Prosjekt: Spor av student

I dette mikro-prosjektet er studentene ute i barnehagen med sine ideer om hvordan de kan bruke impulser (inspirasjon) fra formingsundervisningen i arbeid med barn.

Published Sist oppdatert
Illustrasjonsbilde. Barnehender som leker med kitt.
Fra formingsarbeid i Jåttå universitetsbarnehage. Foto: Marie von Krogh.
  • Prosjekt: Spor av student
  • Prosjektledere: Inger Sofie von Krogh (UiS), og Kirsti D. Jåtten og Kine Mide Kihlstrøm (Jåttå barnehage).

I dette mikro-prosjektet er studentene ute i barnehagen med sine ideer om hvordan de kan bruke impulser (inspirasjon) fra formingsundervisningen i arbeid med barn. En videreføring av arbeids- og undervisningsdag på Vigdel strand under tittelen SPOR. Studentenes oppgave er nå: SPOR med barn.

Studenter fra deltidstudiet som ikke har egen praksis i barnehage (ca. 4-9 stud.) får tilbud om å arbeide med en barnegruppe. Studentene kan samarbeide parvis. Studentene gjennomfører sine ideer, gjør observasjoner, dokumenterer i form av foto og skriver rapport.

Rapporten anvendes til utveksling av erfaring med medstudenter i seminar på Universitetet. Her arbeider studenten med sammenhengen mellom teori og praksis, samt refleksjon over hvorfor og hvordan deres erfaring har betydning for dem som kommende barnehagelærer. Det arbeides i grupper.

Foreløpige forskningsspørsmål:

  • Hvordan kan samarbeidet med Universitetsbarnehagen komme studentene til fordel i formingsfaget i Kunst, kultur og kreativitet?
  • Hvilke spor setter studenten som kan gi impulser til hvordan vi kan utvikle og forbedre våre praksisnære undervisningsmetoder i studiet, i samarbeidet med Universitetsbarnehagen?