– Mer relevant enn noen gang

Nesten 400 deltok når 20-årsjubilanten Samfunnssikkerhetskonferansen ble arrangert på Universitetet i Stavanger.

Samfunnssikkerhetskonferansen 2024

Dekan Øystein Lund Bø delte ut prisen for beste masteroppgave til Ulrike Weiss. Veileder Roger Flage mottok prisen på vegne av Weiss.

Samfunnssikkerhetskonferansen 2024

Professor Ole Andreas Engen.

Deltakere på Samfunnssikkerhetskonferansen.

Nær 400 deltakere fant veien til Tjodhallen.

Samfunnssikkerhetskonferansen 2024

Ine Marie Eriksen Søreide, leder for utenriks- og forsvarskomitéen.

Rektor Klaus Mohn.

Samfunnssikkerhetskonferansen 2024

Fra venstre Jonas Andersen Sayed (tidligere ordfører i Sokndal), Bogdan Kelichavyi (ordfører i Kopychyntsi, Ukraina), hans kone Mariya Tuzyk og førsteamanuensis Claudia Morsut ved Universitetet i Stavanger.

– Med problemstillinger og kriser i kø, er Samfunnssikkerhetskonferansen mer relevant enn noen gang, sa rektor Klaus Mohn da han åpnet Samfunnssikkerhetskonferansen torsdag 4. januar.

Nesten 400 deltakere ga ny rekord da 20-årsjubilanten Samfunnssikkerhetskonferansen ble arrangert på Universitetet i Stavanger. Tema for konferansen var "Samfunnssikkerhet i en ny tid: Utholdenhet ved langvarige og overlappende kriser". Blant foredragsholderne var Ine Marie Eriksen Søreide, Liv Signe Navarsete og Bogdan Kelichavyi, ordfører i Kopychyntsi i Ukraina.

– Omveltende år

– De nye truslene legger seg oppå de gamle, sa Ine Marie Eriksen Søreide, leder for utenriks- og forsvarskomitéen på Stortinget. Hun spår at 2024 blir et omveltende år.

– 2024 preges av mange små og store valg; presidentvalget i USA, valg i EU-parlamentet, valg i Russland – i hermetegn – og muligens også i Storbritannia. Dette kan skape uro, polarisering og støy. Vi ser også en tendens til at internasjonale konflikter påvirker hverandre negativt, som krigene i Ukraina og i Gaza, sa Søreide.

Hun ba publikum om å være like opptatt av beredskap om 30 år som de er i dag.

Prisutdeling

Dekan Øystein Lund Bø ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet delte ut pris til beste masteroppgave i samfunnssikkerhet i 2023. Prisen gikk til Ulrike Weiss.

– Juryen mener at dette er en særdeles sterk avhandling. Weiss har brukt strømbrudd i private husholdninger i Tyskland som case. Hun har gjort en analyse av hvordan risikoen oppleves, og har også kommet med forslag til hvordan man kan skreddersy kommunikasjon i slike situasjoner, sa dekanen under utdelingen av prisen.

Konferansen ble avsluttet med en panelsamtale med temaet "Hvordan styrke utholdenhet og samarbeid i møte
med framtidige utfordringer og kriser?". Samtalen ble ledet av førsteamanuensis Lillian Stene ved UiS. Deltakere var Tone Grindland (NHO), Liv Signe Navarsete (Statsforvalteren), Øystein Fossum Nielsen (Forsvaret), Bjørn Ivar Kruke (UiS), Torstein Nielsen (Stavanger kommune), Hans Vik (Sør-Vest politidistrikt) og Inger Cathrine Bryne (Helse Vest).

Konferansen ble arrangert i samarbeid med Statsforvaltaren i Rogaland, Helse Stavanger, Sør-Vest politidistrikt og Forsvaret HV-08.