Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 425 treff
Arrangement
Sett av datoen!
-
Clarion Hotel Energy, Stavanger
Nyhet
Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver. Men det er eit potensial i begynnaropplæringa å utvikle og bruke dei sosiale læringssituasjonane, også med nettbrett.
Alle barneskoler i landet vil få tilsendt et sett av lesekurset Engasjer! Lesekurset vektlegger eksplisitt undervisning i leseflyt og lesestrategier og passer for elever på mellomtrinnet som strever med lesing. Les mer på denne siden om hva lesekurset innebærer, og hvordan du kan bruke det.
I denne månedens tema finner du inspirasjon til aktiviteter innenfor temaet vinterverksted. Husk også å sende oss deres tegninger og fortellinger for å bli med i den store SFO-boka!
Nyhet
Rundt 30 prosent av barn i norske hjem blir sjelden eller aldri lest for hjemme, selv om barna ofte ber om å bli lest for. Å lese sammen med barn i barnehagen er derfor kanskje en enda viktigere arena for å skape leseglede, og inspirere til lesing i hjemmet. Forskningsprosjektet Sprell har nå gjort syv barnebøker tilgjengelige for alle, på fire ulike språk.
I denne fagfilmen kan du lære mer om hvordan du kan bruke digitale bildebøker i barnehagen.
Nyhet
Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter nå en ny satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter seg mot barn og SFO-ansatte, og skal inspirere til lek, leseglede og inkludering.
Nyhet
Nasjonalt lesesenter får ei auka bevilling i årets forslag til statsbudsjett. Forslaget vil gje senteret 23 millioner kroner ekstra for å arbeida vidare med satsinga Tid for lesing.
Nyhet
– Eg vil utfordre nokre etablerte sanningar om kva det vil seie å lese, sier Marte Pupe Støyva, ph.d-student ved Nasjonalt lesesenter. No skal ho konkurrere i forskingsformidling.
På denne siden finner du ressurser, arrangementer, webinarer og kurs som skal hjelpe deg med å løfte leseferdighetene og lesemotivasjonen i klasserommet.
Fredag 23. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Scandic Lillestrøm. Spørsmålet vi stiller er: Hva kan skoleeiere og -ledere gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?
Torsdag 22. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Thon hotel Oslofjord i Sandvika. Spørsmålet vi stiller er: Hva kan skoleeiere og -ledere gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?
Onsdag 21. august kl. 08.00 – 10.00 inviterer Nasjonalt lesesenter til frokostmøte på Thon Conference Universitetsgata i Oslo sentrum. Spørsmålet vi stiller er: Hva kan skoleeiere og -ledere gjøre for å bedre elevenes leseferdigheter?
Forskningsnettverket MuMo, som står for Mundlighetsdidaktik i modersmålet, er et nordisk nettverk. MuMo har som mål å dele erfaringer og kunnskap om muntlighet og undervisning både på tvers av landegrenser og sektorer.
Nyhet
Lærerne er ikke alene i jobben de gjør i klasserommet. Skoleledere spiller en viktig rolle for hvor motiverte og trygge lærerne er på seg selv, og dette har betydning for både klassemiljøet og elevenes lesing.
Nyhet
En ny doktorgradsavhandling fra Universitetet i Stavanger bidrar med kunnskap om hva som påvirker elevenes motivasjon når de skal skrive tekster i begynneropplæringa.
Nyhet
En ny doktorgradsavhandling har utforsket faktorer som påvirker flyt i pennebevegelser når førsteklassingene går i gang med å forme bokstaver.
Nyhet
Høsten 2024 og våren 2025 startet vi opp nye videreutdanningstilbud for deg som jobber som PP-rådgiver. Studiet var lærerikt og gav godt faglig påfyll, mener tidligere student.
Nyhet
For nokre år sidan las norske tiåringar betre enn dei hadde gjort nokon gong før. Så snudde det. Dei fleste er samde om at vi treng eit nytt løft. Men korleis? Her er råda frå oss som jobber i den norske PIRLS-gruppa.