022-07-12 - 2022-07-14.
-
-
Moser, Thomas
(2022)
Discussant: Thomas Moser, University of Stavanger, Norway.
Symposium Short and long-term effects of ECEC on disadvantaged children’s language, cognitive and social-emotional development: recent evidence from Germany and the Netherlands. Chair: Thomas van Huizen, Utrecht School of Economics; ;
2022-07-12 - 2022-07-14.
-
-
Moser, Thomas
(2022)
Å styrke fysisk aktiv lek i barnehagen - en effektstudie. .
høstmøtet for Nettverk for effektstudier og longitudinelle studier om barn i barnehagen (NELBA);
2022-11-30.
-
-
Løkken, Ingrid Midteide;
Nilsen, Tone Rove;
Moser, Thomas;
Elvethon, Ellen
(2021)
Bullying in Norwegian kindergartens – what do we know?.
EADP Summer tour;
2021-09-17.
-
-
Løkken, Ingrid Midteide;
Brennås, Helene Berntsen;
Elvethon, Ellen;
Moser, Thomas
(2021)
Staff's handling of negative actions in interactions between children in toddler groups.
EECERA ;
2021-09-01 - 2021-09-17.
-
-
Furenes, May Irene;
Moser, Thomas;
Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2021)
Scandinavian Research on Early Childhood Education and Care.
NERA;
2021-11-04 - .
-
-
Moser, Thomas
(2021)
Dealing with the Pandemic in Norwegian Kindergartens - What have we learned?.
Reinventing Education;
2021-06-03 - 2021-06-05.
-
-
Moser, Thomas
(2021)
Hvordan påvirker ditt lederskap de ansatte og kvaliteten i barnehagetilbud? (Paneldeltakelse).
KANVAS - Digital ledersamling ;
2021-01-14.
-
-
Holmvik, Anett;
Kleppe, Rasmus;
Halvorsen, Pia Katharina;
Moser, Thomas
(2021)
Pandemien ga oss tid til å ligge og se på skyene.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
-
-
Moser, Thomas
(2021)
I begyndelsen er bevægelse - Hvad fortæller nyere forskning om betydningen af og betingelser for bevægelse i barnehagen? .
RE:MOVE 2021 – Pædagogiske modeller i idræt og bevægelse;
2021-12-02.
-
-
Bøe, Marit;
Hognestad, Karin;
Steinnes, Gerd Sylvi;
Fimreite, Hege;
Moser, Thomas
(2020)
I en helhetlig tilnærming til læring er omsorg i sentrum.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
Hefte 02.
s.58-61.
-
-
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Moser, Thomas;
Tønnessen, Finn Egil
(2020)
Sammenhenger mellom barns språklige og motoriske utvikling i barnehagealder.
Norsk barnehageforskningskonferanse;
2020-09-28 - 2020-09-30.
-
-
Lunde, Svanaug;
Martinsen, Marianne Torve;
Roland, Pål;
Moser, Thomas
(2019)
En undersøkelse om forståelsen av mobbing i norske barnehager – en pilotstudie.
Norsk barnehageforskningskonferanse 2019;
2019-10-17.
-
-
Moser, Thomas
(2019)
Kvalitet i norsk barnehage – et forskerperspektiv.
Nasjonal lesekonferanse: Motivert og engasjert – Godt arbeid med språk i barnehage;
2019-04-08 - 2019-04-09.
-
-
Moser, Thomas
(2019)
Profession & Qualität im Kindergarten – eine skandinavische Perspektive.
Symposium Sozialpädagogik – Pädagogische Qualität – ein wichtiger Beitrag zur Professionalisierung;
2019-06-27.
-
-
Øvreås, Steinar;
Jørgensen, Kari-Anne;
Moser, Thomas;
Andersen, Eivind;
Borch-Jenssen, Janne
(2019)
Kontekst tilpasset intervensjon på fysisk aktivitet i barnehager med vekt på profesjonskompetanse som suksessfaktor.
FoU i Praksis;
2019-10-24 - 2019-10-25.
-
-
van Trijp, Karin;
Broekhuizen, Martine;
Moser, Thomas;
Barata, Clara;
Aguiar, Cecilia
(2019)
Parental views on characteristics of ECEC settings that foster young children’s well-being. A comparison across nine European countries..
32nd International Congress for School Effectiveness and Improvement (ICSEI) conference;
2019-01-09 - 2019-01-12.
-
-
Romijn, Bodine;
Slot, Pauline;
Leseman, Paul;
Wyslowska, Olga;
Moser, Thomas;
Norheim, Helga;
Pagani, Valentina;
Pastori, Giulia
(2019)
Relations of classroom diversity and multicultural beliefs with teachers' self-efficacy: A country comparison..
Annual EECERA conference, Early Years: Making it Count;
2019-08-20 - 2019-08-23.
-
-
Moser, Thomas;
Zachrisson, Henrik Daae
(2019)
Universal ECEC as a protective mean for children from disadvantaged families in Norway?.
18th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Thinking Tomorrow's Education: Learning from the past, in the present and for the future;
2019-08-12 - 2019-08-16.
-
-
Lunde, Svanaug;
Martinsen, Marianne Torve;
Roland, Pål;
Moser, Thomas
(2019)
Exploring the understanding of bullying behavior in ECEC – a pilot study..
Annual EECERA conference, Early Years: Making it Count;
2019-08-20 - 2019-08-23.
-
-
Francot, Ryanne;
Broekhuizen, Martine;
Ereky-Stevens, Katharina;
Moser, Thomas
(2019)
Parent-preschool partnerships: Families with a migrant background in Europe..
Annual EECERA conference, Early Years: Making it Count;
2019-08-20 - 2019-08-23.
-
-
Wyslowska, Olga;
Bulkowski, Krzysztof;
Slot, Pauline;
Moser, Thomas;
Norheim, Helga
(2019)
The role of classroom diversity in the relations between professionals' beliefs and practices.
Annual EECERA conference, Early Years: Making it Count;
2019-08-20 - 2019-08-23.
-
-
Norheim, Helga;
Moser, Thomas;
Slot, Pauline;
Romijn, Bodine;
Wysłowska, Olga
(2019)
What is the role of professionals’ diversity beliefs in shaping their practices and organizational policies?.
Annual EECERA conference, Early Years: Making it Count;
2019-08-20 - 2019-08-23.
-
-
Bøe, Marit;
Moser, Thomas
(2019)
Barnehagelærerrollen i spenningsfelt.
Noen store linjer fra GoBaN prosjektet
og fra ekspertrapporten om
barnehagelærerrollen.
Medlemsmøte ;
2019-05-28.
-
-
Sikveland, Rein-Ove;
Skovholt, Karianne;
Moser, Thomas
(2019)
CARM evaluation pilot.
CAiTE's Mid-Term Seminar;
2019-09-18 - .
-
-
Hoel, Trude;
Mangen, Anne;
Jernes, Margrethe;
Moser, Thomas
(2019)
Samtalebasert lesing med bøker og apper i barnehagen: et flermetodologisk og praksisnært innovasjons- og forskningsprosjekt.
Norsk barnehageforskningskonferanse: Lek og samspill i den mangfoldige barnehagen;
2019-10-16 - 2019-10-17.
-
-
Moser, Thomas;
Kleppe, Rasmus;
Eliassen, Erik;
Bjørnestad, Elisabeth
(2019)
The relation between sick leave, staff stability, turnover and quality in Norwegian ECEC.
EARLI SIG 5;
2019-08-12 - 2019-08-16.
-
-
Moser, Thomas;
Kleppe, Rasmus;
Eliassen, Erik;
Bjørnestad, Elisabeth
(2019)
The relation between sick leave, staff stability, turnover and quality in Norwegian ECEC provisions.
18th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Thinking Tomorrow's Education: Learning from the past, in the present and for the future;
2019-08-12 - 2019-08-16.
-
-
Norheim, Helga;
Moser, Thomas
(2019)
Barriers and facilitators for partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in ECEC.
Equality & Inclusion;
2019-11-28 - 2020-11-29.
-
-
Moser, Thomas
(2019)
What can we learn from Norwegian studies on long term effects of ECEC?.
10th International Conference of Panel Study on Korean Children;
2019-11-01.
-
-
Leseman, Paul;
Broekhuizen, Martine;
Moser, Thomas
(2018)
Investing in children’s language development to increase social mobility: views of parents with diverse cultural-linguistic backgrounds across Europe.
Investing in children’s language development to increase social mobility: views of parents with diverse cultural-ling2nd Conference Cultural Diversity, Migration, and Education Conference ;
2018-08-23 - 2018-08-25.
-
-
Moser, Thomas
(2018)
Körper, Bewegung und Bildung in nordischen Kindergärten - Policy-Forschung-Praxis.
Internationales Symposium zur Psychomotorik in Europa;
2018-05-05.
-
-
Moser, Thomas
(2018)
Barnehagens rom i et profesjonsperspektiv – et mulighetens rom for de ansatte? (og barna).
Utdanningsdirektoratets avsluttende samling i Læringsmiljøprosjektet;
2018-09-06 - 2018-09-07.
-
-
Moser, Thomas
(2018)
Hvorfor etablere et ph.d.-nettverk inenfor NAFOL? Styreledernes perspektiv.
NAFOLs nettverkssamling Bergen (HVL);
2018-11-02.
-
-
Leseman, Paul;
Slot, Pauline;
Broekhuizen, Martine;
Moser, Thomas
(2018)
Equality and inclusion in Europe’s education systems.
PhD-days 2018;
2018-09-10.
-
-
Moser, Thomas
(2018)
Mixed method design – (u)muligheter i et ph.d.-prosjekt?.
Research school’s PROFRES gathering “Research in practice – realities and ideals";
2018-10-15.
-
-
Moser, Thomas
(2018)
Doctoral education in a European and a national perspective.
PhD-days 2018;
2018-09-10.
-
-
Leseman, Paul;
Slot, Pauline;
Broekhuizen, Martine;
Moser, Thomas
(2018)
Inclusive education in a multicultural Europe - Equality and inclusion in Europe’s education systems.
PhD-days 2018;
2018-09-10.
-
-
Moser, Thomas
(2018)
Utvikling av motoriske ferdigheter.
Avslutningskonferansen for Stavangerprosjektet – det lærerende barnet;
2018-11-15.
-
-
Moser, Thomas;
Bjørnestad, Elisabeth
(2018)
Assessing quality in Norwegian Kindergartens using - Environmental Rating Scales..
Potsdam Institute of Early Learning and Educational Action (PINA) Conference 2018;
2018-10-04 - 2018-10-05.
-
-
Skovholt, Karianne;
Solem, Marit Skarbø;
Moser, Thomas;
Stokoe, Elizabeth;
Sikveland, Rein Ove
(2018)
CAiTE: Conversation analytic innovation for teacher education.
International conference of conversation analysis ICCA 2018;
2018-07-11 - 2018-07-15.
-
-
Broekhuizen, Martine Louise;
Ereky-Stevens, Katharina;
Moser, Thomas;
Norheim, Helga
(2018)
The use and evaluation of family support services in disadvantaged groups across Europe.
Konferanse;
2018-08-29 - 2018-08-31.
-
-
Løkken, Ingrid Midteide;
Bjørnestad, Elisabeth;
Broekhuizen, Martine;
Moser, Thomas
(2018)
The relationship between structural factors and interaction quality in Norwegian ECEC for toddlers.
Konferanse;
2018-08-29 - 2018-08-31.
-
-
Løkken, Ingrid Midteide;
Moser, Thomas;
Broekhuizen, Martine;
Bjørnestad, Elisabeth
(2017)
"Interactionquality and differential associations on children’s social and emotional skills in Norway".
Earli;
2017-08-29 - 2017-09-02.
-
-
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Moser, Thomas
(2017)
Svake motoriske ferdigheter og relasjonen til matematisk utvikling i tidlig alder.
forskningssamling;
2017-03-28 - .
-
-
Moser, Thomas;
Broekhuizen, Martine
(2017)
Resources, experiences, aspirations and support needs of families in disadvantaged communities.
Data collection coordinator meeting ISOTIS WP2 ISOTIS prosjek;
2017-06-20 - 2017-06-23.
-
-
Moser, Thomas
(2017)
Mixing Methods – Possibilities and Challenges.
Ph.d.-programmet ved Menighetsfakultetet UiO;
2017-10-01 - .
-
-
Moser, Thomas;
Broekhuizen, Martine
(2017)
ISOTIS-project.
The national seminar about longitudinal studies in Norwegian ECEC;
2017-11-02 - .
-
-
Moser, Thomas;
Øverås, Steinar;
Andersen, Eivind;
Jørgensen, Kari-Anne;
Borch-Jenssen, Janne;
Ellingsen, Hanna;
Nilsen, Linda;
Skalleberg, Grethe
(2017)
Enhancing physical active play in Norwegian Kindergartens – a randomised evaluative controlled trial.
17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction ;
2017-08-27 - 2017-09-02.
-
-
Moser, Thomas
(2017)
Barnehageforskning i Norge – aktuell utvikling og med blikk på barnehagelærerutdanning.
NAFOLs Spring School;
2017-05-08 - 2017-05-10.
-
-
Løkken, Ingrid Midteide;
Moser, Thomas;
Broekhuizen, Martine;
Bjørnestad, Elisabeth
(2017)
Effects of staff-child interaction-quality on children’s social skills in Norwegian ECEC–centers.
17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction;
2017-08-27 - 2017-09-02.
-
-
Borch-Jensen, Janne;
Øverås, Steinar;
Ellingsen, Hanne;
Jørgensen, Kari-Anne;
Andersen, Eyvind;
Moser, Thomas
(2017)
Aktivitetsnivået hos norske barnehagebarn gjennom en uke i barnehagen.
Fysioterapeuten.
ISSN 0016-3384.
Volum 84.
Hefte 9.17.
-
-
Moser, Thomas
(2016)
Körper und Bewegung im Kindergarten – neuere Forschungsergebnisse aus Skandinavien.
10. Osnabrücker Kongress Bewegte Kindheit;
2016-03-13 - 2016-03-15.
-
-
Moser, Thomas
(2016)
Kroppslighet, fysisk aktivitet, læring og utvikling i barnehagen.
Personalseminar for styrere og pedagogiske ledere i Bydel Alna;
2016-10-11 - .
-
-
Broekhuizen, Martine;
Moser, Thomas;
Leseman, Paul;
Melhuish, E
(2016)
The development of a transnational model on the evaluation of quality and well-being in ECEC.
Qualität: Viele Wege, ein Ziel? Internationale Steuerungs- und Sicherungsansätze aus dem frühkindlichen Bereich;
2016-11-10 - 2016-11-11.
-
-
Moser, Thomas
(2016)
Frihet til å lære eller fritak fra læring.
Barns læring i barnehagen – mellom styring og ledelse;
2016-10-26 - 2016-10-27.
-
-
Moser, Thomas
(2016)
Barns kroppslighet og barnehagens dannelsesoppdrag.
Sammen for barnet - Barnehagekonferanse om barns fysiske og psykososiale utvikling ;
2016-05-25 - .
-
-
Moser, Thomas
(2016)
Å styrke systematisk arbeid i barnehagen – Hva innebærer det? Skolifisering eller bedre kvalitet for alle?.
Fagdag for styrere og pedagogiske ledere i Bydel Grorud;
2016-10-12 - .
-
-
Moser, Thomas;
Petorgiannis, Konstantinos;
Melhuish, E
(2016)
ECEC-Quality Framework from the CARE project.
A Great Start in Life conference - The best possible education in early years;
2016-11-30 - 2016-12-01.
-
-
Løkken, Ingrid Midteide;
Bjørnestad, Elisabeth;
Broekhuizen, Martine;
Moser, Thomas
(2016)
The relationship between caregiver-child interaction-quality, and children’s social and emotional skills in Norwegian ECEC..
Earli Conference on Sig 5 Learning and development in early childhood;
2016-06-29 - 2016-07-01.
-
-
Løkken, Ingrid Midteide;
Broekhuizen, Martine;
Moser, Thomas;
Bjørnestad, Elisabeth
(2016)
Measurement tools.
Brown Bag seminar;
2016-02-16.
-
-
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Moser, Thomas
(2016)
Weak motor-life-skills and relations to mathematical development in early age.
Sig 5 - EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) conference;
2016-06-28 - 2016-07-01.
-
-
Moser, Thomas
(2016)
Tidlig innsats og barnehagens samfunnsoppdrag.
Etterutdaning av pedagogiske ledere for Oslo kommune;
2016-08-22.
-
-
Myhre, Nina Cathrine;
Moser, Thomas
(2016)
Arbeid med GoBaN-prosjektet så langt og veien videre.
GoBaN konferanse Vestfold;
2016-02-10.
-
-
Moser, Thomas
(2016)
Mixed method – Multimetode.
innlegg for forskersamling ved Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Sørøst-Norge;
2016-01-27 - .
-
-
Broekhuizen, Martine;
Moser, Thomas;
Leseman, Paul
(2016)
Parental attitudes towards diversity and inclusion in ECEC settings; a comparison between nine European countries.
4th biennial EARLI - SIG 5 Conference, Learning and Development in Early Childhood, “Bridging Multiple Perspectives in Early Childhood Education”;
2016-06-29 - 2016-07-01.
-
-
Broekhuizen, Martine;
Moser, Thomas;
Leseman, Paul;
Melhuish, Edward;
Pastori, Giulia;
Petrogiannis, Konstantinos
(2016)
Parents’ beliefs about future - oriented developmental and educational goals in ECEC: A comparison between nine European countries.
24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development;
2016-07-10 - 2016-07-14.
-
-
Midteide Løkken, Ingrid;
Moser, Thomas;
Bjørnestad, Elisabeth
(2016)
The relationship between caregiver-child interaction quality and children’s social and emotional skills in Norwegian ECEC.
4th biennial EARLI - SIG 5 Conference, Learning and Development in Early Childhood, “Bridging Multiple Perspectives in Early Childhood Education”;
2016-06-29 - 2016-07-01.
-
-
Moser, Thomas;
Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2016)
Weak motor-life-skills and relations to mathematical development in early age.
4th biennial EARLI - SIG 5 Conference, Learning and Development in Early Childhood, “Bridging Multiple Perspectives in Early Childhood Education”;
2016-06-29 - 2017-07-01.
-
-
Broekhuizen, Martine;
Moser, Thomas;
Leseman, Paul
(2016)
Expectations of ECEC from a European perspective: Views of parents, staff and policymakers.
OMEP European Conference ;
2016-05-05 - 2016-05-07.
-
-
Broekhuizen, Martine;
Moser, Thomas;
Leseman, Paul;
Melhuish, Edward;
Pastori, Giulia;
Petrogiannis, Konstantinos
(2016)
Teachers’ beliefs about future-oriented developmental and educational goals in ECEC: A comparison between nine European countries.
4th biennial EARLI - SIG 5 Conference, Learning and Development in Early Childhood, “Bridging Multiple Perspectives in Early Childhood Education;
2016-06-29 - 2017-07-01.
-
-
Løkken, Ingrid Midteide;
Broekhuizen, Martine;
Moser, Thomas;
Bjørnestad, Elisabeth
(2015)
Measurments tools.
Bra nok? Perspektiver på kvalitet for barn under 3 år i norske barnehager.;
2015-10-26 - 2015-10-27.
-
-
Martinsen, Marianne Torve;
Moser, Thomas
(2015)
Barnehagens uterom som lekearena.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
Hefte 1.
s.38-45.
-
-
Løkken, Ingrid Midteide;
Moser, Thomas
(2015)
Måling av sosiale ferdigheter.
Longitudinelle studier ;
2015-11-04.
-
-
Moser, Thomas
(2015)
Forskning om barnehager og barnehagelærerutdanning – hva forskes det på?.
25th EECERA Conference;
2015-08-06.
-
-
Moser, Thomas
(2015)
The importance of building expertise and competence through PhD-candidates.
Bra nok!;
2015-10-27.
-
-
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Moser, Thomas;
Tønnessen, Finn Egil;
Rongved, Elisabeth
(2015)
Toddlers who have poor motor skills may be bad in math, research reveals.
-
-
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Moser, Thomas;
Tønnessen, Finn Egil;
Rongved, Elisabeth
(2015)
God motorikk kobles til gode matteferdigheter hos små barn.
-
-
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Moser, Thomas;
Tønnessen, Finn Egil;
Rongved, Elisabeth
(2015)
Poor motor skills in two-year-olds could indicate slow development in mathematical proficiency.
-
-
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Moser, Thomas;
Tønnessen, Finn Egil;
Rongved, Elisabeth
(2015)
Poor motor skills in toddlers hint at poor math abilities.
-
-
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Moser, Thomas;
Tønnessen, Finn Egil;
Rongved, Elisabeth
(2015)
Two-year-olds with poor motor function display poor mathematical skills.
-
-
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Moser, Thomas;
Tønnessen, Finn Egil;
Rongved, Elisabeth
(2015)
Poor motor skills in toddlers hint at poor math abilities.
-
-
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Moser, Thomas;
Tønnessen, Finn Egil;
Rongved, Elisabeth
(2015)
Var du en haj til at samle lego-klodser? Børn med god motorik har nemmere ved at regne den ud.
-
-
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Moser, Thomas;
Tønnessen, Finn Egil;
Rongved, Elisabeth
(2015)
Småbørn med god motorik er bedre til matematik.
-
-
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Moser, Thomas;
Tønnessen, Finn Egil;
Rongved, Elisabeth
(2015)
Svak motorikk kobles til svake matematikkferdigheter.
-
-
Moser, Thomas
(2015)
Multimetode; Førstelektorsøknad og kappe.
Nafol-førstelektorsamling;
2015-05-28 - .
-
-
Moser, Thomas
(2015)
Fragen zum norwegischen frühkindlichen Bildungssystem.
Seminar 12017;
2015-07-08 - .
-
-
Moser, Thomas
(2015)
Fra "VI og DE" til "OSS".
Gruppeledelse i parallelsesjon for stipendiater i felles personalseminar for HBV og HiT;
2015-06-22 - .
-
-
Moser, Thomas
(2015)
Forskningsbasert barnehagelærerutdanning.
Nasjonalt råd for lærerutdanning/universitets- og høgskoleråd ;
2015-02-12 - .
-
-
Moser, Thomas
(2015)
Sosial kompetanse i barnehagen.
Innlegg for Foynland & Herstad Barnehage;
2015-05-15 - .
-
-
Moser, Thomas
(2015)
Hvordan vet vi at det vi gjør er det som er riktig? - om kvalitet.
Nasjonal barnehagekonferanse ;
2015-05-20 - .
-
-
Moser, Thomas
(2015)
Forskningsoversikt og Curriculum Quality analysis and Impact Review of European Early Education and Care.
Møte mellom KD og HBV/HU, Mønstring av utdanningsforskning ved HBV;
2015-05-07 - .
-
-
Moser, Thomas
(2015)
Førstelektorsøknad og kappe.
Nafol-førstelektorsamling;
2015-05-12 - .
-
-
Moser, Thomas
(2015)
Kosthold og damefotball.
Foredrag for jenter- og kvinnelag;
2015-03-24 - .
-
-
Moser, Thomas
(2015)
Barnehagebarn til Beitostølen Helsesportssenter.
Foredrag for de faglig ansatte ved BHSS;
2015-02-20 - .
-
-
Moser, Thomas
(2015)
Sammenhenger mellom motorikk, språk og matematikk.
Forskersamling UiS/Lesesenteret med PPT og Fysio-Ergo tjenesten i Stavanger kommune;
2015-11-24.
-
-
Moser, Thomas;
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Tønnessen, Finn Egil
(2015)
Relations between motor and language skills at age 2:9 and 4:9. Findings based on authentic assessment Kindergartens from the Stavanger Project.
EECERA Annual Conference 2016;
2015-09-07 - 2015-09-10.
-
-
Zachrisson, Henrik Daae;
Moser, Thomas;
Blömeke, Sigrid;
Dearing, Eric
(2015)
What levels the playing field in the Norwegian ECEC model? Evidence from the BONDS study on 2-4 years old children”.
EduLIFE Workshop «Childcare arrangements and social inequalities: A cross-country comparison»;
2015-05-21 - 2015-05-23.
-
-
Moser, Thomas
(2015)
The importance of building expertise and competence through PhD-candidates.
Bra nok!;
2015-10-26 - 2015-10-27.
-
-
Moser, Thomas;
Broekhuizen, Martine
(2015)
Expectations of daycare from a European perspective: views of parents, daycare staff and policymakers.
The Early Years – Why Quality of Daycare Matters;
2015-08-24 - 2015-08-25.
-
-
Løkken, Ingrid Midteide;
Moser, Thomas;
Bjørnestad, Elisabeth
(2015)
“Measuring childrens social and emotional competence in ECEC”.
.
European Early Childhood Education Reaseach Association;
2015-09-07 - 2015-09-10.
-
-
Moser, Thomas;
Reikerås, Elin Kristi Lie;
Tønnessen, Finn Egil
(2014)
Prediction of the Development of Children’s Everyday Motor Competency in Early Childhood Education Institutions.
3rd Biennial EARLI SIG 5 Conference - Learning and Development in Early Childhood;
2014-08-25 - 2014-08-27.
-
-
Reikerås, Elin Kristi Lie;
Moser, Thomas;
Tønnessen, Finn Egil
(2014)
The relation between mathematical skills and motor skills in toddlers.
The 24th EECERA (European Early Childhood Education Research Association) conference ;
2014-09-07 - 2014-09-10.
-
-
Reikerås, Elin Kristi Lie;
Moser, Thomas;
Tønnessen, Finn Egil
(2014)
Barns matematiske og motoriske utvikling.
Forskningssamling for samarbeidspartnere i Stavangerprosjektet;
2014-11-05 - .
-
-
Moser, Thomas
(2014)
Ledelse av arbeid med Workpackage 6 (CARE/EU-prosjekt).
Forskningsseminar;
2014-03-23 - 2014-03-26.
-
-
Moser, Thomas
(2014)
Barnehagens innhold og oppgaver - historisk og i et fremtidsperspektiv.
Felles fagseminar mellom politisk ledelse (Statsråd; Statssekretær) og Barnehageavdelingen i Kunnskapsdepartementet;
2014-05-05 - .
-
-
Moser, Thomas
(2014)
Kropp, fysisk miljø og toddlernes hverdag.
Kanvas Toddlerkonferanse;
2014-04-02 - .
-
-
Moser, Thomas
(2014)
Hva er felles for fagene drama, musikk, kunst og håndverk, mat og helse, kroppsøvning og idrett i lærerutdanning?.
IPEF fagdag;
2014-04-03 - .
-
-
Bjørnestad, Elisabeth;
Moser, Thomas;
Os, Ellen
(2014)
Norsk barnehageforskning. Hvor er vi og hvor er vi på vei?.
Fagdag Statped;
2014-12-12.
-
-
Moser, Thomas;
Reikerås, Elin Kristi Lie
(2013)
Dynamics and stability in the development of motor competency from toddler- to preschool age.
The 23th EECERA (European Early Childhood Education Research Association) conference;
2013-08-28 - 2013-08-31.
-
-
Moser, Thomas
(2013)
Group size as structural quality indicator in ECEC - does it matter? Effects on children´s social competence and externalizing behaviour in a Norwegian context.
The 23th EECERA (European Early Childhood Education Research Association) conference;
2013-08-28 - 2013-08-31.
-
-
Moser, Thomas;
Zachrisson, Henrik Daae;
Nordahl, Kristin B.;
Dearing, Eric
(2013)
Child care quality and language development.
Society for Research in Child Development;
2013-10-01 - 2013-10-04.
-
-
Moser, Thomas;
Zachrisson, Henrik Daae;
Backer-Grøndahl, Agathe;
Ogden, Terje;
Nærde, Ane
(2013)
Small is beautiful? Peer group size, social competence and aggression in Norwegian ECEC.
16th European Conference on Developmental Psychology;
2013-09-03 - 2013-09-07.
-
-
Moser, Thomas
(2013)
Multimetode - å kombinere "kvantitativ og kvalitativ forskning".
Blikk for barn;
2013-11-28 - .
-
-
Hogsnes, Hilde Dehnæs;
Moser, Thomas
(2013)
Alt handler ikke om hva barn kan.
Tønsbergs blad.
s.10-11.
-
-
Hogsnes, Hilde Dehnes;
Moser, Thomas
(2012)
Overgang, sammenheng og samarbeid mellom barnehage, skole og sfo.
Fagdag;
2012-12-14.
-
-
Hogsnes, Hilde Dehnes;
Moser, Thomas
(2012)
Barns sosiale utvikling og barns overgang fra barnehage til skole og sfo.
Fagdag;
2012-10-02.
-
-
Moser, Thomas
(2012)
Viktig å tenke rom.
-
-
Moser, Thomas
(2012)
Toddlernes barnehagerom.
Kanvas Toddler-konferansen 2012;
2012-03-15 - .
-
-
Moser, Thomas
(2012)
Rommet som pedagog.
Utdanningsdirektoratets nasjonale konferanse "Rom for oppvekst";
2012-09-27 - .
-
-
Moser, Thomas
(2012)
Barnehagens rom som pedagogisk ressurs. IKT i barnehagen. De yngste barnas liv i barnehagen.
Fagdag for partnerbarnehager;
2012-02-02 - .
-
-
Moser, Thomas;
Olsen, Heidi Kristin
(2012)
The physical environment of early childhood institutions. A review of literature (1990-2009).
22nd annual EECERA Conference;
2012-08-29 - 2012-09-01.
-
-
Moser, Thomas;
Olsen, Heidi Kristin
(2012)
Barnehagens fysiske miljø. Et litteratursøk for tidsrommet 1990-2009 i samarbeid mellom bibliotekar og forsker.
Barn og rom - forskning på barnehagens fysiske miljø;
2012-09-24 - .
-
-
Moser, Thomas
(2012)
Die Bedeutung von Körper und Bewegung in skandinavischen Kindergärten.
Kleine Forscher in Bewegung;
2012-04-20 - 2012-04-21.
-
-
Moser, Thomas
(2012)
ECEC-research in Norway and Scandinavia - mapping and appraisal of Scandinavian research in ECEC institutions (2006-2010).
Network on early childhood education and care;
2012-01-25 - .
-
-
Moser, Thomas
(2012)
Kvalitativ og kvantitativ forskning i lærerutdanningene. Hvilken rolle kan multimetode (mixed methods) spille?.
NAFOL førstelektordag;
2012-05-14 - .
-
-
Moser, Thomas
(2012)
Research projects at Vestfold University College.
Quality in ECEC and inclusion;
2012-05-25 - .
-
-
Reier-Røberg, Kjetil;
Moser, Thomas
(2011)
Evolution in Norwegian secondary schools: A pilot study towards assessing the importance of textbooks in understanding evolution.
Representations of otherness. The Eleventh International Conference on Research on Textbooks and Educational Media;
2011-09-02 - 2011-09-06.
-
-
Reikerås, Elin Kirsti Lie;
Moser, Thomas
(2011)
Bevegelse binder all læring sammen.
-
-
Moser, Thomas;
Martinsen, Marianne Torve
(2011)
De yngste barns barnehage - en studie av kvalitetsaspekter i tilbudet for ett- og toåringer.
FoU i praksis. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i lærerutdanninga;
2011-04-26 - 2011-04-27.
-
-
Moser, Thomas
(2011)
Rommet som pedagog : barnehagens fysiske miljø.
Kursdag for ansatte;
2011-11-11 - .
-
-
Moser, Thomas
(2010)
Nasjonal og internasjonal forskning på barnehager.
Kunnskapsdepartementets nasjonale Barnehageforum;
2010-11-23.
-
-
Moser, Thomas
(2010)
Barne- og ungdomstrening.
utenTitteltekst;
2010-04-14.
-
-
Moser, Thomas
(2010)
Architecture and Education: Norwegian Perspective.
Place Academic Group. Film- og boklansering;
2010-10-14.
-
-
Moser, Thomas
(2010)
Barnehager eller barnefabrikk? Skaper størrelsen av fremtidens barnehage et bedre rom for barn?.
Bygg av fremtidens barnehager;
2010-11-24 - 2010-11-25.
-
-
Moser, Thomas
(2010)
Mer edruelighet i barnehagedebatten.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
Hefte 3.
s.40-42.
-
-
Moser, Thomas
(2010)
New approaches and innovative models in curriculum development. The Norwegian Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergarten.
The 8th OECD Early Childhood Education and Care Network Meeting;
2010-12-06 - 2010-12-07.
-
-
Martinsen, Marianne Torve;
Moser, Thomas
(2010)
The outdoor environment in Norwegian kindergartens as pedagogical space for toddlers´ play, learning and development.
20th Annual EECERA Conference;
2010-09-06 - 2010-09-08.
-
-
Moser, Thomas
(2010)
Ferske nyheter på barnehagefronten - hvilke føringer og konsekvenser for profesjonen og barnehagen? "NOU 2010:8 - Med forskertrang og lekelyst".
Barnehagekonferansen 2010. Ny tid - nye profesjonsutfordringer i barnehagen;
2010-11-25 - 2010-11-26.
-
-
Moser, Thomas
(2010)
Kropp - Motorikk - Kompetanse. En teoretisk og empirisk drøfting av mulige sammenhenger.
utenTitteltekst;
2010-09-29.
-
-
Moser, Thomas
(2010)
Kindergarten space - materiality, learning and meaning making.
Forskningsmøte University of London;
2010-10-13.
-
-
Martinsen, Marianne Torve;
Moser, Thomas
(2010)
Barnehagens rom og barnas hverdag. En undersøkelse om organiseringen av barn, rom og tid.
FoU-konferansen for praksisrettet lærerutdanning;
2010-05-10 - 2010-05-11.
-
-
Alvestad, Marit;
Moser, Thomas;
Johansson, Eva;
Johansson, Jan-Erik;
Lillemyr, Ole Fredrik
(2010)
Omsorg, lek og læring i barnehagen: En helhetlig tilnærming.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
-
-
Moser, Thomas;
Martinsen, Marianne Torve
(2009)
Organisering av rom og tid for de minste barna i barnehagen.
HIO/NOVA-arbeidsseminar;
2009-11-25 - .
-
-
Moser, Thomas
(2009)
Kropp og bevegelse i barnehagen.
Kroppsøving.
ISSN 0333-0141.
Volum 59.
Hefte 1.
s.12-17.
-
-
Moser, Thomas;
Martinsen, Marianne Torve;
Janson, Harald;
Nærde, Ane
(2009)
Barnehagen som arena for sosial utvikling.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
Hefte 1.
s.24-27.
-
-
Alvestad, Marit;
Johansson, Jan-Erik;
Moser, Thomas;
Søbstad, Frode
(2008)
Utfordringer i norsk barnehageforskning.
Fou i Praksis;
2008-04-17 - 2008-04-18.
-
-
Alvestad, Marit;
Johansson, Jan-Erik;
Moser, Thomas;
Søbstad, Frode
(2008)
Forskning i barnehagen, aktuelle utfordringer og muligheter.
FoU i praksis konferansen, Trondheim, 17.-18.4.2008;
2008-04-17 - 2008-04-18.
-
-
Moser, Thomas;
Søbstad, Frode
(2008)
Forskning i (og på) barnehagen - korte tilbakeblikk og forsøk på et lengre blikk inn i fremtiden.
FoU i Praksis. Nordisk konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanningen;
2008-04-17 - 2008-04-18.
-
-
Moser, Thomas
(2008)
Barnehagen som arena for sosial utvikling : en pilotstudie.
FoU i Praksis. Nordisk konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanningen;
2008-04-17 - 2008-04-18.
-
-
Moser, Thomas
(2008)
Forskning og praksis i barnehagen.
Forskning og utforsking i barnehagen;
2008-11-20 - 2008-11-21.
-
-
Moser, Thomas
(2008)
Forskning i barnehagen - aktuelle utfordringer og muligheter. Arbeidsseminar.
FoU i praksis 2008;
2008-04-17 - 2008-04-18.
-
-
Moser, Thomas
(2008)
Rommet som pedagog - erfaringer fra tre romrelaterte prosjekter i barnehager.
utenTitteltekst;
2008-11-03 - 2008-11-04.
-
-
Moser, Thomas
(2008)
Mapping and appraisal of Scandinavian research in early childhood institutions in 2006. Selected results of the analysis of research into the situation in the Nordic countries about socially endangered children and day-care centres. What challenges arise?.
18th EECERA Annual Conference;
2008-09-03 - 2008-09-06.
-
-
Moser, Thomas
(2008)
Plurality as a mean for a holistic quality control - preventing dogmatism and meaningless academic battle.
The pedagogical task of the preschool - do we need more targeted goals and quality control?;
2008-06-11.
-
-
Moser, Thomas
(2008)
Barnehagen som arena for sosial utvikling - en pilotstudie.
FoU i praksis 2008;
2008-04-17 - 2008-04-18.
-
-
Moser, Thomas
(2008)
Mapping and Appraisal of Scandinavian Research in Early Childhood Institutions in 2006.
18th EECERA Annual Conference Reconsidering the Basics in Early Childhood Education.;
2008-09-03 - 2008-09-06.
-
-
Alvestad, Marit;
Alvestad, Marit;
Breiehagen, Torgrim;
Moser, Thomas;
Sandseter, Ellen Beate Hansen;
Mørreaunet, Sissel;
Mørkeseth, Elisabeth Ianke;
Mørkeseth, Elisabeth Ianke;
Østrem, Solveig;
Jansen, Turid Thorsby
(2007)
Hvordan og hvor hen løftes kompetansen i barnehagen?.
FoU i praksis 2007;
2007-04-19 - 2007-04-20.
-
-
Moser, Thomas
(2007)
Doing Indoor Spaces - Pedagogical Implications of Redesigning Kindergarten Rooms.
"Vision into Practice". CECDE International Conference 2007;
2007-02-08 - 2007-02-11.
-
-
Moser, Thomas;
Melvold, Line Beate Sanne
(2007)
5-åringer som praksisveiledere. Barn, førskolestudenter, barnehage- og høgskolepersonell i utviklende fellesskap.
FoU i praksis;
2007-04-19 - 2007-04-20.
-
-
Moser, Thomas
(2007)
Physical space and corporeality - pedagogical implications of the organisation kindergarten rooms on children's play and activity.
The 17th EECERA Annual Conference;
2007-08-29 - 2007-09-01.
-
-
Moser, Thomas;
Østrem, Solveig;
Jansen, Turid Thorsby
(2007)
Hvordan og hvor hen løftes kompetansen i barnehagen?.
FoU i praksis;
2007-04-19 - 2007-04-20.
-
-
Moser, Thomas
(2007)
Idrettsvitenskapenes stilling som akademisk disiplin innen idrettsvitenskap, og dens mulige bidrag til en forskerutdanning ved et utdanningsvitenskapelig fakultet.
utenTitteltekst;
2007-04-24.
-
-
Moser, Thomas
(2007)
Barnet som læringsaktør.
Barnehagens pedagogiske virksomhet;
2007-12-03.
-
-
Moser, Thomas
(2007)
Research and theory regarding the relations between movement, self-perception and learning for children from 3-6 years.
Learning and Teaching Outdoors;
2007-06-19.
-
-
Moser, Thomas
(2007)
Das Kindergartenangebot in den nordischen Ländern - unter besonderer Berücksichtigung von Körper und Bewegung.
18. Sportwissenschaftlicher Hochschultag der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft;
2007-09-26 - 2007-09-28.
-
-
Moser, Thomas
(2007)
Rummet som den tredje pædagog.
utenTitteltekst;
2007-04-26.
-
-
Moser, Thomas
(2007)
Kropp, bevegelse og læring.
utenTitteltekst;
2007-04-25.
-
-
Moser, Thomas;
Segberg, Unni;
Segberg, Unni
(2007)
Clumsiness in Children - do they grow out of it? A study of motor skills in 6 - 12 year old Norwegian children.
The 12th European Congress of Sport Psychology;
2007-09-04 - 2007-09-09.
-
-
Moser, Thomas;
Mortensen, Ilse Marie
(2007)
Det kroppslige møte med barna og seg selv. Hvordan bruke det implisitte og selvfølgelige eksplisitt?.
Handlingskompetence i det pædagogiske arbejde med socialt udsatte børn og unge, i dag- og døgninstitutioner;
2007-11-09.
-
-
Moser, Thomas
(2007)
Clumsiness in children-do they grow out of it?A study of motor skills in 6-12 year-old Norwegian children.
12th European Congress of Sport Psychology;
2007-09-04 - 2007-09-09.
-
-
Moser, Thomas;
Bennett, John
(2006)
The Nordic Early Childhood Education and Care-systems (ECEC) in a pan-European Perspective.
The 16th EECERA Conference on Democracy and Culture in Early Childhood Education;
2006-08-29 - 2006-09-03.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Arbeidet med revidert rammeplan. En kommentert presentasjon av arbeidsgruppens forslag til revidert rammeplan for barnehagen.
utenTitteltekst;
2006-02-07.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Kompetanseutvikling i barnehagen : bakgrunn og betingelser for kompetanseplanen for barnehagesektoren.
FoU i praksis 2006;
2006-04-24 - 2006-04-25.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Rommet som kroppens pedagogiske (kon-)tekst - det fysiske miljøet som "læremiddel" for barns kroppslighet og læring.
Konferanse om forskning på pedagogiske tekster;
2006-03-31.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Refleksjoner over en revidert og redusert rammeplan.
utenTitteltekst;
2006-06-06.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Refleksjoner rundt rammeplanen.
utenTitteltekst;
2006-11-03.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Fysisk aktivitet og betydningen for helse, sosialisering, utvikling av selvtillit og motorikk og senere utvikling på skolen.
utenTitteltekst;
2006-09-26.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Kropp, rom og læring og sånn.
utenTitteltekst;
2006-11-29.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Rommet - den tredje pedagogen.
utenTitteltekst;
2006-11-07.
-
-
Moser, Thomas;
Gulbrandsen, Åse;
Vintervold, Anne Lene;
Pettersvold, Mari
(2006)
Big space and small children - peril or challenge for early childhood education and care?.
The 16th EECERA Conference on Democracy and Culture in Early Childhood Education;
2006-08-29 - 2006-09-03.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Kroppen, livsstil, mestring og identitet.
Oppvekst i endring - mestring eller marginalisering?;
2006-03-29.
-
-
Moser, Thomas;
Pettersvold, Mari
(2006)
Storbarnehage i Tønsberg - en god eller dårlig løsning?.
Tønsbergs blad.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Kompetanseplan.
utenTitteltekst;
2006-09-26.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Rammeplanens utfordringer for personalet.
utenTitteltekst;
2006-11-08.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Kropp, bevegelse og avspenning i barnehagen.
utenTitteltekst;
2006-11-22.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
International early childhood education monitoring.
OECD and Bertelsmann Foundation´s Advisory Group;
2006-01-12 - 2006-01-13.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Resultater fra det nasjonale kartleggingsprosjektet om etter- og videreutdanning i barnehagesektoren.
utenTitteltekst;
2006-12-06.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Lek eller idrett?.
utenTitteltekst;
2006-11-30.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Refleksjoner rundt en revidert og redusert rammeplan.
utenTitteltekst;
2006-11-29.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Barnehagen som pedagogisk virksomhet.
utenTitteltekst;
2006-10-09.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Førskolelæreren som kropps- og bevegelsespedagog.
utenTitteltekst;
2006-10-09 - 2006-10-10.
-
-
Moser, Thomas;
Jørgensen, Kari-Anne;
Melvold, Line Beate Sanne;
Hagheim, Ann Kristin
(2006)
Fagområde Kropp, bevegelse og helse : prosjekt lek bevegelse og avspenning.
Barnehagekonferansen 2006 "Rammet av en plan";
2006-11-16 - 2006-11-17.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Kroppslighet: Kropp, bevegelse, tumult og opplevelse i pedagogiske institusjoner.
FoU i praksis 2006;
2006-04-24 - 2006-04-25.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Revidert rammeplan - fra plan til praksis. Forventes det endringer i barnehagens praksis?.
Den nye barnehagen;
2006-03-20.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Ny rammeplan for barnehagen.
utenTitteltekst;
2006-02-24.
-
-
Foyn-Bruun, Emilie;
Moser, Thomas
(2006)
Small children condemned to freeze? The pedagogical foundations of Nature- and Outdoor Kindergartens in Norway.
The 16th EECERA Conference on Democracy and Culture in Early Childhood Education;
2006-08-29 - 2006-09-03.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Kropp og bevegelse i forhold til utvikling og læring.
utenTitteltekst;
2006-04-26.
-
-
Moser, Thomas
(2006)
Revidert rammeplan.
utenTitteltekst;
2006-06-07 - 2006-06-08.
-
-
Alvestad, Marit;
Alvestad, Marit;
Sandseter, Ellen Beate Hansen;
Moser, Thomas;
Pettersvold, Mari;
Pettersvold, Mari
(2005)
Forskningsnettverket Barnehageliv. Lek, læring, omsorg og oppdragelse i barnehagepraksis.
’Fou i praksis. Konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning’. Trondheim, NTNU, HiST HiNT & DMMH, 28.-29. april 2005.;
2005-04-28 - 2005-04-29.
-
-
Moser, Thomas;
Pettersvold, Mari
(2005)
Lærer barn noe i barnehagen?.
Tønsbergs blad.
-
-
Moser, Thomas
(2005)
Et endret samfunn krever en endret rammeplan.
Bedre barnehager skriftserie.
ISSN 1504-1530.
Hefte 2.
s.4-11.
-
-
Moser, Thomas
(2005)
Mathematics + Body = 10 - 4?.
?.
Hefte 3.
-
-
Moser, Thomas
(2005)
Ny rammeplan for barnehager.
Utdanningsforbundet i Vestfolds utdanningskonferanse;
2005-03-15.
-
-
Moser, Thomas
(2005)
Den ubesværte og besværlige kroppen.
?.
Hefte 2.
-
-
Moser, Thomas
(2005)
Didaktik und Methodik in der Motopädagogik. Effektkontrolle.
utenTitteltekst;
2005-02-14 - 2005-02-18.
-
-
Moser, Thomas;
Pettersvold, Mari
(2005)
Å passe barn kan vel alle ....
?.
-
-
Moser, Thomas
(2005)
Kropp, bevegelse og skole - praktisk og pedagogisk tilrettelegging. Effekter av fysisk aktivitet i skolen.
utenTitteltekst;
2005-01-12.
-
-
Moser, Thomas
(2005)
Den "nye" rammeplanen - hva skal endres, og hvorfor?.
Utdanningsforbundet i Aust-Agder, Fylkesmannen i Vest-Agder og HiA. Konferanse;
2005-02-04.
-
-
Moser, Thomas
(2005)
Psykomotorikk ved pulten.
Skolen i bevegelse : Norges Idrettshøgskoles seminar for skoleledere, lærere og elever ved alle grunnskoler i Oslo kommune;
2005-03-10.
-
-
Moser, Thomas
(2005)
Revidering av Rammeplanen : hva skal endres og hvorfor?.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Vestfold;
2005-01-10.
-
-
Pettersvold, Mari;
Moser, Thomas
(2005)
Forskningsnettverk Barnehageliv.
FoU i Praksis : konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning;
2005-04-28 - 2005-04-29.
-
-
Moser, Thomas;
Pettersvold, Mari
(2005)
Rammeplan og kvalitetsdebatt.
?.
Volum 1.
Hefte 1.
s.12-15.
-
-
Moser, Thomas
(2005)
Barnehagedebatt anno 2005 : nye politiske føringer og dokumenter.
Landskonferanse om førskolelærerutdanning for studieledere og praksiskonsulenter;
2005-04-06.
-
-
Moser, Thomas
(2005)
The Scandinavian Model.
Education International : Pan-European Round Table on early childhood education;
2005-10-24 - 2005-10-25.
-
-
Moser, Thomas
(2005)
Ærta bærta sukkererta, skjorta di er altfor trang : kropp, bevegelse og selvoppfatning.
Sammen for fysisk aktivitet - fokus på barn og unge;
2005-01-17 - 2005-01-18.
-
-
Moser, Thomas
(2005)
Barnehagereform : lovendring og rammeplanrevisjon. Hvor kommer de fra og hvor skal de føre hen?.
utenTitteltekst;
2005-03-30.
-
-
Moser, Thomas
(2004)
Når du bevæger dig, lærer du. Men hvad?.
Danmarks Gymnastik- og Idrætsforbunds udviklingskonference Bliver man klogere af at dyrke idræt?;
2004-08-21.
-
-
Moser, Thomas
(2004)
Å styrke kvaliteten i barnehagen.
Fagdagene i Vestfold. Lansering av satsningsområdet "Barnehagesenteret" ved Høgskolen i Vesfold;
2004-09-17.
-
-
Moser, Thomas
(2004)
Krop, bevægelse og læring : hvad tror vi, hvad ved I, hvad håper vi?.
Idræt, Handicap, Læring;
2004-10-21.
-
-
Moser, Thomas
(2004)
Læring gennem bevægelse.
Tidenes Børn, fremtidens børn;
2004-11-09.
-
-
Moser, Thomas
(2004)
Revisjon av rammeplan for barnehagen : hvor kommer vi fra, og hvor skal vi hen?.
Dialogkonferanse arrangert av "Nettverk Øst";
2004-11-18.
-
-
Moser, Thomas
(2004)
Hvad sker der i hovedet på børn, når de bruger kroppen?.
Sløjd & Idræt : er skolen KROPumulig?;
2004-03-10.
-
-
Moser, Thomas
(2004)
Motorisk utvikling og psykomotorisk trening.
TRS-Kompetansesenter : kompetansedag;
2004-12-14.
-
-
Moser, Thomas
(2004)
Sammenheng mellom psykisk helse og fysisk aktivitet for barn og unge.
Fylkesmannen i Vestfold : forum for fysisk aktivitet og ernæring;
2004-12-06.
-
-
Moser, Thomas
(2004)
Reform i barnehagen : ny rammeplan og ny lov. Bakgrunn, status og utfordringer.
Utdanningsforbundet. Kurs for sentralstyret og fylkesledere;
2004-12-03.
-
-
Moser, Thomas
(2004)
Krop og læring.
3. møde i Skovgårdskolens værdifase;
2004-05-21.
-
-
Moser, Thomas
(2004)
Mellom friluftsliv og slavetrinn : det flerkulturelle perspektivet i læremidler for kroppsøvingsfaget.
Det flerkulturelle perspektivet i lærebøker og andre læremidler. Formidlingskonferanse;
2004-02-05.
-
-
Moser, Thomas
(2004)
Freeze : your body shows your knowledge.
?.
Hefte 2.
-
-
Pettersvold, Mari;
Moser, Thomas
(2004)
Å være med på leken : Barnehagesenteret ved Høgskolen i Vestfold.
Tønsbergs blad.
-
-
Moser, Thomas;
Pettersvold, Mari
(2004)
Nytt senter for barnehageutvikling.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
Hefte 4.
s.74-75.
-
-
Moser, Thomas
(2003)
Werden Kinder immer ungeschickter? : Gedanken zur Behauptung einer generellen Verschlechterung des motorischen Funktionsniveaus.
Der 35. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie;
2003-05-29 - 2003-05-31.
-
-
Moser, Thomas
(2003)
Werden Kinder immer ungeschickter? Gedanken zur Behauptung einer generellen Verschlechterung des motorischen Funktionsniveaus. Blir barn stadig mer klossete? Noen tanker til påstanden om en generell forverring av det motoriske funksjonsnivået.
PsychoMotorische Entwicklung - Sport und Bewegung im Lebenslauf. 35. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp);
2003-03-29 - 2003-03-31.
-
-
Moser, Thomas;
Jensen, Søren Kjær
(2003)
Are you too smart for your body? Er du for klog til din krop?.
?.
Volum 3.
Hefte 03.apr.
s.8-11.
-
-
Moser, Thomas
(2003)
Kan fysisk aktivitet gøre os klogere?.
DGI-forskningskonference ”Idræt & kropslig læring”;
2003-10-02 - 2003-10-03.
-
-
Moser, Thomas;
Utzon, Mikala
(2003)
Ensom og overvægtig. Er det sammenhæng mellom fedme, identitet og læring?.
Socialministeriets konferanse "Børn i krise";
2003-06-19.
-
-
Moser, Thomas;
Berggraf Jacobsen, Einar
(2003)
Elevenes og lærernes erfaringer med den nye læreplanen i kroppsøving (L97).
Kroppsøving.
ISSN 0333-0141.
Volum 53.
Hefte 1.
s.8-9.
-
-
Moser, Thomas
(2003)
The significance of physical activity for the psychosocial domain. A crash between myths an empirical reality?.
What's going on in the gym?;
2003-11-20 - 2003-11-22.
-
-
Moser, Thomas;
Bodin, Torunn
(2003)
Multicultural aspects in Norwegian physical education books - a critical evaluation.
1. Workshop on Intercultural Movement Education;
2003-08-14 - 2003-08-15.
-
-
Moser, Thomas;
Nørgaard, Camilla
(2003)
From Text to Textuality Fra bog til brug.
?.
Hefte 4.
s.5-6.
-
-
Moser, Thomas;
Berggraf Jacobsen, Einar;
By, Inger-Åshild;
Fjeld, Jon Besse;
Fjeld, Jon Besse;
Gundersen, Kjell Terje;
Stokke, Rasmus
(2003)
Noe nytt fra gymsalen? Erfaringer med L97 i kroppsøvingsfaget.
Sluttkonferansen for Evaluering av L97;
2003-05-26 - 2003-05-27.
-
-
Moser, Thomas;
Berggraf Jacobsen, Einar
(2002)
Elevenes og lærernes erfaringer med den nye læreplanen i kroppsøving (L97) En kvalitativ undersøkelse.
Konferanse;
2002-11-18 - 2002-11-20.
-
-
Moser, Thomas;
Berggraf Jacobsen, Einar
(2002)
En sunn psyke i en flink kropp? Om betydningen av fysisk aktivitet for psykisk helse fra et empirisk-kvantitativt ståsted.
Kongress;
2002-11-18 - 2002-11-20.
-
-
Jacobsen, Einar Berggraf;
Moser, Thomas;
By, Inger-Åshild;
Fjeld, Jon Besse;
Fjeld, Jon Besse;
Gundersen, Kjell Terje;
Stokke, Rasmus
(2001)
L97 og kroppsøvingsfaget : lærernes syn på mål og etterutdanning.
Kroppsøving.
ISSN 0333-0141.
Volum 51.
Hefte 2.
s.8-13.
-
-
Moser, Thomas;
Christiansen, Kari
(2001)
Sammenhengen mellom motorisk og språklig-kognitivt funksjonsnivå hos 11/12 åringer. En 4-år-etter undersøkelse.
Årsmøtet av Norsk Forening for idrettsforskning;
2001-11-19 - 2001-11-21.
-
-
Moser, Thomas;
Christiansen, Kari;
Didriksen, Arild Nordal
(2001)
Die Effekte eines 9-wöchigen psychomotorischen Trainings auf die Grob-und Feinmotorik 6- bis 8-jähriger nichtbehinderter Kinder mit schwachen motorischen Voraussetzungen.
13 th Internaional Symposium for Adapted Physical Activity. "Aufeinander Zubewegen" - durch Bewegung, Spiel und Sport = "To ards a society for all" - through adapted physical activity.;
2001-07-03 - 2001-07-07.
-
-
Moser, Thomas;
Kristén, Lars
(2001)
Body, movement and the psycho-social thing … Some findings about the relation between motor performance, cognition, speech and self-perception in children.
Intensive Course of Adapted Physical Activity in Beitostølen, 29.8.-3.9.2000; Nordplus-samarbeid.;
-
-
Moser, Thomas
(2001)
Konsekvenser av Reform 97 for kroppsøvingsfaget; Forskningsmetodiske problemer med særlig vekt på evalueringsaspektet; Presentasjon av utvalgte resultater.
Årsmøte Norsk Forening for Idrettsforskning;
2001-11-21.
-
-
Moser, Thomas;
Christiansen, Kari;
Didriksen, Arild Nordal
(2001)
Kurz- und Langzeiteffekte psychomotorischen Trainings auf die Grobmotorik von Kindern mit schwachen motorischen Voraussetzungen.
“Towards a Society for All” through Adapted Physical Activity. 13th International Symposium/ 5th European Congress for Adap ed Physical Activity;
2001-07-03 - 2001-07-07.
-
-
Gjerset, Asbjørn;
Johansen, Egil;
Moser, Thomas;
Enoksen, Eystein;
Enoksen, Eystein
(2000)
Aerobic and anaerobic demands in short distance orienteering.
2000 Pre-Olympic Congress. International Congress on Sport Science, Sport Medicine and Physical Education;
2000-09-07 - 2000-09-12.
-
-
Moser, Thomas;
Berggraf Jacobsen, Einar;
By, Inger Åshild;
Fjeld, Jon B.;
Gundersen, Kjell Terje;
Stokke, Rasmus
(2000)
L97 og kroppsøvingsfaget - Fra blå praktbok til grå hverdag? Kroppsøvingslærernes erfaringer med den nye fagplanen.
Kroppsøvingsfaglig Konferanse;
2000-11-30.
-
-
Moser, Thomas
(2000)
Skaper fysisk aktivitet kloke og selvsikre mennesker? Myter og fakta rundt forbindelsen mellom motorikk, kognitiv læring og selvbilde.
?.
s.14-22.
-
-
Moser, Thomas
(2000)
Un esprit sain dans un corps sain, lien entre cognition et motricité. [Healthy minds in healthy bodies - the relation between cognition and motor performance].
Congrès Mondial: Psychomotricité - et boulversements de la société a l'aube du IIIe millénaire; 19. - 20. mai 2000, Strasbourg.;
-
-
Moser, Thomas
(2000)
Kroppsøving I i allmnnlærerutdanning - mål, innhold og oganisering. En meningsutvekslig med særlig fokus på fagets 'teoretiske grunnlag og innhold'.
Landskonferanse i Kroppsøving;
2000-06-20 - 2000-06-22.
-
-
Moser, Thomas
(2000)
Psykomotorikk og barn.
Intensivkurs for fysioterapistudenter og lærere fra de nordiske landene i Nordplusnettverket;
-
-
Moser, Thomas
(2000)
Sprechen ist Silber, Bewegen ist Gold? Zum Zusammenhang zwischen Sprache und Bewegung aus psychomotorischer und handlungstheoretischer Sicht.
ASP tagung 2000: "Denken - Sprechen - Bewegen", 32. Tagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie.;
-
-
Moser, Thomas
(2000)
Healthy minds in healthy bodies? The relation between motor performance, cogntion, speech and self-perception in 6- and 7-year-olds.
5th Annual Congress of the European College of Sport Science, Jyväskylä 2000, Finland;
2000-07-19 - 2000-07-23.
-
-
Moser, Thomas;
Wenger, Jorun;
Jacobsen, Stein;
Söderberg, Bård
(1999)
Bevegelse og språk. Del 1: teoretisk grunnlag.
Kroppsøving.
ISSN 0333-0141.
Volum 49.
Hefte 3.
s.18-27.
-
-
Moser, Thomas;
Wenger, Jorun
(1999)
Bevegelse og språk. Del 2: Bevegelse som stimulering for elevenes kommunikative kompetanse. Didaktiske momenter og eksempler.
Kroppsøving.
ISSN 0333-0141.
Volum årg.49..
Hefte nr.5..
s.2-9.
-
-
Gjerset, Asbjørn;
Johansen, Egil;
Moser, Thomas
(1999)
Aerobe og anaerobe arbeidskrav i kortdistanse orientering.
?.
Hefte 1.
s.36-42.
-
-
Moser, Thomas
(1998)
Hvis du ikke har det i beina, har du det da heller ikke i hodet? Om kognitiv læring og motorikk.
Kroppsøving.
ISSN 0333-0141.
Volum 48.
Hefte 1.
s.26-32.
-
-
Gjerset, Asbjørn;
Johansen, Egil;
Moser, Thomas
(1998)
Aerobe og anaerobe arbeidskrav i kortdistanseorientering.
?.
Volum 5.
Hefte 1.
s.12-26.
-
-
Moser, Thomas
(1996)
Psykologisk trening - et forsøk på å reflektere og presentere noen personlige erfaringer.
?.
Volum 5.
Hefte 1.
s.1-13.
-
-
Moser, Thomas
(1994)
Sansemotorikk - Motebølge eller spennende framtidsperspektiv for kroppsøvingsfaget.
Kroppsøving.
ISSN 0333-0141.
Volum 44.
Hefte 1.
s.17-25.
-