Kåret til en av årets Stavanger-ambassadører

Førsteamanuensis Alexander Rothkopf ved Institutt for matematikk og fysikk mottok pris for å ha brakt Stavanger ut til verden – gjennom skjermen – under fysikkonferansen 14th Quark confinement and the Hadron spectrum conference.

Alexander Rothkopf. Foto: Jan Inge Haga
Alexander Rothkopf mottok utmerkelsen Årets Stavanger-ambassadør 2020 under et arrangement sist uke. Foto: Jan Inge Haga

Region Stavanger delte ut sine ambassadørpriser for 2020 onsdag 10. november. Prisene går til enkeltpersoner og organisasjoner som tiltrekker seg viktige arrangementer til Stavanger-regionen. Én av de ti prisene gikk til førsteamanuensis Alexander Rothkopf ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiS. Han ledet arbeidet med fysikkonferansen 14th Quark confinement and the Hadron spectrum conference som ble arrangert digitalt i august i år. Konferansen er tilbake i fysisk utgave i august 2022.

– Vi klarte å gjennomføre en vellykket virtuell konferanse som vi er veldig stolte av. Tiden med pandemi har lært oss mye om digitale formater. I tiden framover kan vi tilby stadig flere virtuelle arrangementer. Dette er viktig for å redusere klimapåvirkningen av reising til og fra konferanser, sier Rothkopf.

Digital Stavanger-link

Et viktig aspekt for Rothkopf og resten av arrangementskomiteen var å holde forbindelsen til Stavanger-regionen i live under arrangementet, selv om det var virtuelt.

– Vi satte opp et virtuelt rom med landemerker fra regionen (se skjermbilde av landingssiden). Deltakerne hadde mulighet til å utforske regionen ved hjelp av 360-graders "virtual reality"-videoer. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger og flere bemerket at filmene gjorde dem enda mer interessert i å besøke oss fysisk neste år, sier Rothkopf.

Skjermbilde av landingssiden til konferansen.

Det var Michelle Milas og Anette Larsen Bognø fra Region Stavanger som delte ut prisene. Ambassadørprisene går til regionens fremste representanter innen næringsliv og fag- og idrettsmiljø for innsatsen som bidrar til at flere kongresser, messer, idrettsmesterskap og kulturarrangementer kommer til Stavanger-regionen.

Ambassadørprogrammet bygger på samarbeidet vårt med nøkkelpersoner i fagmiljø, næringsliv, samt kultur- og idrettsmiljø. En rekke større arrangementer i Stavanger-regionen er resultat av vårt samarbeid med regionale aktører. Dette er en viktig satsing for Region Stavanger siden det bidrar til vekst i reiselivet, sier fungerende reiselivsdirektør Per Morten Haarr i en pressemelding fra Region Stavanger.

Årets ambassadørmottakelse ble gjennomført i Spiseriet i Stavanger konserthus. Ambassadørprisene går til ildsjeler som Region Stavanger har jobbet tett med i 2020 for å få flere internasjonale arrangement til regionen, til tross for pandemi.

Stavanger-ambassadørene 2020

• Alexander Rothkopf, førsteamanuensis ved det teknisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Stavanger for the 14th Quark confinement and the Hadron spectrum conference / Confinement 2022
  • Arne Gunnar Jørgensen, leder Stavanger undervannsgruppe og Nuenghatai Eiklid, leder Stavanger Dykkeklubb for EM i undervannsrugby
  • Torbjørn Olufsen, messegeneral for OTD Energy 2021
  • Stavanger konserthus, Spiseriet, Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune og Region Stavanger for Michelin Star revelation Nordic Countries 2022.
  • Egil Alv Andreassen, leder Stavanger Roklub for Nasjonal roregatta, NM i beachsprint/roing og NM roing for Masters (27+)
  • Katrine Lilleland for Stavanger Kammermusikkfestival

Tekst: Kjersti Riiber