Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 245 treff
Arrangement
Philosophiae Doctor Disputas - Det teknisk- naturvitenskaplige fakultet.
Universitetet i Stavanger
Nyhet
Jorunn Nærland Skjærpe har forska på korleis helsepersonell koordinerer tenester for personar med alvorlege psykiske lidingar. Resultata viser at betre samarbeid og koordinering mellom ulike tenester er avgjerande for å ivareta både psykisk, somatisk og sosial helse hos desse pasientane.
Kan ferdigheter som emosjonsregulering og lærende tankesett hjelpe elever til å øke deres engasjement for skolearbeidet? Ja, viser funn fra ny doktorgrad.
Nyhet
Malin Rosell Magerøy har forsket på hvordan ledere i kommunehelsetjenesten opplever ansvaret for både HMS for ansatte og pasientens sikkerhet. Studien belyser spenninger, avveininger og viktigheten av relasjoner for å sikre kvalitet og trygge helsetjenester.
‒ Studien kaster lys over hvordan bruken av psykedelika, som ayahuasca, er blitt en del av samtids-spiritualiteten i Norge, sier ph.d.-kandidaten Silje Mathiassen. 27. november disputerer hun med sitt forskningprosjekt over tematikken.
Nyhet
Anne Kristine Ådland har forska på korleis pleiepersonell i sjukeheim opplever og handterer møtet med døden. Studien kastar lys over utfordringar, meistringsstrategiar og behovet for refleksjon i møte med døden som ein del av kvardagen i eit fleirkulturelt arbeidsmiljø.
Nyhet
Irene Sirevåg har forska på operasjonssjukepleiarars ikkje-tekniske ferdigheiter. Desse ferdigheitene er avgjerande for å vareta tryggleiken til pasientar som går gjennom kirurgiske inngrep.
Nyhet
Joanna Barbara Baluszek har forsket på hvordan helsepersonells selvtillit påvirker deres bruk av videokonsultasjoner i spesialisthelsetjenesten. Resultatene viser at digital kompetanse og tidligere erfaring kan være avgjørende for å sikre effektiv bruk av denne teknologien.
Birte Fagerdal har forsket på resiliente helsetjenester, nærmere bestemt hvordan sykehusteam samarbeider for å få gjort oppgavene sine.
Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbaserte tiltak på dette temaet i skolen vil kunne bremse denne uheldige utviklingen, sier stipendiat Jeanette Halvorsen, som har forsket på implementering av ROBUST-intervensjonen i skoler.
Nyhet
Hva bør vi gjøre for å gjøre det tryggere for deg å være pasient, også på vei til sykehuset? I sin doktorgrad har Kristen Rasmussen undersøkt hva som skal til for å bedre pasientsikkerheten i luftambulansetjenesten.
Mange pasienter mottar ikke tilfredsstillende informasjon fra helsepersonell under utredning for prostatakreft. Det viser en ny doktorgrad fra Universitetet i Stavanger.
Nyhet
To forskarar har gått saman for å utvikle eit verktøy som kan hjelpe legar med å ta betre og raskare avgjerder ved mistanke om hjerneslag.
Nyhet
Det er meldt om stor mangel på sjukepleiarar. Linda Horne Mæland har forska på norske helsesjukepleiarar for å forstå meir om kva det å realisera seg betyr for at dei blir verande i yrket.
Nyhet
Gitte Westergaard har undersøkt hvordan utryddelsen av artsmangfold på øyer er representert i museer og forsvarer sin doktorgrad med tittelen 'Island Extinction and Animal Remains in Museums' 31. mai.
Nyhet
Cathrine Nyhus Hagum disputerer 30. mai for graden philosophae doctor ved UiS. Nyhus Hagum vil forsvare avhandlingen: “The transition into Norwegian sports High Schools: Measures to optimise student athlete management and development”.
Nyhet
En ny doktorgradsavhandling fra Universitetet i Stavanger bidrar med kunnskap om hva som påvirker elevenes motivasjon når de skal skrive tekster i begynneropplæringa.
Nyhet
En ny doktorgradsavhandling har utforsket faktorer som påvirker flyt i pennebevegelser når førsteklassingene går i gang med å forme bokstaver.
En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne.
En ny doktorgrad har vært med å bidra til utvikling av en samarbeidspraksis mellom PP-tjeneste og skole som involverer eleven selv og foreldrene i arbeidet med å skape et inkluderende opplæringstilbud for eleven.