Se alle våre bilder og gjenstander på DigitaltMuseum

Som første universitetsmuseum har Arkeologisk museum gjort samlinger og foto tilgjengelig på digitaltmuseum.no.

Skjermdump fra nettsiden DigitaltMuseum

Tradisjonelt har innholdet i museumssamlingene blitt presentert gjennom utstillinger og publikasjoner. Med samlinger bestående av flere millioner objekter er det svært begrenset hva som når fram til publikum.

Og siden mars 2020 har tilgangen til museet vært mer begrenset sammenliknet med det som vi anser som normalt. Dette i kombinasjon med at folk reiser mindre gjør at det er ekstra hyggelig at vi kan formidle innholdet i samlingene hjem til publikum.​​​​​

Lett tilgjengelig for alle

DigitaltMuseum (digitaltmuseum.no) tilrettelegger for å gjøre museumssamlinger lettere tilgjengelig for alle interesserte, uavhengig av tid og sted, og det er derfor en stor glede for Arkeologisk museum, UiS at vi gjennom et godt samarbeid med Digitalt museum og KulturIT nå kan tilby en digital inngang til samlingene våre.​​​​​​​

Sjekk oss ut her: https://digitaltmuseum.no/owners/AMUIS

- Vi ved Arkeologisk museum, UiS har etter kulturminneloven ansvar for det arkeologiske materialet fra Rogaland. Vi forvalter samlingene på vegne av offentligheten, og er derfor veldig fornøyde med at vi nå kan nå ut til mange flere med innholdet i våre magasiner og fotoarkiv, sier museumsdirektør Ole Madsen.

Godt samarbeid

Han legger til at i prosessen med å få dette til har DigitaltMuseum vært en profesjonell, konstruktiv og effektiv aktør.

- Vi ser også frem til videre utvikling av siden, blant annet med forbedrede søk. Og ikke minst håper vi at alle universitetsmuseene blir med. Med dette kan vi få en god samlet presentasjon av oss samt en samlet digital tilgang til samlingene, sier Madsen.
Digitaltmuseum har en veldig høy rank hos Google og med vår inngang her vil vi også nå veldig mye lengre med våre samlinger enn vi har gjort hittil.

På DigitaltMuseum finner du 225 museer og samlinger, og 1,8 millioner fotografier og nærmere 1 million gjenstander.