Statistikere ved UiS utviklet smittetrendanalyse

Stavanger Aftenblads koronaoversikt har fått statistikk utviklet ved UiS.

Smittetrendanalyse korona
Slik ser smittetrendanalysen ut for leseren. Skjermdump fra aftenbladet.no 11. januar.

– Statistikk kan brukes til noe håndfast, og er relevant for allmenne problemstillinger, sier Jan Terje Kvaløy og Tore Selland Kleppe ved Institutt for matematikk og fysikk om den nye smittetrendanalysen som er utviklet for Stavanger Aftenblad.

I forrige uke dukket en ny statistikk opp på aftenbladet.no sin koronaoversikt.
Aftenbladet har tidligere konferert med Kvaløy og hans kollegaer om tallbasert informasjon, og ønsket en fremstilling av smitteutvikling som viste om trenden var økende, stabil eller avtakende. Bergens Tidende hadde allerede en slik statistikk tilgjengelig. Kvaløy og kollegaene tok utfordringen på strak arm.

Jan Terje Kvaløy og Tore Selland Kleppe
Jan Terje Kvaløy og Tore Selland Kleppe har utviklet smittetrendanalyse.

– Vi så at den måten Bergens Tidende hadde gjort det på, var litt for enkel og tok ikke så godt hensyn til naturlig variasjon i dataene. Det var enkelt å lage en bedre variant. Tore Selland Kleppe kom med en ide om en bedre måte som gjorde at Aftenbladet kunne kjøre statistikken selv, implementere den i sitt system, og legge inn data selv, ved hjelp av kode vi laget for dem i et statistikkprogram som heter R. Da ville de også kunne vedlikeholde det selv, sier Kvaløy.

Statistikken viser nå om smittetrenden er økende, stabil eller avtakende.

Beregningene som brukes i smittetrendanalysen, er basert på en Bayesiansk modell. Det er en metodikk som for eksempel masterstudenter i matematikk og fysikk og andre studenter som tar våre videregående emner i statistikk lærer.

Tekst: Marita Omdal

Vil du vite mer? Ta kontakt med oss.

Professor i statistikk
Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet