Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 96 treff
Nyhet
Barnehageforskningsmiljøet ved Universitetet i Stavanger, med Kunnskapssenter for utdanning (KSU) i spissen, har fått forlenget ansvaret for den nordiske barnehageforskningsdatabasen Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB-ECEC).
Hva har vi lært av smartby-prosjektet i Stavanger? 23 forskere har samlet sine erfaringer i en ny bok.
Hva kjennetegner barnehagemiljø hvor barna opplever høy grad av trivsel? Og hvordan oppfatter egentlig barn sin egen barnehagehverdag? Det er spørsmål dette prosjektet skal finne svar på.
På denne siden finner du informasjon om Læringsmiljøprosjektet pulje 9 (2025 - 2027).
Det er viktig å skape et godt lesemiljø i hjemmet for at barnet skal utvikle leseinteresse og gode ferdigheter. På disse sidene finner du som er foresatt kunnskap og gode råd som kan være til nytte når du vil legge til rette for gode lesevaner.
Nyhet
Forskningsprosjektet "Barnehagelærere – yrkesgruppen som igjen begynte å slutte" tar sikte på å gi et solid kunnskapsgrunnlag som kan bidra til hensiktsmessige og effektive tiltak for å beholde de ansatte i barnehagen.
Mange skular synes det er vanskeleg å vite korleis ein skal jobbe med det tverrfaglege temaet «Folkehelse og livsmeistring». Forskarane i prosjektet LIFE håpar å kunne kome med tydelegare anbefalingar til skuleeigarar, rektorar og lærarar.
Hvilke faktorer påvirker selvreguleringen til førsteklassinger? Det skal forskerne i SELFICON-prosjektet undersøke.
Førsteamanuensis Federico Fenaroli ved Institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi har fått tildelt et stort forskningsprosjekt fra Forskningsrådet (NFR).
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan erfarne arbeidere tilpasser seg nye arbeidsmetoder, og hvilke samarbeids- og organisatoriske praksiser som støtter slike overganger, inkludert effektiviteten av kliniske opplæringsprosesser.
I Active for Life er hovudmålet å generere ny kunnskap for å betre forstå, gjennom ein holistisk tilnærming, korleis born, ungdom og vaksne kan oppnå livslang rørsleglede.
POL-AID undersøker populisme i de nordiske samfunn og dens implikasjoner for demokratiet.
Dette forprosjektet skal utvikle oppdatert innsikt i konfliktfylte situasjoner knyttet til grønn og digital omstilling i Lister-regionen.
Livsmestring har vært et tverrfaglig tema i skolen siden høsten 2020. Forskningsprosjektet LIFE skal undersøke hvordan skoler har innført det tverrgående teamet «Folkehelse og Livsmestring» i skolehverdagen, samt undersøke om det er mulig å avgrense livsmestring som et eget forskningsfelt.
Nyhet
Forskningsprosjektet EXPECT har som mål å utvikle kunnskap om erfaringene og konsekvensene av koronapandemien, slik at nordiske barnehager er bedre rustet til å opprettholde sosial bærekraft og motstandsdyktighet for fremtidige pandemier og kriser.
I prosjektet EKCO skal SFO-ansatte sammen med forskere undersøke hvordan SFO-tilbud i fem land fungerer i dag, med formål om å utvikle nye og bedre praksiser på feltet.