100.000 kroner til Skolelaboratoriet fra Equinor

Universitetet i Stavanger får 100.000 kroner til Skolelaboratoriet i realfag fra Equinors støtteordning.

Publisert Sist oppdatert
Fotoshoot for Skolelaboratoriet i realfag. Mari Mæland Nilsen. Foto: Mari Løvås
Mari Mæland Nilsen. Foto: Mari Løvås

Skolelaboratoriet i realfag får 100.000 kroner fra Equinors støtteordning for barn og unge. Pengene skal brukes til å kjøpe inn mer utstyr slik at de kan utvide dagens tilbud til elever fra lokale videregående skoler.

– Vi samarbeider i dag med forskerlinjene på to videregående skoler i Stavanger. Elevene kommer til universitetet og tar 10 studiepoeng i teknologi og design i løpet av VG2, og 10 poeng i medisinsk biokjemi i løpet av VG3. Med midlene fra støtteordningen skal vi kjøpe inn mer laboratorieutstyr, sier førsteamanuensis Mari Mæland Nilsen.

Hun og kollegaene på Skolelaboratoriet håper å kunne utvide tilbudet slik at flere elever på andre videregående skoler i regionen får delta på kursene.

– Fordi Skolelaboratoriet i realfag på UiS satser på ungdommen i Stavanger, satser vi på dem. Dette handler om å investere i vår felles framtid. Vi er opptatt av å være en god nabo. Derfor velger vi å støtte Skolelaboratoriet i realfag slik at de kan forsterke og utvide tilbudet sitt, sier Jez Averty, Equinors lokale plassjef i Stavanger i en pressemelding fra Equinor.

Vårens tema for Equinors støtteordning var rekruttering og utvikling.

– Det første vi nå skal gjøre er å kjøpe inn mer molekylærbiologisk laboratorieutstyr som kan brukes av elevene, sier Mæland Nilsen ved UiS.

Jez Averty mener at engasjement og tiltak som Skolelaboratoriet er viktig for å skape gode og spennende tilbud for unge i lokalsamfunn rundt omkring i landet.

– Vi vet at det finnes lite midler i frivillighets-Norge til utvikling, kursing og rekrutteringstiltak. Vi er heldige som kan gi litt tilbake. Derfor ønsker vi å støtte Skolelaboratoriet i realfag på Universitetet i Stavanger når de utvikler nye forsknings- og realfagstalenter for framtiden, sier Averty i Equinor.