Denne masteren var mest dagsaktuell

Julian Nilsen begynte på master i Digitale samfunn og sosiale transformasjoner i høst. Selv om han kom inn på andre masterprogram, valgte han UiS fordi valgemnene var mest spennende.

Mastestudent Julian Nilsen på campus
Julian Nilsen hadde flere studier å velge mellom. Valget falt på master i Digitale samfunn og sosiale transformasjoner fordi det var mange spennende valgemner.

Navn og alder: Julian Nilsen, 22 år

Hjemsted: Svolvær

Her bor jeg i Stavanger: Åsen i kollektiv med kompiser

Studium: Master i Digitale samfunn og sosiale transformasjoner

Bachelor: Psykologi, UiT

Mastergraden Digitale samfunn og sosiale transformasjoner tar for seg nøkkelbegreper innen sosiologi, statsvitenskap, medievitenskap og datavitenskap for å forstå hvordan teknologien påvirker samfunnet.

En av studentene på masteren er Julian Nilsen. Han begynte i høst, og har allerede kommet godt i gang.

Hvorfor valgte du master i Digitale samfunn og sosiale transformasjoner?

Det var egentlig litt tilfeldig at jeg valgte denne masteren for å være helt ærlig. Jeg søkte på mye, og kom inn på flere forskjellige. Etter å ha tenkt litt kom jeg frem til at master i digitale samfunn og sosiale transformasjoner var mest dagsaktuelt. I tillegg var det veldig mange interessante valgfag som gjorde at jeg valgte denne.

Noen av fagene jeg gleder meg veldig til er risikoanalyse og bærekraftig utvikling. Det tror jeg blir veldig lærerikt. Jeg er glad jeg endte opp her, fordi oppfølgingen er veldig god.

Hva er det mest spennende du har gjort på studiet hittil?

Det skjer også mye spennende på campus, av både faglige og sosiale ting! Det liker jeg veldig godt. Studentsamskipnaden har en egen app som man kan følge med på. Vi har også etablert en linjeforening, så det blir gøy å komme i gang med den.

Jeg har også vært på et «find your thesis»-seminar som var veldig spennende. Der fikk jeg også kontaktinformasjonen til mange selskaper, det er veldig fint å være så tett på næringslivet.

Hva har du mest lyst til å jobbe med når du er ferdig?

For å være ærlig er jeg ikke helt sikker! Jeg liker veldig godt at denne masteren er relevant for flere typer jobber, men jeg har lyst til å jobbe med digitalisering og byutvikling. Jeg har også veldig lyst til å ta en master til. Da tror jeg det blir endringsledelse her på UiS.

Hva kan du ta med deg inn i arbeidslivet fra det du lærer på masteren?

Jeg tror spesielt faget "Technological Foundations" og bærekraftig utvikling kommer til å bli veldig relevant for det jeg vil jobbe med. Hele studiet er uansett veldig relevant med det teknologiske aspektet kombinert med det samfunnsvitenskapelige.

Har du noen råd til de som vurderer å søke på denne masteren?

Du trenger ikke å være så teknologisk kompetent som man kanskje tror, det er ikke jeg hvert fall. Dette er jo en samfunnsvitenskapelig master, men med fokus på digitalisering og teknologiutvikling påvirker samfunnet. Det er veldig spennende! Vær forberedt på mye lesing, men det er en veldig bra master så det er verdt det.