Musikk 1 - del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn (ÅMUS100)
Dette emnet er knyttet til de fagdidaktiske delene av studiet og er i særlig grad rettet mot musikklæreren sitt arbeid med elevenes faglige utvikling på 1-10 trinn i gjeldende læreplan. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi deg ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør deg i stand til å stimulere musikalsk utvikling hos alle elever.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
ÅMUS100
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
"Musikkopplæring på 1-10 trinn" er delt inn i to hovedområder som går parallelt, utfyller hverandre og må ses i sammenheng gjennom hele studiet.Innholdsområde 1: Musikkfagets komponenterPraktisk arbeid med sang, spill, dans, aktiv lytting, improvisasjon og komponering, samt bruk av digitale verktøy er alle sentrale aktivitetsformer og deldisipliner.
Innholdsområde 2: DidaktikkDette hovedområdet omfatter musikkpedagogiske og -didaktiske grunnlagsproblemer, praktisk-metodisk arbeid og refleksjon knyttet til musikklærerens undervisning og elevens læring på trinn 1-10Arbeidet med faget skal omfatte forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til de aktivitets- og erkjenningsformene vi finner i musikkfaget.Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om å lede og tilrettelegge musikkopplæring for trinn 1-10
- har kunnskap om de særprega lærings- og erkjenningsformene som er knyttet til musikalsk, estetisk og kunstnerisk virksomhet
- har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet og om læreplaner i faget
- kan reflektere over sammenhengen mellom mål og innhold i musikkfaget, andre fagområder og læreplanverk for trinn 1-10
Ferdigheter
Studenten:
- kan lede og instruere sang-, samspill- og danseprosesser med elever på trinn 1-10
- kan skape musikk på varierte måter, improvisere med instrument, kropp og stemme og kan lede improvisasjons- og komponeringsprosesser for elever på trinn 1-10
- kan ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og læringsmateriell som over tid er utviklet for skolefaget musikk for trinn 1 -10
- kan legge til rette for musikalsk opplæring og utvikling for elever med ulik bakgrunn og forutsetninger
Generell kompetanse
Studenten:
- kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å oppleve, skape, uttrykke og reflektere
- kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglige tema- og prosjektarbeid
- har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et flerkulturelt samfunn
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Mappevurdering, bestående av- Praktisk-metodisk gruppeoppgave. Gjennomføring av undervisningsopplegg tilpasset musikkfaget i grunnskolen.- Digital mappe med fagmetodiske dokumenter, lenker og utvalgte arbeider.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
80 % deltakelse i undervisning, siden utprøving, samspill, fremføring, og refleksjon er helt sentralt for læring i musikk.
- Presentasjon Innholdsområde 1: «Musikkfagets komponenter»,
- Oppgave/presentasjon Innholdsområde 2: «Didaktikk».
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.