Skriv! Les! 2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy

Mandag 6. mai kl. 09:00 - Onsdag 8. mai kl. 16:45,
UiS,
Arne Rettedals hus.

Lesesenteret og Skrivesenteret har gleden av å invitere til Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy i Stavanger. Skriv! Les! er en møteplass for nordiske literacyforskere, og konferansen arrangeres nå for syvende gang.

Published Sist oppdatert

Skriv! Les! 2024: "Lesing og skriving i en omskiftelig tid"

Vi lever i en tid preget av konstant forandring, og det er utgangspunktet for temaet for Skriv! Les! 2024.

skriv les Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy logo
Velkommen til Universitetet i Stavanger 6.-8. mai 2024! 6. mai er det ph.d.-seminar, mens hovedkonferansen vil foregå 7.-8. mai.

Hvordan påvirker teknologi, samfunnsendringer og kulturelle skifter vår tilnærming til lesing og skriving?

Dette er tema når literacyforskere fra hele Norden inviteres til konferanse ved Universitetet i Stavanger 6., 7. og 8. mai 2024.

Årets hovedforedragsholdere er Jeppe Bundsgaard, Sarah Bro Trasmundi og Wenke Mork Rogne.

Vi gleder oss til å sees i Stavanger!
Under finner du program og praktisk informasjon knyttet til konferansen.
Har du spørsmål? Kontakt oss på lesesenteret@uis.no.
Følg også gjerne arrangementet på Facebook for å bli holdt løpende oppdatert underveis.

Praktisk informasjon:

Oversikt over programmet (se under for fullstendig program):

Fullt program

Under finner du programmet for stipendiatseminaret 6. mai samt for hovedkonferansen 7. og 8. mai

Arne Rettedals hus, UiS
Konferansen finner sted på Universitetet i Stavanger, Ullandhaug

Romforklaring:
AR: Arne Rettedals Hus
KK: Kitty Kiellands Hus
HL: Hagbard Lines Hus
Universitetet i Stavanger, Ullandhaug campus

Mandag 6. mai – stipendiatseminar
Rom: Hafrsfjord, Nasjonalt lesesenter
09:30 Registrering med kaffe/te og mat
10:00 Innledning, presentasjonsrunde
10:30 Foredrag v/ hovedforedragsholdere

Plenumsdiskusjon
12:00Lunsj
13:00 Workshops i grupper på cirka fire deltakere, med presentasjon og diskusjon av tekster
16:00 Avslutning av stipendiatseminaret
Tirsdag 7. mai - hovedkonferanse
09:00 Velkommen og hovedforedrag: Jeppe Bundsgaard: Lette ofre eller modstandsdygtige borgere?
Rom: AR G-001
10.15–10.30 Pause
10.30–12.30 Parallellsesjoner:
Tirsdag
10.30–12.30
Symposium
Rom: AR G-001
Chair:
Arne Johannes Aasen

A J Aasen, K L Berge, G Skar, S Matre, R Solheim:

Symposium:
Hva er stoda for skriving som grunnleggende ferdighet i norsk skole - 20 år etter at Kunnskapsløftet ble vedtatt i Stortinget? Om innføringen og forvaltningen av skriving som grunnleggende ferdighet i det norske utdanningssystemet i skjæringspunktet mellom politikk, forvaltning, forskning og undervisning
Tirsdag
10.30–12.30
Symposium
Rom: AR V-101
Chair:
Inga Kjerstin Birkedal

T Alatalo, A M Johansson, S Vuorenpaa, C Wijnbladh

Symposium:
Språk-, läs- och skrivutvecklande undervisning i matematik, teknik och svenska i förskoleklass – möjligheter och utmaningar
Tirsdag
10.30–12.30
Symposium

Rom: AR Ø-120
Chair:
Toril Frafjord Hoem

O Strand, H Støle, Å K H Wagner, T F Hoem, K Knudsen, K Lundetræ, M Mossige

Symposium:
PIRLS 2021: Norske tiåringers leseprestasjoner i en omskiftelig tid
Tirsdag
10.30–12.30
Symposium
Rom: AR Ø-130
Chair:
Helle B. Svendsen

D L Cameron, G Dolmer, H Bundgaard Svendsen, S F Engmose, N B Gøttsche, P H Lützen, M E Martre, M Mossige, L Rønberg

Symposium:
Skrivning og skrivedidaktik med fokus på skrivere med og i skriftsprogsvanskeligheder
Tirsdag
10.30–12.30
Parallellsesjon:
Rom: HL U-300
Chair:
Monica G. Mitchell

A M Vadstein:
Barn sine responsar på visuell kreativ utforming av skriftmodaliteten i bildebøker

S Tjäru, H Höglund
Inlevelse och lekfullhet – lärares syn på att anlägga ett estetiskt förhållningssätt under bokstunder

H Myklebust
Naturfaglege samtalar med barn - møte med skriftkulturen

M G Mitchell, T. Hoel

Bruk av leselogg som vurderingsverktøy for å utvikle barnehagens arbeid med lesing
Tirsdag
10.30–12.30
Parallellsesjon:
Rom: KK S-115
Chair: Hege Rangnes

K Norman
Plurilingual students’ learning opportunities through functional writing in early school years: teacher perspectives.

J O Sørhaug
«Kan du forbedre denne teksten litt?». Elevars leietekstar i chatbotassisterte skriveoppgåver

K V Maalø
"Uten eller med - forskjell på det?"

I Fredwall og L Anundsen
Skolebiblioteket som flerspråklig arena
12:30–13:30 Lunsj
13:30–14:30 Parallellsesjoner:
Tirsdag
13:30–14:30
Parallellsesjon:
Rom: AR V-101
Chair: Atle Skaftun

M Svensson og E Hultin
Demokrati och bildning i den nya ämnesplanen i svenska för gymnasiet

K Breivega
Lærarstudentars forståing og tilrettelegging av forteljande skriving på ungdomssteget
Tirsdag
13:30–14:30
Parallellsesjon:
Rom: AR Ø-120
Chair: Unni Fuglestad

I M Jegteberg
Språkleg medvit blant lærarar i nynorske randsoneområder

L M Magerøy-Grande,
K A Nordgård

Arbeidslivets krav til fagarbeidernes lese- og skrivekompetanse
Tirsdag
13:30–14:30
Parallellsesjon:
Rom: AR Ø-130
Chair: Bente R. Walgermo

K M Grønli, B Walgermo, E McTigue, P H Uppstad
Tilbakemeldinger i leseopplæring – en mulighet for elevmedvirkning? En systematisk litteraturgjennomgang.

H L Gunnerud, N Foldnes, L Magyari, O Solheim
“Struggling reader or not? The answer depends on the reading comprehension test”.
Tirsdag
13:30–14:30
Parallellsesjon:
Rom: AR G 101
Interaktive posterpresentasjoner.
Chair: Aline Alves-Wold

A Eidsvik
Kommunikasjon gjennom leikemateriell - Eit sosialsemiotisk og multimodalt perspektiv på barn si meiningsskaping av materiell i leik.

M Selaas, T H Skattør
Tidleg litterasitetsutvikling i barnehagen

M Haugstad, EB Stangeland og KAB Næss
Examining the effects of language interventions for second language (L2) learners under the age of eight: A systematic review and meta-analysis of barriers to responsiveness

H Sandø
Digital tools as a pedagogical way of working in Norwegian kindergartens.
Songsamling i barnehagen: Literacypraksis med 1–3-åringar.

H Hovde
Songsamling i barnehagen: Literacypraksis med 1–3-åringar.

H F Lie
Lekende tekster
Tirsdag
13:30–14:30
Parallellsesjon:
Rom: AR V-209
Interaktive posterpresentasjoner.
Chair: Monica G. Mitchell

A B Slåttvik
Læse- og skriveteknologi i engelskundervisningen på mellemtrinnet i grundskolen

A C Aksnes
Ph.d. Teachers` and students’ perspectives about the factors that can enhance or undermine engagement in reading fiction in L1 Norwegian at upper secondary school, preparatory program

M Oddvik, A A Bueie
Videregåendeelevers arbeid med samtaleroboter i norskfagets skriveopplæring – fra passive til aktive brukere?

E Waaland, D ten Braak, V Rønneberg
Effects and Characteristics of Mathematics Interventions for Children with Co-Occuring Difficulties in Mathematics and Reading: A Systematic Review and Meta-Analysis.

H B Nielsen
Ikke dysleksi, men upræcis og langsom ordlæsning
14:30–14:45 Pause
14:45–15:45 Hovedforedrag
Wenke Mork Rogne: Hva sier forskning om hva som er best av håndskrift og/eller digitale verktøy i begynneropplæringen? Noen resultater fra DigiHand-prosjektet
Rom: AR G-001
15:45–16:00 Pause
16:00–17:30 Parallellsesjoner:
Tirsdag
16:00–17:30
Parallellsesjon
Rom: AR G-001
Chair: Marit Aasen

K Kiær, T Albrechtsen og K Appelquist
Læsevejledere og videncirkulation i professionelle læringsfællesskaber

M Aasen, J Aske, T R Skurtveit
Når teori og praksis byr opp til dans. Om samskaping av leseundervisning i partnerskap

M V Christensen, K Kabel, S F Bendixen, L Olsen, M Tannert
Elevers metasproglige repertoire om skrivning i førstesprogsfaget i 5. og 8. klasse
Tirsdag
16:00–17:30
Parallellsesjon
Rom: AR V-101
Chair: Gustav Skar

Y Albrigtsen, R Farstad
Faglighet, følelser og fornuft - Norskfaglig essaysjanger i forandring?

P Cederholm
Läromedel för svenska som andraspråk förklarar utredande text

H Nystad
Chattespråkets kvaliteter - Repertoar og refleksivitet i digital sosial skriving blant ungdommer på det sentrale Østlandet
Tirsdag
16:00–17:30
Parallellsesjon
Rom: AR Ø-120
Chair: Eivor F. Spilling

T Haglind og E Simonsson
Språkpedagogen leder språkutveckling i en förändringsprocess – en longitudinell intervention med språket i fokus

G K Juuhl, E F Spilling, L K B Øvereng
Digitalisering av byrjaropplæringa - konsekvensar for nynorskelevane

J H Kristiansen
Å skrive matematisk i begynneropplæringen. - En utforsking av hvordan nedskrivninger inngår i ‘det å bli matematikkelev’ med en lærers støttestrukturer for deltakelse.
Tirsdag
16:00–17:30
Parallellsesjon
Rom: AR Ø-130
Chair: Olaug Strand

Å Wengelin, S Kraft
Skriver du vad jag säger? En undersökning av hur väl ett tal-till-text-system fungerar för svenska mellanstadiebarn med- och utan läs- och skrivsvårigheter

O Strand, M Mossige og I M Berge
Tekstnær lesing

C Krogh
Leseutholdenhet og -engasjement med internett i lomma?
Tirsdag
16:00–17:30
Parallellsesjon
Rom: HL U-300
Chair: Per Henning Uppstad

H Skaar og G Stavem
Hva motiverer elevene som leser mest? Et utvalg sjetteklassinger i spennet mellom kontroll og autonomi

BR Walgermo, PH Uppstad
Hvordan kan vi styrke elevenes motivasjon for lesing og staving i vurderingssituasjoner?

G H Ofstad og I K Birkeland
Barns opplevelser av egne lese- og skriveferdigheter i overgangen barnehage og skole
19:30 Konferansemiddag
Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger sentrum
Onsdag 8. mai – hovedkonferanse
09:00–10:00
Hovedforedrag
Sarah Bro Trasmundi: The Imaginative powers of reading
Rom: AR G-001
10:00–10:15Pause
10:15–12:15Parallellsesjoner:
Onsdag
10:15–12:15
Symposium
Rom: AR G-001
Chair: Hildegunn Støle

M Burgess, A Eilertsen, A Løvland, A Veum, I Ertzeid, K L Kruse, G Kvåle

Symposium:
CritLit-prosjektet: Kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen
Onsdag
10:15–12:15
Symposium
Rom: AR V-101
Chair: Åse Kari H. Wagner

IM Berge, A Bjørklund, E Hultin, M Johansson, H Rangnes, A Skaftun, GB Skar, M Sønneland, M Tengberg, ÅKH Wagner, M Wejrum


Symposium:
Forskar- och lärarsamarbete för utvecklad klassrumsdialog om komplexa texter
Onsdag
10:15–12:15
Symposium
Rom: AR Ø-120
Chair: Toril F. Hoem

J Bremholm, D Carlsen, T S Frønes, C Reusch, W Weyergang, J O Bakke, C Engblom, J J Hansen, M Rasmusson


Symposium:
Læsepraksisser og læsedidaktik i den digitaliserede skole
Onsdag
10:15–12:15 Symposium
Rom: AR Ø-130
Chair: Vibeke Lorentzen

CF Bergh, RER Greiner, M B Johansen, AH Kvistad, E Høidal, T Kringstad, V Lorentzen, G Skar

Symposium:
Motivasjon for skriving på mellomtrinn, ungdomstrinn og i videregående opplæring
Onsdag
10:15–12:15
Parallellsesjon
Rom: HL U-300
Chair: Aline Alves-Wold


B Kindenberg og A M Norberg
Kreativa textuniversum i yngre och äldre åldrar

M Fredagsvik, M Lønnum og R L Staberg
Et lokalt bærekraftsdilemma som utgangspunkt for skriving av nyhetsartikler på 7. trinn

H Halberg og A K Hundal
Stedsbasert lesing i gamma: Høytlesing av sørsamiske eventyr for elever på 7. trinn
Onsdag
10:15–12:15
Parallellsesjon
Rom: HL U-301
Chair: Iris H. Myran

M H Holthe
Hvordan kan elevers mottakerbevissthet utvikles under samskriving? Argumenterende skriving på 5. trinn

S Heger
"Det bedste er at skrive sammen med andre.” Børns skriveoplevelser i forfatterskoler i fritiden – og hvorfor skolen bør interessere sig for dem

M Nygård, R Solheim
Språksamtaler og skriftutforsking med sjuåringer

I H Myran, M Riis-Johansen
Spontan interaksjon under individuell skriving på 1. trinn
12:15–13:15 Lunsj
13:15–14:45Parallellsesjoner:
Onsdag
13:15–14:45
Parallellsesjon
Rom: AR G-001
Chair: Aslaug F. Gourvennec

A F Gourvennec, E McTigue, M Tengberg
Quality in L1 instruction. A systematic literature review

P Bjellås, A Norendal
Når sidemålslæraren er ein robot! Ei utforsking i kva grad digitale omsetjingsverktøy kan vere digitale læringsartefaktar

A K Øgreid og K T Marti
Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022.
Onsdag
13:15–14:45
Parallellsesjon
Rom: AR V-101
Chair: Margunn Mossige

A Alves-Wold, N Foldnes, BR Walgermo

Assessing writing interest and self-beliefs: Does the type of pictorial support affect first and third graders’ responses?

M Mossige
Hva kjennetegner tilbakemeldinger fra lærer som skal inspirere elever i grunnskolen til å utvikle allerede påbegynte tekster innenfor kreativ skriving? - En undersøkende kunnskapsoversikt (scoping review).

O Björk, C Engblom, S Hort, M Westmand
Att ”rita en bild till texten” Socialsemtiotiska verktyg för analys av multimodala textkompositioner i årskurs F-3
Onsdag
13:15–14:45
Parallellsesjon
Rom: AR Ø-120
Chair: Trude Kringstad

A Svensson, C Grenner og L Hamberg
Läsning på engelska i en föränderlig tid

A Nissen, T Illum Hansen, H Höglund, C Gudmundsdatter Magnusson, B Svanbjörnsdóttir
Likheter och skillnader i nordiska högstadielärares skönlitteraturundervisning: En enkätstudie.

A Vinichenko
Dialekt i digital kommunikasjon: språkbruk og oppfatninger blant norske 14-åringer
Onsdag
13:15–14:45
Parallellsesjon
Rom: AR Ø-130
Chair: Ingeborg M. Berge

J Bremholm, B Buck, M K Sillasen
Læremiddelbrug og literacyforståelser i naturfag: En landsdækkende kortlægning af naturfagslæreres brug af læremidler i dansk grundskole

T Andersen
Hva forteller eksamensoppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk 2023 om skjønnlitteraturens plass og rolle i ungdomsskolen?

M Furumo, C Krogh
Motstandere og hjelpere i et omskiftelig leselandskap. Et leseprosjekt i to klasser på niende trinn
Onsdag
13:15–14:45
Parallellsesjon
Rom: HL U-300
Chair: Trude Hoel

M Kolmos, A M Nielsen,
A Skyggebjerg

Dialogisk læsning af billedbøger som udgangspunkt for udvikling af børnehavebørns handlekraft og sprog for bæredygtighed

E Bjørhusdal, J S Thingnes
Lingvistiske landskap som vilkår for tidleg literacy

M Semundseth, C B Østbø Munch, M H Hopperstad
Samarbeidstekster mellom ansatte og barn i barnehagens garderobe
Onsdag
13:15–14:45
Parallellsesjon
Rom: HL U-301
Chair: Camilla Fitjar

K Forsling
Lärares perspektiv på design och iscensättning av inkluderande undervisning i varierande literacypraktiker

H Romme Lund
Hvordan er det at være en læselysten elev i skolen?

C Fitjar, M Aasen, U S Fuglestad, K Nag Vatne
Likeverdig tilbud og felles praksis i lese- og skriveopplæringen: Ulike forståelser i spill
14:45–15:00 Pause
15.00–16:30 Parallellsesjoner
Onsdag
15:00–16:30
Parallellsesjon
Rom: AR G-001
Chair: Toril F. Hoem

H Rangnes, T F Hoem, Å K H Wagner
«Det ble veldig sånn tekstnært» Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen Veiledet lesing i samtale om tekst

C Magnusson
Kritisk literacy i nordisk L1-undervisning. En videostudie av makt- og mangfoldsaspekter i klasseromssamtaler om tekst.

A Normann, H Otnes
Sosial annotering – studenters nettbaserte «marg-samtaler» om en samlest tekst
Onsdag
15:00–16:30
Parallellsesjon
Rom: AR V-101
Chair: Oddny J. Solheim

C S Knudsen, O Solheim
Et øre for detaljene - Lærerstudenters kunnskap om fonologisk bevissthet og dens rolle i den første lese- og skriveopplæringa

J O Bakke, F Lindstøl, M S Solem
Leseløp! – å utvikle leseundervisning i et praksissamarbeid

H Staurseth
Å navigere i tekst i en omskiftelig tid
Onsdag
15:00–16:30
Parallellsesjon
Rom: AR Ø-120
Chair: Heidi Sandø

K B Grimsgaard
Elevers arbeid med utfordrende sakprosabildebøker

L Illum
Multimodal lytning i et interaktionelt og dialogisk perspektiv

A Bock
Skrivning og det poetiske bliK
Onsdag
15:00–16:30
Parallellsesjon
Rom: AR Ø-130
Chair: Miriam Choi-Natvik

C Weyergang, M Skar
Elevers lesestrategier i møte med multimodale tekster

M E Choi-Natvik
Dialogisk lesing av fagtekster. En studie av engasjerende læringsstøtte på mellomtrinnet

M H Fiksvik
Norskfagleg skriving på mellomtrinnet – erfaringar og refleksjonar frå lærarar i dialog
Onsdag
15:00–16:30
Parallellsesjon
Rom: HL U-301
Chair: Marte Lønnum

M Tannert
Udvikling af ’stance’ i et korpus af argumenterende elevtekster fra 5. og 8. klassetrin

C Andreassen, S Laake
Ei grammatisk undersøking av variasjon og kompleksitet i forfeltet i elevtekstar på 5. trinn
Med forbehold om feil og endringer.

Hovedforedragsholdere Skriv! Les! 2024:

Jeppe Bundsgaard
Sarah Bro Trasmundi
Wenke Mork Rogne

Presentasjonsformater / presentation formats

Paper-presentasjon / paper presentation

  • 20 min presentasjon + 10 min diskusjon
  • 20 min presentation + 10 min discussion

Interaktiv postersesjon / interactive poster session

  • I postersesjonen får du presentere prosjektet ditt på en poster, og kan få nyttige innspill fra andre forskere. Poster-sesjonene er åpne for både yngre og erfarne forskere, og for prosjekter i alle stadier. På Skriv-Les 2024 vil poster-sesjonene være interaktive. Det vil si at alle som deltar med poster presenterer sitt arbeid i ca. 5 minutter hver, og til slutt åpnes det opp for diskusjon mellom dem som har presentert og publikum. Hver poster-sesjon vil inkludere 4–6 postere. Det vil bli lagt opp til flere sesjoner, avhengig av antall bidrag. Posteren må ha form som en plakat i A0-format.
  • In the poster session, you get to present your project on a poster, and can get useful input from other researchers. The poster sessions are open to both younger and experienced researchers, and to projects at all stages. At Skriv-Les 2024, the poster sessions will be interactive. This means that everyone who participates with posters presents their work for approx. 5 minutes each, and at the end it opens up for discussion between those who have presented and the audience. Each poster session will include 4-6 posters. Several sessions will be arranged, depending on the number of contributions. The poster must have the shape of an A0-format poster.

Symposium

  • 4–6 presentasjoner innenfor et felles tema med diskusjon og opponent/kommentator til slutt (120 min). Etablerte forskere blir oppfordret til å ta initiativ til symposium. Det innebærer å sette sammen flere presentasjoner omkring et felles tema, ta imot abstrakt fra deltakerne i symposiet og laste disse opp samlet på konferanseserveren. Presentasjonsspråk er skandinavisk eller engelsk.
  • 4–6 presentations within a common theme with discussion and opponent/commentator at the end (120 min). Established researchers are encouraged to take the initiative for the symposium. It involves putting together several presentations around a common theme, accepting abstracts from the participants in the symposium and uploading these together on the conference server. Presentation language is Scandinavian or English.