Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 17 treff
Nyhet
Malin Rosell Magerøy har forsket på hvordan ledere i kommunehelsetjenesten opplever ansvaret for både HMS for ansatte og pasientens sikkerhet. Studien belyser spenninger, avveininger og viktigheten av relasjoner for å sikre kvalitet og trygge helsetjenester.
Nyhet
Tools4Teams inviterer til vinterskole for doktorgradskandidater og konferanse om teamarbeid i helsetjenesten fra 26. til 30. november 2024.
Birte Fagerdal har forsket på resiliente helsetjenester, nærmere bestemt hvordan sykehusteam samarbeider for å få gjort oppgavene sine.
Annelin Espetvedt har forsket på hvordan man kan måle endringer i luktesansen etter COVID-19. Resultatet er et nytt spørreskjema som kan sikre bedre diagnose, behandling og forståelse for pasientene.
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan erfarne arbeidere tilpasser seg nye arbeidsmetoder, og hvilke samarbeids- og organisatoriske praksiser som støtter slike overganger, inkludert effektiviteten av kliniske opplæringsprosesser.
Nyhet
Oppgavene som skal løses i helsetjenestene krever mer ressurser enn hva som er tilgjengelig. Vi er nødt til å prioritere hardere enn i dag, men hva kan vi gjøre mindre av?
Nyhet
Hvordan kan helsetjenester håndtere krevende situasjoner og samtidig opprettholde høy kvalitet? I boka «Resiliens i helsetjenesten»beskriver professor Karina Aase hvordan resiliens er en avgjørende faktor for gode resultater, både på individ-, organisasjons- og systemnivå.
Nyhet
De får besøk av forskjellige hjelpere hele tiden, og de vet ikke når de kommer. Dette skaper usikkerhet og utrygghet hos eldre som mottar hjemmetjenester.
Nyhet
Hva bør vi gjøre for å gjøre det tryggere for deg å være pasient, også på vei til sykehuset? I sin doktorgrad har Kristen Rasmussen undersøkt hva som skal til for å bedre pasientsikkerheten i luftambulansetjenesten.
Nyhet
En ny studie ved SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten skildrer prosessen for utvikling av læringsverktøyet Resiliens i helsetjenesten.
Nyhet
Åpenhet om forekomsten av uønskede hendelser har lenge vært en prioritet fra myndighetshold. Ekstern vurdering og tilbakemelding til helsetjenesten anses som nøkkeltiltak for å forbedre tjenestene og redusere antallet uønskede hendelser. Denne studiens hadde som mål å utforske kirurgers erfaringer med vurdering fra eksterne vurderingsinstanser som tilsyn, politietterforskning, pasientskadeerstatning og medieomtale.
Nyhet
En ny studie ved SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten har undersøkt helsepersonell sine erfaringer med leders håndtering av COVID-19 pandemien i hjemmetjenesten.
Nyhet
En ny studie fra SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten har undersøkt hvordan tilsyn blitt gjennomført i norske sykehus etter alvorlige hendelser, og hvordan pasienter, pårørende og helsepersonell blir involvert i tilsynsprosessene.
Nyhet
En ny artikkel fra SHARE handler om hvordan virksomhetsledere i sykehjem opplever og håndterer å ha ansvar for ansattes arbeidsmiljø, pasientsikkerhet og kvalitet i tjenestene som leveres.
Nyhet
Forskere ved SHARE - Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten mener at regulatorisk resiliens bør spille en sentral rolle i fremtidige løsninger for å håndtere økende press på helsesystemene.
Nyhet
Covid-19 pandemien utløste en krise for helsesystemer over hele verden. Denne studien har hatt som målsetting å forstå hvordan ledere i sykehjem og hjemmetjeneste har måttet utvikle og ta i bruk innovative løsninger for sikre pasientsikkerhet.
Forskningsprosjektet Resiliens i helsetjenesten (RiH) har som hovedmål å endre forståelse av kvalitet i helsetjenesten gjennom å etablere et nytt rammeverk for resiliens, og med dette endre fokuset i forskning på kvalitet i helsetjenesten.