Slik foregår opptaksprøven til bachelor i paramedisin

For å være kvalifisert til studiet i paramedisin må du bestå en fysisk opptaksprøve. Vi anbefaler at du tester øvelsene i den fysiske opptaksprøven før du søker opptak til studiet.

Informasjon
Påmelding

Detaljert informasjon om påmelding og frister vil bli sendt til alle registrerte søkere etter søknadsfristen 15. april.

Ved spørsmål om opptaksprøven, kontakt: paramedisin@uis.no

Ved generelle spørsmål om opptak til studiet, kontakt: opptak@uis.no

I 2019 fulgte vi Joel gjennom opptaksprøven.

Opptaksprøve 2024

Detaljert informasjon om påmelding og frister vil bli sendt til alle registrerte søkere til bachelor i paramedisin etter søknadsfristen. Du skal bare å ta opptaksprøven ett sted selv om du har søkt paramedisinstudiet flere steder.

Du skal bare å ta opptaksprøven ett sted selv om du har søkt paramedisinstudiet flere steder. Du kan selv velge hvor du vil ta opptaksprøven, og kan ta opptaksprøven ved et annet studiested enn du har søkt til. Eventuelle kostnader til reise/opphold må du dekke selv.

Lenke til påmeldingsskjema blir tilgjengelig når det åpnes for å melde seg på opptaksprøven.

Hvorfor fysiske tester er en del av opptak ved studiet?

Arbeidet som paramedisiner medfører daglig gjentatte fysiske belastninger og arbeid under alle værforhold i alle former for terreng. Fysisk egnethet og styrke er dermed en nødvendig forutsetning for yrkesutøvelsen. Derfor gjennomføres det standardiserte fysiske tester ved alle læresteder for bachelor i paramedisin/paramedic.

Den fysiske testen skal bidra til å kartlegge fysisk yteevne i form av utholdenhet og styrke for søkere til bachelor i paramedisin ved UiS. Målet er å selektere personell som innehar tilstrekkelig fysikk til å utføre arbeid i henhold til de krav og forventninger som foreligger ved prehospitalt arbeid.

For å finne ut om det er hensiktsmessig for deg å søke opptak til studiet, anbefaler vi at du forhåndstester deg på øvelsene som inngår i opptaksprøven. Sjekk også at du fyller de angitte helsekrav til førerkort klasse D, og du må være svømmedyktig.

Øvelsene (løping, planken, knebøy og sit-ups) gjøres kort tid etter hverandre. Du bør derfor øve på å gjøre øvelsene uten særlig opphold. Du skal begynne med løping og så fortsette med styrkeøvelsene. Mer informasjon om øvelsene finner du lengre nede på denne siden.

Vurdering

For å bestå den fysiske testen må samtlige øvelser gjennomføres med bestått resultat. Det stilles krav både til kondisjon og styrke under opptaksprøven. Det er samme krav til gutter og jenter.

Det gis kun ett (1) forsøk på hver øvelse. Kontrollør teller godkjente iterasjoner på styrketestene. Det er ikke tillatt med pauser, gjennomføringen skal være kontinuerlig. Lurer du på noe, spør før du begynner.

Kondisjon

Øvelse: løpetest på tredemølle

• Testen skal gjennomføres på tredemølle uten å holde seg i rekkverket.
  • Gjennomføringstid: 16 minutter
  • Testpersonen kan selv justere hastigheten, men må ha løpt 3000m i løpet av 16 minutter, uten avbrudd. Med en snittfart på 12 km/t er kravet nådd på 15 minutter.
  • Dersom testpersonen opplever stort ubehag under testen skal testingen umiddelbart avbrytes.
  • Vurdering: For bestått resultat må testpersonen ha løpt 3000m innen 16 minutter

Tips!

Løpetesten er den øvelsen flest av våre søkere stryker i. Vil du lære litt om hvordan du kan trene deg opp til testen, kan du ta en kikk på Treningsforum sine nettsider (egnet for alle)

Styrkeøvelser

Øvelser: knebøy, planken og sit-ups

1. Knebøy

• Testpersonen skal ha en oksygensekk på ryggen – tilsvarende 10 kg, og kettlebells/manualer tilsvarende 3 kg i hver hånd.
  • Avstanden mellom føttene skal være en skulderbredde.
  • Bøy ned i hoftene og knærne. Hofteledd skal være lavere enn kneledd.
  • Armene holdes i valgfri posisjon, men kettlebells/manualene skal ikke berøre gulvet i nedre stilling.
  • Vurdering: For bestått resultat må testpersonen gjennomføre 20 repetisjoner i henhold til beskrivelsen ovenfor.

2. Planken

• Bare tærne og underarmene skal være i kontakt med underlaget. Armene skal peke fremover.
  • Når du løfter knærne fra underlaget og kroppen er strak fra ankler til nakke, starter tidtakingen.
  • Du skal holde kroppen strak i 60 sekunder uten å løfte eller senke baken eller bøye knærne.
  • Vurdering: For bestått resultat må testpersonen gjennomføre testen i henhold til beskrivelsen ovenfor

3. Sit-ups

• Utgangsstilling er liggende på ryggen med leggene på step-kasse med 90 grader i hofte- og kneledd. Kontrolløren holder beina fast.
  • Hendene skal holdes på hodet slik at fingrene møtes bak hodet under hele øvelsen.
  • Hendene (fingrene) skal helt berøre gulvet i nedre stilling.
  • I øvre stilling skal vekselvis høyre og venstre albue berøre innsiden av motsatt kne.
  • Vurdering: For bestått resultat må testpersonen gjennomføre 10 repetisjoner til hver side i henhold til beskrivelsen ovenfor, til sammen 20 repetisjoner.

Tips!

Sterke hender er viktig i yrket som paramedisiner. Håndstyrke blir testet i knebøyøvelsen gjennom bruk av manualer eller kettlebells.

Helsekrav og svømmedyktighet - egenerklæring

For å bestå opptaksprøven må du fylle ut og levere en egenerklæring for at du oppfyller helsekravene til førerkort klasse D og er svømmedyktig.

Sjekk at du oppfyller helsekrav til førerkort klasse D (lovdata.no).

Egenerklæringen leverer du når du møter opp på opptaksprøven. Last ned skjema her: