PROFRES er en nasjonal forskerskole for praksisnær forskning innenfor helse, velferd og utdanning. PROFRES 2.0 er finansiert av Norges Forskningsråd i perioden 2022-2030.
Universitetet i Sørøst-Norge, Nord universitet, Universitetet i Agder, Universitetet i Stavanger, Høgskulen på Vestlandet, Høgskulen i Volda og Høgskolen i Molde. Prosjektkontoret er ved UiS.
Leder: Birgitta Haga Gripsrud Administrativ kontakt: Camilla Melhuus Line (permisjon) Øyvind Nystøl
2014
60
58
21

Aktuelt
PROFRES er en tverrfaglig og tverrprofesjonell forskerskole med mål om å utvikle og styrke praksisnær forskning innen velferdsstatens tre store felt: helse, velferd og utdanning. Vi former fremtidens velferd.

Om forskerskolen
PROFRES er en nasjonal forskerskole for praksisnær forskning innenfor tre sentrale felt i velferdsstaten: helse, velferd og utdanning. Forskerskolen tilbyr ph.d.-kandidater et dynamisk flerfaglig fellesskap med avansert vitenskapelig, teoretisk og metodologisk kunnskap og ekspertise.
Forskerskolen ble først opprettet i 2014, og er nå finansiert av Norges forskningsråd for perioden 2022-2030. PROFRES rekrutterer ph.d.-kandidater fra et nettverk bestående av åtte høyere utdannings-institusjoner i Norge: Universitetet i Stavanger, Universitetet i Agder, Universitetet i Sørøst-Norge, Nord Universitet, Høgskolen på Vestlandet, Høgskulen i Volda og Høgskolen i Molde, med Høgskolen i Østfold som assosiert partner. Internasjonale partnere er Roskilde Universitet og Tallinn Universitet.
PROFRES samarbeider også med KS, Stavanger Kommune, Bufetat Sør, NIFU, Senter for Sosialt entreprenørskap (RUC), HelseCampus Stavanger og Worldwide Narratives om å etablere en tankesmie som skal knytte forskerskolen tettere sammen med arbeidslivet. På denne måten skal forskerskolen bli en ny samskapingsarena for akademia og praksisfeltene. Dette er i tråd med utdanningspolitiske føringer for å styrke forskningens relevans for samfunn og arbeidsliv.
Forskerskolen er en sosial arena for personlig og faglig utvikling, som supplerer de institusjonelle ph.d.-programmene. PROFRES understøtter ph.d.-kandidaters dannelsesarbeid og utvikling som forskere og profesjonsutøvere gjennom å dyrke frem deres evne til kritisk og etisk refleksjon i møte med ulike akademiske, praksisnære og profesjonelle utfordringer. PROFRES tilbyr muligheter til å utvikle generelle ferdigheter, kreativitet og samarbeidsevner. Gjennom deltakelse i et integrert faglig program vil forskerskolens kandidater stå bedre rustet til å både kunne møte utfordringer og forme praksiser i framtidens velferdsstat - i eller utenfor akademia.
PROFRES sitt formål er å heve kvaliteten på praksisnær og profesjonsrettet forskning gjennom samarbeid på tvers av fag og profesjon. Dette er vårt bidrag til å styrke kunnskapsutviklingen innen profesjonsrelevante forsknings- og praksisfelt.
Opptak
Her finner du informasjon om opptak til forskerskolen PROFRES

PROFRES 2.0 er en nasjonal forskerskole, finansiert av Norges Forskningsråd i perioden 2022-2030. Forskerskolen er et organisert tilbud som skal utfylle og understøtte kandidatens ordinære doktorgradsløp. Deltakelse i forskerskolen gjelder normalt for en periode på tre år.
Forskerskolen har opptak to ganger i året, og søknadsfrister er 15. januar og 15. august.
Digitalt søknadsskjema er tilgjengelig på forskerskolens nettside. Her redegjøres det blant annet for hvordan forskerprosjektet passer inn i PROFRES sin profil og målsetninger, slik at du som søker kan synliggjøre relevansen av ditt prosjekt, samt din motivasjon for å søke opptak. En prosjektpresentasjon (se anbefalt innhold under) legges ved søknaden.
Styret i forskerskolen oppnevner en opptakskomité bestående av stabsmedlemmer og representanter for ph.d.-kandidatene som vurderer søkerne ut fra søknadenes faglige kvalitet og relevans for forskerskolens profil.
Svar på søknad vil normalt foreligge 1 måned etter søknadsfristens utløp.
Spørsmål om opptaket?
Spørsmål kan rettes til administrativ kontaktperson Camilla Melhuus Line
E-post: camilla.line@uis.no tlf: 51 83 13 54

Forskerskolens tilbud
Samlingene i regi av forskerskolen vil være i mars og oktober hvert år. I tillegg kommer tilbud om sommerskoler, vinterskoler og skriveseminarer.
Kandidatene velger selv hvilke tilbud og aktiviteter de vil delta på, med unntak av workshopen Tekster i prosess som er obligatorisk.
Fire typer av kurs/emner planlegges.
- Kurs med temaspesifikt innhold
- Kurs i akademisk praksis (kurs gis som workshops og webinarer under prosjektperioden)
- Tekster i prosess (kurs gis som workshops under prosjektperioden)
- Ordinære kurstilbud (eksisterende ph.d.-kurs) ved samarbeidspartnerne UiA, Nord, USN, HVL, HVO, HiM og UiS.
Godkjenning av kurs og emner
Husk at opplæringsdelen skal godkjennes ved den institusjonen man er tatt opp som ph.d.-kandidat. Den enkelte kandidat har selv ansvaret for å sørge for å søke om godkjenning for kurs og emner.
Vi gjør oppmerksom på at uttellingen for kurs og emner kan variere fra institusjon til institusjon. Ta kontakt med ph.d.-koordinator ved din institusjon dersom du har spørsmål om dette.
Det gis dokumentasjon på gjennomførte kurs i tråd med de rutiner som er ved de respektive utdanningsinstitusjonene USN, Nord, UiA, HVL, HVO, HiM og UiS. Ph.d.-kandidatene leverer kursdokumentasjonen til det universitet de er tatt opp på ph.d-program for godkjenning og registrering.
Forskerskolen tilbyr:
- Høst- og vårsamlinger, vertskap rullerer mellom partnerinstitusjonene. Samlingene vil bestå av et symposium eller ph.d.-kurs, samt kurs og workshops i akademisk praksis og generelle ferdigheter
- Tekster i prosess, workshop hvor kandidatene får og gir tilbakemelding på eget arbeid
- Avhandlingsseminar/sluttseminar
- Sommerskole i Roskilde
- Vårsymposium i Tallinn, to ganger i løpet av prosjektperioden. Fokus på metode og metodologi.
- Digitale mentorgrupper
- Skrivekurs og skriveseminar
- Skriveopphold på Lesvos, Hellas, tre ganger i løpet av prosjektperioden
- Kurs og webinarer i akademisk praksis, generelle ferdigheter, karriereveiledning
- Kandidatenes hjørne, ph.d.-kandidatenes eget fora
- Wonder Labs (undringsgrupper)