Sjekkliste for nye studenter ved UiS

10 steg som hjelper deg i gang med studenthverdagen hos oss. Fra å få IT-bruker og studentkort, til å få utbetalt lån og stipend.

Steg 1: Aktiver brukernavn og passord

Du må aktivere IT-brukeren din for å få brukernavn og passord til IT-tjenestene våre. Du får en e-post når brukeren din er klar for aktivering. Til aktiveringen trenger du fødsels- og personnummer.

Brukernavnet og passordet bruker du til CanvasOffice 365 og e-post, trådløst nettverk (eduroam), student-pc og StudentWeb

Aktiver IT-kontoen din allerede før du ankommer UiS – så har du én mindre ting å tenke på.

Får du problemer med aktiveringen kan du kontakte IT-servicedesk på it-hjelp@uis.no eller 51833000.

Steg 2: Semesterregistrer deg

Du må semesterregistrere deg og godkjenne utdanningsplanen for å beholde studieplassen din. Fristen for dette er 1. september for høstsemesteret og 1. februar for vårsemesteret.

Du gjør dette i StudentWeb med brukernavn og passord fra steg 1 eller via ID-porten. Vi anbefaler å gjøre dette så tidlig som mulig.

Sjekk også at du har meldt deg opp til undervisning og eksamen i dine emner. Dette vises i menypunktet «aktive emner» i Studentweb. Dagen etter du har semesterregistrert deg vil du få tilgang til emnene dine i Canvas.

Steg 3: Innfri studentbetaling

Alle studenter må betale en avgift hvert semester. Du oppretter fakturaen selv i Studentweb under «betaling».

Frist for studentbetaling er 1. september for høstsemesteret og 1. februar for vårsemesteret.

Du mister studieretten din hvis du ikke innfrir studentbetalingen.

Steg 4: Last ned semesterkvittering

Semesterkvitteringen er din bekreftelse på at du har betalt og registrert deg. Det er også beviset på at du har et gyldig studentkort.

Last ned semesterkvittering på mobilen. Appen heter Studentbevis. Du finner den i Google Play og Appstore. Du må logge på appen med brukernavn og passord for å laste inn dine studentopplysninger.

Hvis du ønsker semesterkvittering på papir i stedet, må du sende e-post til studentservice@uis.no.

Steg 5: Bestill studentkort

Bestill studentkort i den digitale studentekspedisjonen. Kortet kan hentes i Arne Rettedalshus få dager etter du har bestilt kortet. Les om hva du kan bruke studentkortet til.

Studentekspedisjonens åpningstider

I semesterstartsmånedene august/september (uke 33, 34 og 35) og januar er det åpent hverdager fra 09.00-15.00. Ellers i semesteret er det åpent tirsdager og torsdager fra 09.00-15.00.

Studentkortet ditt eller appen Studentbevis kan brukes som lånekort på Universitetsbiblioteket.

Steg 6: Få tilgang til Canvas

Du får tilgang til emnene dine i Canvas dagen etter du har semesterregistrert deg. I Canvas finner du informasjon om emnet, undervisningsmateriell og pensumsliste.

Alle emner har en digital pensumliste. I pensumlisten kan du laste ned bokutdrag, finne lenker til online litteratur, samt se hvilke bøker som er tilgjengelig for utlån i biblioteket.

Steg 7: Finn timeplanen din

I TimeEdit finner du timeplanen for ditt studieprogram.

Studenter ved campus Ullandhaug kan reservere grupperom i TimeEdit eller Mazemap.

For kontakt med Timeplankontoret, send e-post til timeplan@uis.no.

Studenter ved Fakultet for utøvende kunstfag i Bjergsted kan sende en e-post til bjergsted@uis.no.

Steg 8: Få lån og stipend fra Lånekassen

Du får utbetalt lån og stipend etter at du har betalt semesteravgift og semesterregistrert deg. Gjør det derfor så fort som mulig.

Det er Statens lånekasse for utdanning som er ansvarlig for regelverket knyttet til utbetaling av lån og stipend.

Dersom du har spørsmål om dette, må du ta kontakt med Lånekassen.

Steg 9: Last ned Min SiS

Gjør deg kjent med tilbudene til Studentsamskipnaden i Stavanger. SiS tilbyr helsetjeneste, studentboliger, støtte til sosiale arrangement, billig trening og mye mer!

Min SiS-appen gir deg en lett tilgjengelig oversikt.

Steg 10: Meld deg på Fadderuken

Bli kjent med dine medstudenter og opplev alt Stavanger har å by på!

Fadderuken i Stavanger er en helt egen uke for alle nye studenter, for at du skal kunne bli kjent med dine medstudenter og få oppleve en smakebit av det gode studentmiljøet i Stavanger.

Uken er for absolutt alle nye studenter, uansett hva slags interesser du har, bakgrunn, familiesituasjon eller om du drikker alkohol eller ikke.

Du blir en del av en gruppe med andre nye studenter fra ditt studieprogram. Du får også en «fadder», en nåværende student, som skal ta vare på deg hele uken. De er eksperter på UiS, Stavanger, ditt studieprogram og livet som student.

Følg med på Instagram for å holde deg oppdatert om påmelding til festivalen.

Nå er du klar for å komme i gang med studiene ved UiS!

Andre ting å huske på

Har du behov for tilrettelegging?

Hvis du lever med funksjonsnedsettelse eller helseproblemer som fører til ulemper i studie- eller eksamenssituasjonen, kan du kan du sende en henvendelse til tilrettelegging@uis.no. Les mer om tilrettelegging.

Vær trygg og sikker hos oss

Det er godt å være forberedt hvis uhellet er ute. Vi anbefaler å legge til UiS krise på hjemskjermen på mobilen din. Da finner du enkelt fram til UiS sine nødprosedyrer, om du noen gang skulle trenge det.

Godkjenning og innpass av utdanning fra en annen utdanningsinstitusjon

Har du tatt utdanning ved en annen utdanningsinstitusjon, og ønsker godkjenning og innpass for denne som del av utdanningen din ved UiS? Slik søker du om dette.

Andre spørsmål