Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 423 treff
Vi blogger om læringsmiljø i skole og barnehage og tar for oss ny forskning og pedagogiske problemstillinger. Vi tar ofte utgangspunkt i tema fra en pågående skoledebatt, en hendelse eller et tema lyssatt av andre. Her går vi mer i dybden ved å knytte til andre kilder, fra andre og egne fagmiljø – som bøker, artikler eller forskning som kan være aktuell å dykke dypere inn i.
Energiressursbloggen gir deg aktuell forskning i bærekraftig bruk av norsk kontinentalsokkel. Lær mer om hvordan vi bidrar til løsninger som kan løse Norges energiomstillingsdilemma – å balansere energisikkerhet med bærekraft samtidig som vi reduserer utslipp.
Forskere ved Institutt for sikkerhet, økonomi og planlegging blogger om byplanlegging, bærekraft og mobilitet.
Lærerutdanningsportalen er en kunnskapsportal for norske lærerutdannere.
Arrangement
Bli med på AILIT-prosjektets konferanse onsdag 21. mai 2025!
Nasjonalt lesesenter (Havtil-bygget)
Arrangement
En samtale om dans med Hagit Yakira.
Universitetsbiblioteket, Campus Ullandhaug
Nyhet
Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.
Nyhet
40 studenter og ansatte fra Universitetet i Stavanger skal seile Fra La Paz til Herradura Bay med Staatsraad Lehmkuhl. De skal være mannskap på skipet, samtidig som de studerer og forsker.
Ved akutt hjerneslag teller hvert minutt. Rask behandling kan avgjøre utfallet. Soffien Chadli Ajmi har forsket på hvordan simuleringsbasert teamtrening kan effektivisere slagbehandling.
Nyhet
Mens elever som leser flytende får spørsmål fra læreren som åpner for refleksjon, får elever som strever med lesing mest tilbakemeldinger på de tekniske ferdighetene sine.
Nyhet
Norskutviklet medisinsk utstyr og systematisk simuleringstrening og debriefing av helsepersonell har nesten halvert nyfødtdødelighet hos barn i Tanzania. Resultatene bygger på ti års forskning, blant annet ved Universitetet i Stavanger.
Hvordan kan digital oppfølging hjelpe pasienter med kroniske sykdommer etter sykehusopphold? Den 6. mars 2025 disputerer Hege Wathne
for ph.d.-graden i helse og medisin ved Det helsevitenskapelige fakultet. Hennes forskning undersøker hvordan en sykepleierassistert e-helsetjeneste kan bidra til bedre egenomsorg, samt hvilke faktorer som er avgjørende for at slike tjenester skal lykkes.
Uteskole kan gi bedre læring, helse, motorikk, sosial forståelse samt virke stressregulerende. Nå skal forskningsprosjektet «Naturen som læringsarena» finne ut mer om hva god uteskole er, og hvordan undervisningen utenfor klasserommet kan bli best mulig.
Nyhet
Jorunn Nærland Skjærpe har forska på korleis helsepersonell koordinerer tenester for personar med alvorlege psykiske lidingar. Resultata viser at betre samarbeid og koordinering mellom ulike tenester er avgjerande for å ivareta både psykisk, somatisk og sosial helse hos desse pasientane.
Nyhet
– Når de eldste elevene leser for andreklassingene, så er de viktige lesende rollemodeller. Elevene blir mer kjent med hverandre, og det bidrar til det sosiale på skolen, sier Kirsten Kolnes.
Nyhet
Forskarar har undersøkt korleis fjernarbeid påverkar ulike personlegheitstypar. Lars-Magne Laupsa er ekstrovert, og tilhøyrer ei gruppe som forskarane har lagt vekt på.
Nyhet
På slutten av utgravningssesongen 2024 gjennomførte Arkeologisk museum undersøkelser på Svadberg i Årdal. Undersøkelsene skulle vise seg å gi oss en stor overraskelse!