Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 421 treff
Hvilke faktorer påvirker selvreguleringen til førsteklassinger? Det skal forskerne i SELFICON-prosjektet undersøke.
Arrangement
Sett av datoen!
-
Clarion Hotel Energy, Stavanger
Kan ferdigheter som emosjonsregulering og lærende tankesett hjelpe elever til å øke deres engasjement for skolearbeidet? Ja, viser funn fra ny doktorgrad.
Hva kjennetegner forskning på livsmestring, og hvordan defineres, forstås, og jobbes det med det i skolen? Det vil stipendiat Lone Hvalby finne ut av i sitt doktorgradsarbeid.
Nå har påmeldingen åpnet til World Anti-Bullying Forum (WABF), som skal foregå i Stavanger 11.-13. juni 2025. – Med verdens fremste forskere innen mobbefeltet på programmet, samt økt fokus på praksisfeltet, så forventer vi stor interesse rundt WABF 2025, sier prosjektleder Hildegunn Fandrem.
Nyhet
Nasjonalt lesesenter har fått SpareBank 1 Sør-Norge sin innovasjonspris for 2023. To prosjekter blir særlig trukket frem.
En ny rapport påpeker hvordan digital teknologi kan integreres i matematikk- og naturfagundervisningen. Rapporten viser at vellykkede læringsprosesser med digitale hjelpemidler og applikasjoner kjennetegnes av aktiv utforskning, eksperimentering og samarbeid.
Er din skole valgt ut til å delta i pilotundersøkelsen av PIRLS i 2025? På disse sidene finner dere informasjonen dere trenger for å gjennomføre pilotundersøkelsen.
Jobber du i SFO? Her finner du spennende månedstema, inspirasjon og aktiviteter for å skape leseglede og engasjement i din SFO!
Forskningsprosjektet «SELFICON – Self-regulation in Context» skal undersøke kontekstuelle faktorer som påvirker førsteklassingers selvregulering. Nå har prosjektet fått 12 millioner kroner fra Norges forskningsråd.
Nyhet
Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok.
Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbaserte tiltak på dette temaet i skolen vil kunne bremse denne uheldige utviklingen, sier stipendiat Jeanette Halvorsen, som har forsket på implementering av ROBUST-intervensjonen i skoler.
Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland.
Nasjonalt lesesenter presenterer på denne siden tre webinarer om veileda lesing. Gjennom korte sendinger på 15 minutter hver får du et praktisk innblikk i hvordan du kan jobbe med veileda lesing.
Er alle lærere leselærere? Hvor mye tid brukes egentlig i klasserommet på å lese fagtekster? Og hvordan jobbe for å få bedre utbytte av tekstlesing i fag som samfunnsfag, naturfag eller KRLE?
I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking.
I Active for Life er hovudmålet å generere ny kunnskap for å betre forstå, gjennom ein holistisk tilnærming, korleis born, ungdom og vaksne kan oppnå livslang rørsleglede.
Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer naturlig overgang til skolen, mener forsker.
På denne siden finner du ressurser, arrangementer, webinarer og kurs som skal hjelpe deg med å løfte leseferdighetene og lesemotivasjonen i klasserommet.