Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 15 treff
En ny rapport påpeker hvordan digital teknologi kan integreres i matematikk- og naturfagundervisningen. Rapporten viser at vellykkede læringsprosesser med digitale hjelpemidler og applikasjoner kjennetegnes av aktiv utforskning, eksperimentering og samarbeid.
Nyhet
Gjenstand: Pilspiss av jern (S5309 b). Funnstad: Veshovda, Eigersund. Datering: 150–550 e.Kr.
Nyhet
Hvordan kan helsetjenester håndtere krevende situasjoner og samtidig opprettholde høy kvalitet? I boka «Resiliens i helsetjenesten»beskriver professor Karina Aase hvordan resiliens er en avgjørende faktor for gode resultater, både på individ-, organisasjons- og systemnivå.
Nyhet
Nordic Journal of Systematic Reviews in Education (NJSRE) har blitt tatt opp i Kanalregisteret og DOAJ (Directory of Open Access Journals).
Evaluering av Være Sammen i Ringeriksbarnehagene. Rapporten er ført i pennen av Ida Holth Mathiesen.
Forskere ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger og Universitetet i Oslo har utarbeidet en rapport som oppsummerer pilotprosjektet i Bokstart. Målet med prosjektet var å oppmuntre foreldre til å lese for barnet sitt, snakke om bøker og gradvis utvikle et godt og livslangt forhold til lesing og litteratur hos barn, slik at de utvikler gode leseferdigheter.
Hvordan får nyankomne familier vite at barna har rett til barnehage? Barnehagens arbeid overfor flyktninger blir ekstra viktig for hele familiens liv i et nytt land.
I barnehagesektoren får implementering større og større oppmerksomhet som en viktig del av endringsarbeidet. I denne boken presenterer forfatterne nyere forskning og teorier innen feltet.
Skoler rapporterer om økt skolefravær, og frafallet i videregående skole er fortsatt høyt. Hvordan kan skoler arbeide med å motvirke disse tendensene? Skolefravær og skolevegring er temaene i en forskningsbasert bok ført i pennen av Trude Havik.
I boka «Ledelse i klasserommet» vert ny kunnskap om læraren si leiing i klasserommet presentert. – Lesarane vil i tillegg få innsyn i korleis skular som organisasjon kan støtte lærarane si utvikling av leiarskap, fortel Sigrun K. Ertesvåg.
Eit undervisningsopplegg for 7. klassingar som viser korleis elevar med bokmål som opplæringsspråk kan skrive nynorsk. Basert på boka ABC av Erna Osland.
For å utvikle en lærende barnehage er det avgjørende å bygge personalets kompetanse. I boka "Alle skal med! Veiledning i den lærende barnehage" beskriver forfatterne hvordan veiledningssamtaler kan brukes for å bygge den kollektive kompetansen i barnehager.
Kunnskap om grunnleggende ferdigheter hos voksne er viktig for at alle nordmenn skal kunne lykkes i utdanning, arbeid og samfunnsliv.
Lesesenteret har gjennomført en rekke forskningsprosjekter på voksnes leseferdigheter.