8,5 millioner kroner til materialforskning

Diana Castro og Gøran Nilsen fikk nylig innvilget finansiering fra Forskningsrådet til prosjektet SUPER^2.

Portrett av Gøran Nilsen og Diana Castro (montasje).
Gøran Nilsen og Diana Castro fikk nylig innvilget støtte til prosjektet SUPER^2.

Tildelingen fra Forskningsrådet ble offentliggjort 2. oktober, og er på hele 8.525.000 kroner. Både Gøran Nilsen og Diana Castro jobber ved Institutt for matematikk og fysikk. Fagområdet deres er materialfysikk. Prosjektet som har fått støtte dreier seg om studiet av materialer helt nede på atomnivå.

– SUPER2-prosjektet skal se nærmere på en ny metode som vil gi oss en bedre forståelse av ioniske diffusjonsfenomener i et bredt spekter av avanserte, funksjonelle materialer, sier Diana Castro.

Diffusjon er bevegelse av molekyler eller partikler (i dette tilfellet ioner) fra et sted med høy konsentrasjon av stoffet, til et sted der konsentrasjonen av stoffet er lavere. I dette prosjektet skal forskerne se nærmere på bevegelse av ioner i funksjonelle materialer med relevans til blant annet ny batteriteknologi.

Metoden Nilsen og Castro skal undersøke nærmere består av ulike typer nøytronspredning og molekylær dynamikk kombinert med maskinlæring.

– Målet er å få nøyaktig innsikt i ioneledningsprosesser som er avgjørende for ytelsen til mange eksisterende og nye grønne teknologier, fra batterier til drivstoffceller til termoelektriske generatorer, sier Castro.

Prosjektet skjer i samarbeid med forskere fra University College London og Science and Technology Facilities Council i Storbritannia. Det skal ledes av Gøran Nilsen, førsteamanuensis ved Institutt for matematikk og fysikk ved UiS.

Forskerne

Førsteamanuensis i materialfysikk