Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 158 treff
Landets fremste fagmiljø innen kvalitet og sikkerhet i helse- og omsorgstjenesten.
Nyhet
SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten – sitt fagmøte 19. Februar 2025 belyste sentrale temaer innen pasientsikkerhet, digital helse og risikohåndtering i hjemmetjenesten. Forskere presenterte ny innsikt i hvordan teknologi og ledelse kan forbedre helsetjenester.
FORSKI studerer korleis fysisk aktivitet og trening kan optimaliserast for å fremje helse og idrettsprestasjon og ønskjer å skape eit fagleg og sosialt miljø som fremjar auka kunnskap om trening.
Ved akutt hjerneslag teller hvert minutt. Rask behandling kan avgjøre utfallet. Soffien Chadli Ajmi har forsket på hvordan simuleringsbasert teamtrening kan effektivisere slagbehandling.
Hvordan kan digital oppfølging hjelpe pasienter med kroniske sykdommer etter sykehusopphold? Den 6. mars 2025 disputerer Hege Wathne
for ph.d.-graden i helse og medisin ved Det helsevitenskapelige fakultet. Hennes forskning undersøker hvordan en sykepleierassistert e-helsetjeneste kan bidra til bedre egenomsorg, samt hvilke faktorer som er avgjørende for at slike tjenester skal lykkes.
Nyhet
Jorunn Nærland Skjærpe har forska på korleis helsepersonell koordinerer tenester for personar med alvorlege psykiske lidingar. Resultata viser at betre samarbeid og koordinering mellom ulike tenester er avgjerande for å ivareta både psykisk, somatisk og sosial helse hos desse pasientane.
I miljø-nevrovitenskap forsker vi på hvordan det fysiske og sosiale miljøet påvirker hvordan vi tenker, oppfører oss og fungerer, spesielt i skolesammenheng.
Nyhet
Mange eldre som bor hjemme har helsebehov som kan være vanskelig å oppdage tidlig. Forskere ved Universitetet i Stavanger utvikler et verktøy som skal gjøre det enklere for kommuner å kartlegge disse behovene.
Forskergruppe i folkehelsekommunikasjon bruker kunnskap fra flere fagfelt for å hjelpe folk med å ta gode valg for egen helse.
Nyhet
Malin Rosell Magerøy har forsket på hvordan ledere i kommunehelsetjenesten opplever ansvaret for både HMS for ansatte og pasientens sikkerhet. Studien belyser spenninger, avveininger og viktigheten av relasjoner for å sikre kvalitet og trygge helsetjenester.
Nyhet
Anne Kristine Ådland har forska på korleis pleiepersonell i sjukeheim opplever og handterer møtet med døden. Studien kastar lys over utfordringar, meistringsstrategiar og behovet for refleksjon i møte med døden som ein del av kvardagen i eit fleirkulturelt arbeidsmiljø.
Nyhet
Irene Sirevåg har forska på operasjonssjukepleiarars ikkje-tekniske ferdigheiter. Desse ferdigheitene er avgjerande for å vareta tryggleiken til pasientar som går gjennom kirurgiske inngrep.
Nyhet
Joanna Barbara Baluszek har forsket på hvordan helsepersonells selvtillit påvirker deres bruk av videokonsultasjoner i spesialisthelsetjenesten. Resultatene viser at digital kompetanse og tidligere erfaring kan være avgjørende for å sikre effektiv bruk av denne teknologien.
Birte Fagerdal har forsket på resiliente helsetjenester, nærmere bestemt hvordan sykehusteam samarbeider for å få gjort oppgavene sine.
Annelin Espetvedt har forsket på hvordan man kan måle endringer i luktesansen etter COVID-19. Resultatet er et nytt spørreskjema som kan sikre bedre diagnose, behandling og forståelse for pasientene.
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan erfarne arbeidere tilpasser seg nye arbeidsmetoder, og hvilke samarbeids- og organisatoriske praksiser som støtter slike overganger, inkludert effektiviteten av kliniske opplæringsprosesser.
Nyhet
Oppgavene som skal løses i helsetjenestene krever mer ressurser enn hva som er tilgjengelig. Vi er nødt til å prioritere hardere enn i dag, men hva kan vi gjøre mindre av?
Opplæringsdelen for ph.d.-kandidatar i helse og medisin består av ein emnedel på 30 studiepoeng og ein formidlingsdel. Dette støttar arbeidet med avhandlinga og sikrar brei fagleg og vitskapleg kompetanse.
Me tilbyr ei rekke emner som kan inngå i opplæringsdelen. Eksterne kandidatar kan søkje opptak på enkeltemner. Emner på doktorgradsnivå frå andre fakultet eller institusjonar kan òg innpassast i opplæringsdelen.