Musikk 1 - del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn (ÅMUS100)

Dette emnet er knyttet til de fagdidaktiske delene av studiet og er i særlig grad rettet mot musikklæreren sitt arbeid med elevenes faglige utvikling på 1-10 trinn i gjeldende læreplan. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi deg ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør deg i stand til å stimulere musikalsk utvikling hos alle elever.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

ÅMUS100

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

"Musikkopplæring på 1-10 trinn" er delt inn i to hovedområder som går parallelt, utfyller hverandre og må ses i sammenheng gjennom hele studiet.Innholdsområde 1: Musikkfagets komponenterPraktisk arbeid med sang, spill, dans, aktiv lytting, improvisasjon og komponering, samt bruk av digitale verktøy er alle sentrale aktivitetsformer og deldisipliner.

Innholdsområde 2: DidaktikkDette hovedområdet omfatter musikkpedagogiske og -didaktiske grunnlagsproblemer, praktisk-metodisk arbeid og refleksjon knyttet til musikklærerens undervisning og elevens læring på trinn 1-10Arbeidet med faget skal omfatte forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til de aktivitets- og erkjenningsformene vi finner i musikkfaget.Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om å lede og tilrettelegge musikkopplæring for trinn 1-10
  • har kunnskap om de særprega lærings- og erkjenningsformene som er knyttet til musikalsk, estetisk og kunstnerisk virksomhet
  • har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet og om læreplaner i faget
  • kan reflektere over sammenhengen mellom mål og innhold i musikkfaget, andre fagområder og læreplanverk for trinn 1-10

Ferdigheter

Studenten:

  • kan lede og instruere sang-, samspill- og danseprosesser med elever på trinn 1-10
  • kan skape musikk på varierte måter, improvisere med instrument, kropp og stemme og kan lede improvisasjons- og komponeringsprosesser for elever på trinn 1-10
  • kan ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og læringsmateriell som over tid er utviklet for skolefaget musikk for trinn 1 -10
  • kan legge til rette for musikalsk opplæring og utvikling for elever med ulik bakgrunn og forutsetninger

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å oppleve, skape, uttrykke og reflektere
  • kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglige tema- og prosjektarbeid
  • har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et flerkulturelt samfunn

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Mappevurdering, bestående av- Praktisk-metodisk gruppeoppgave. Gjennomføring av undervisningsopplegg tilpasset musikkfaget i grunnskolen.- Digital mappe med fagmetodiske dokumenter, lenker og utvalgte arbeider.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

80 % deltakelse i undervisning, siden utprøving, samspill, fremføring, og refleksjon er helt sentralt for læring i musikk.

- Presentasjon Innholdsområde 1: «Musikkfagets komponenter»,

- Oppgave/presentasjon Innholdsområde 2: «Didaktikk».

Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Jens Torolf Larsen

Arbeidsformer

Det blir benyttet ulike organiseringsformer med forelesninger, gruppearbeid/verksted og mye egenøving. I tillegg blir det praktisk musisering og dansing, lytting og komponering individuelt og i grupper. Utprøving og bruk av interaktive læringsressurser. Canvas brukes som plattform for kommunikasjon, læringsressurser og innleveringer av ulike slag.

Praksis

Det er obligatorisk praksis i grunnskolen tilsvarende tre uker (gjelder kun for studenter tilknyttet IGIS). Organisering av praksis gjøres i samarbeid med partnerskolene og plan for denne vil bli lagt frem ved semesterstart.

Åpent for

Åpent for studenter på Årstudium i musikkopplæring og grunnskolelærerstudenter etter søknad.
Det er obligatorisk praksis i grunnskolen tilsvarende tre uker (gjelder kun for studenter tilknyttet IGIS). Organisering av praksis gjøres i samarbeid med partnerskolene og plan for denne vil bli lagt frem ved semesterstart.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto