Strategi 2023-2028 for FILIORUM - senter for barnehageforskning

FILIORUMs visjon er høy kvalitet i den mangfoldige barnehagen. Senteret driver fremragende og praksisrettet barnehageforskning på høyt internasjonalt nivå, og er en premissleverandør for barnehagesektoren.

Samfunnsoppdrag, visjon og verdier

Barn sitter på gulvet og ser mot et felles punkt. De holder armene over hodet og munnene deres er åpne, som om de synger.
FILIORUMs visjon: Høy kvalitet i den mangfoldige barnehagen! Foto: Getty Images.

FILIORUM er et samskapende og innovativt nasjonalt forskningssenter, som gjør seg gjeldende i forskningsfronten internasjonalt. I tråd med UiS sitt samfunnsoppdrag utfordrer forskerne i FILIORUM det velkjente og utforsker det ukjente. Senteret arbeider i henhold til UiS sine verdier: uavhengig, involverende og skapende. FILIORUM bidrar til å realisere det strategiske satsningsområdet Læring for livet, gjennom forskning og aktiviteter som knytter seg til bærekraftig samfunnsutvikling.

Strategi FILIORUM - Senter for barnehageforskning

Verdigrunnlaget gir retning for hvordan FILIORUMs visjon skal realiseres:

• FILIORUM markerer seg internasjonalt som et anerkjent forskningsmiljø ved at
• Forskere i FILIORUM driver nyskapende og praksisnær forskning på høyt internasjonalt nivå i samarbeid med andre nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer, praksisfeltet og barnehagelærerutdanningene.
• FILIORUM styrker og videreutvikler sin posisjon som et nordisk knutepunkt for barnehageforskning, og bidrar til å samle små og fragmenterte forskningsmiljøer både lokalt og nasjonalt.
• FILIORUM bidrar til at forskergruppene utvikler forskningsdesign som omfatter flerfaglige og multimetodiske tilnærminger til forskning.
• FILIORUM bidrar til integrering av forskning, profesjonsutdanning og etter- og videreutdanning innen barnehagefeltet ved UiS.
• FILIORUM arbeider mot at en til to tverrfaglige forskergrupper får finansiert forskningsprosjekt gjennom Horizon Europe 2021-2027.
• Minst én forskergruppe i FILIORUM er innen 2028 i posisjon til å søke Senter for fremragende forskning (SFF), eller tilsvarende ekstern finansiert senter.
• FILIORUM arbeider målrettet mot å styrke og videreutvikle bærekraftige strukturer for barnehageforskning ved UiS som et grunnlag for forskning også etter FILIORUMs avslutning i 2028.

Anvendelse av forskning

• FILIORUM bidrar til at ny forskning blir kjent og anvendt i barnehagesektoren og barnehagelærerutdanningene.
• FILIORUM driver aktiv forskningskommunikasjon og -formidling.
• Forskere i FILIORUM bidrar i samfunnsdebatten.
• Gjennom aktive og likeverdige samarbeid med barnehagesektoren sikrer FILIORUM at forskningen har relevans.
• FILIORUM aktualiserer og arbeider aktivt for at barnehageforskningen ved UiS har betydning for politikkutforming på barnehagefeltet.

Internasjonalisering

• I FILIORUM samarbeider forskerne aktivt med fremragende internasjonale forskere og forskningsmiljøer med relevans for barnehageforskning.
• FILIORUM tiltrekker seg internasjonale stipendiater og forskere.
• FILIORUM muliggjør at stipendiater og forskere samarbeider med, og har forskeropphold ved, internasjonale forskningsinstitusjoner.

Forskerutdanning og rekruttering

• FILIORUM samarbeider med enhetene om å rekruttere høyt kvalifisert personell til alle stillinger.
• FILIORUM bidrar til at stipendiater får et større faglig nettverk og muligheter for deltakelse i forskningsprosjekter.
• FILIORUM tilbyr relevante doktorgradskurs og samlinger og bidrar aktiv til den nasjonale forskerskolen for barnehageforskning, NORBARN.
• FILIORUM utvikler et rekrutteringsgrunnlag for forskerutdanning ved å involvere masterstudenter i forskningsprosjekt og samlinger.
• FILIORUM arbeider for at UiS er et attraktivt sted å ta grunn-, master- og ph.d.- utdanning.
• FILIORUM arbeider for at det vektlegges mangfold i ansettelsesprosesser gjennom å fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjon, etnisitet, kultur, sosial tilhørighet, språk, religion og livssyn i barnehageforskningen.

Organiseringen

• FILIORUMs lederteam har stor faglig og administrativ selvstendighet.
• Lederteamet består av seniorforskere fra enhetene ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS som arbeider med barnehageforskning.
• FILIORUM arbeider for et tett samarbeid mellom alle involverte partnere ved UiS.
• FILIORUMs styre har ansvar for at senterets intensjoner og planer følges og realiseres innenfor godkjente tids- og kostnadsrammer.
• FILIORUM samarbeider med et internasjonalt Scientific Advisory Board som bidrar til at forskningen er nyskapende og i forskningsfronten.

Partnere og finansiering

• FILIORUM og forskere i FILIORUM ivaretar og initierer samarbeid med nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere for felles forskningsaktiviteter.
• Samarbeid og synergier i FILIORUM posisjonerer forskerne til å lede og delta i nye eksternfinansierte forskningsprosjekt finansiert blant annet av EU og NFR.
• FILIORUM er en foretrukket samarbeidspartner for forsknings- og utviklingsarbeid innen barnehagefeltet.
• FILIORUM samarbeider med forskningssenteret BARNKunne (HVL) om felles aktiviteter i tråd med sentrenes målsettinger.
• FILIORUM har finansiering fra forskningsrådet og midler fra eksterne prosjekter, og gjennom tildelte rekrutteringsstillinger og forskeres arbeidsressurser ved UiS.