- Studiet gir bred kunnskap om forretningsdrift, det trenger næringslivet!

Bianka Kosciuk vil ha bred kunnskap og fortåelse av forretningsdrift og teknologi. Derfor valgte hun digital serviceledelse.

Portrett av student Bianka Kosciuk

Hvorfor valgte du å studere Digital Serviceledelse?

Jeg ville finne et studieprogram som er både fremtidsrettet og som kvalifiserer for et bredt spektrum av stillinger. Jeg har vært i jobb siden jeg var 18 år og føler at dette studiet bygger på alt jeg kan, samt det jeg gjerne ville lære mer om. I tillegg passer emnene godt med mine interesser for mennesker og teknologi, noe som gjør arbeidet med pensum og oppgaver betydelig lettere.

Hva er det mest spennende du har gjort på studiet?

Det mest spennende må være en studentoppgave, hvor gruppen min utførte en digital modenhetsanalyse av en lokal bedrift. I den grad det var mulig for førsteårsstudenter, analyserte vi konkrete deler og egenskaper ved den utvalgte bedriften for å vurdere dens digitale modenhet og kom med forslag til digitaliseringstiltak. Jeg satte stor pris på muligheten til å engasjere meg i en oppgave som er så tett knyttet til de faktiske utfordringene ledere møter i næringslivet, noe som ga en forsmak på fremtiden.

Er det noe konkret fra studiet du tror du kommer til å få bruk for i arbeidslivet?

Etter endt studie vil jeg sitte på bred kunnskap og forståelse om forretningsdrift og teknologi, noe som er en mangelvare i arbeidsmarkedet, og det er nettopp dette jeg ønsker å tilby min fremtidige arbeidsgiver. Vi lærer om det nyeste innen digitalisering, kunstig intelligens og bærekraft, men også om å være en god leder som tar beslutninger basert på data og som har evnen til å se det store bildet.

Hva ønsker du å bruke utdanningen din til?

Digital transformasjon, og med dette bidra til å løse de store utfordringene knyttet til digitalisering. Over 60% av digitaliseringsprosjekter i norske virksomheter kommer ikke i mål, og der ønsker jeg å skape en positiv endring.

Har du noen råd til studenter som vurderer å søke?

Hvis du befinner deg et sted mellom å ville bli en innovativ leder og du synes at teknologi, kunstig intelligens og dataanalyse er fascinerende, da er dette studiet perfekt for deg. Du får muligheten til å utvikle deg innenfor disse områdene.