Hopp til hovedinnhold

TV-satsing skal gi nye refleksjoner om barnehage og skole

I den nye TV-satsingen «Læring for livet» skal utdanningsforskere ved UiS nå ut til enda flere med viktig kunnskap.

Publisert: Endret:
Fra innspilling. F.v: Lærer Nina Simonsen, professor Oddny Judith Solheim ved Lesesenteret, førsteamanuensis Kjersti B. Tharaldsen ved Læringsmiljøsenteret og programleder Elisabeth Rongved.

– Vi har så mange dyktige folk som har så mye å formidle til lærere, barnehagelærere og foreldre. Vi jobber med dette hver dag på Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora (UH), men nå ønsker vi å løfte formidlingen vår opp enda et nivå. Derfor lanserer vi TV-sendinger med panelsamtaler om aktuelle temaer for alle som er opptatt av barnehage og skole, sier kommunikasjonsrådgiver Maria Gilje Strand ved Læringsmiljøsenteret.  

Strand er redaksjonssjef for «Læring for livet», en ny TV-satsing fra UH-fakultetet. Mandag 30. november sendes den aller første av de fire episodene som er spilt inn i serien hittil. Den første episoden handler om skolemotivasjon og gjestene her er lærer Nina Simonsen ved Stavanger offshore tekniske skole, professor Oddny Judith Solheim ved Lesesenteret og førsteamanuensis Kjersti B. Tharaldsen ved Læringsmiljøsenteret. Programleder er kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Rongved ved Lesesenteret.

En gang i måneden vil et nytt program i serien bli lansert på Facebook-sidene til UH-fakultetet, Filiorum, KSU, Lesesenteret og Læringsmiljøsenteret, i tillegg til at de blir tilgjengelige på Youtube og her på UiS sin nettside. 

«Nerde-tv» 

Strand forteller at redaksjonen lenge har hatt lyst til å utnytte potensialet som ligger i å formidle på tv.

– Vi måtte bruke litt tid på å finne en form som passet for å levere faglig formidling i en engasjerende drakt. Vi ønsket å lage sendinger som engasjerer folk som sitter i sofaen og "scroller" på kveldstid, samtidig som de skal ha faglig tyngde og representere UiS og UH-fakultetet på en god måte. Vi har latt oss inspirere av både Lindmo, Debatten og Abels tårn på NRK. Vi har ikke heftige debatter, men vi har lagt vekt på å presentere ulike perspektiver, sier Strand.

Hun legger ikke skjul på at det var spennende å skulle legge opp til engasjerende samtaler med opptil tre gjester i studio i tillegg til programleder, og få det hele til å passe inn i en tidsramme på maks 20 minutter.  

 

– Det er en utfordrende og kjekk sjanger. Hemmeligheten har vært å greie å kombinere faglig tyngde med effektiv og engasjerende formidling. Programlederen måtte bruke maks konsentrasjon, men det gikk kjempefint, takket være utrolig dyktige deltakere. UiS har virkelig mange gode formidlere som ser verdien i å nå ut. Dette må vi være stolte av, sier Strand.

Hun røper at sendingene tidlig fikk tilnavnet "nerde-tv" i redaksjonen.  

– Dette har ført til litt humring fra mange av kollegene våre. Men vi synes det er fint å være litt nerdete, og vi tror seerne våre også synes det!  

Står sterkere sammen

De fire sendingene som ble spilt inn i høst tar for seg temaene motiverende undervisning, kvalitet i barnehagen, diskusjonen om gutter i skolen og overgangen fra barnehage til skole. Deltakerne er forskere og fagpersoner ved Lesesenteret, Læringsmiljøsenteret, Kunnskapssenter for Utdanning og Institutt for barnehagelærerutdanning/FILIORUM - Senter for barnehageforskning. I tillegg har to av programmene gjester fra praksisfeltet.  

– Det har vært et poeng for oss at flere enheter ved fakultetet skal være representert i disse sendingene. Da får vi belyst temaene fra flere spennende vinkler. Som kommunikasjonsrådgivere er vi jo også glødende opptatt av at verden der ute er klar over all den kunnskapen og engasjementet som finnes innenfor utdanningsforskning ved UiS. Vi tror vi står sterkere sammen, sier Strand. 

Læring for seere og deltakere 

Tittelen «Læring for livet» vil de fleste kjenne igjen som ett av satsingsområdene i UiS’ strategi.  

– Den oppsummerer hva disse sendingene egentlig handler om på mange plan. Tematikken er jo innenfor barnehage og skole, og vi håper og tror at seerne sitter igjen med ny kunnskap og nye refleksjoner. Men det har også vært «hands-on» læring for oss som har vært med: Å delta har gitt skikkelig medietrening for deltakerne, og vi i redaksjonen har fått en kompetanseboost. I tillegg har vi vært så heldige å få samarbeide med studenter som får på bachelorprogrammet i fjernsyns- og multimedieproduksjon her ved UiS, som har gjort en kjempejobb. Så læring er et stikkord som går igjen for alle, tror jeg.  

Ønsker tips og ideer

Nå er hun spent på mottakelsen. 

– De fire sendingene vi har laget i høst, er i praksis en pilot. Vi håper selvsagt at sendingene blir positivt mottatt, men vi har også lyst å evaluere hva som fungerer best, slik at vi kan videreutvikle konseptet. Derfor tar vi gjerne imot innspill og ideer til saker og gjester. Nå skal vi planlegge vårens sendinger, for dette skal vi gjøre mer av, sier redaksjonssjefen. 

Les også: UiS-studenter bak spakene i ny TV-produksjon

Ansatte som er omtalt i saken:

Rådgiver
51833096
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Fakultetsadministrasjonen UH

Administrasjon NSLA Avd. Stavanger
Førsteamanuensis
51831660
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Professor
51833136
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Rådgiver
51833206
Lesesenteret
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Fakultetsadministrasjonen UH

Administrasjon SLF