Musikk B, del 1: Erfare og formidle i musikk og dans (ÅMUS102)

I dette emnet får du utviklet dine utøvende og skapende evner i musikk og dans, samt din evne til kreativ og tverrfaglig tenkning og praktisering i estetiske læreprosesser. I løpet av semesteret utformer og gjennomfører du ett tverrfaglig formidlingsprosjekt i musikk og dans sammen med dine medstudenter. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap i musikk og dans, og er knyttet opp mot utforskende og prosessorientert lærerarbeid for klasser og grupper.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

ÅMUS102

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet vektlegger en kreativ og utforskende tilnærming til lærerens utøvende og skapende kompetanse i musikk og dans. Dette innebærer at studenten kan ta i bruk aktuelle instrumenter som egner seg i ulike didaktiske situasjoner, samt utvikle sin kjennskap til og erfaring med kreativ stemmebruk og skapende dans. Studenten vil gjennom emnet erfare arbeidsmetoder som initierer og støtter opp om medskapende og tverrfaglige prosesser med elever, og utvikle formidlingsformater12for musikk og dans. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap i musikk og dans som kunstneriske og pedagogiske fag.

Studenten kan velge å fordype seg i ett hovedområde (musikk eller dans) ut fra interesse og erfaringsbakgrunn.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • estetisk interaksjon mellom lærere og elever, og hvordan det kan foregå gjennom lyd og bevegelse i medskapende og dialogiske kunstfaglige prosesser
  • hvordan musikk- og danseutøving bidrar til elevers skaperglede, engasjement og utforskertrang
  • hvordan gjenkjenne, formidle og anvende ulike kunstneriske kvaliteter i musikk og dans i arbeid med elever
  • hvordan utvikle ulike verktøy og metoder i skapende og utøvende arbeid med elever

Ferdigheter

Studenten:

  • kan tilrettelegge for utforskende læring og samspill gjennom stemme, instrumenter og dans
  • kan sette i gang, støtte og ivareta utøvende, kreative og medskapende prosesser i musikk og dans.
  • kan anvende ulike digitale læringsmidler og kritisk vurdere bruken av disse i forhold til fag, elev og situasjon
  • kan legge til rette for og skape ulike formidlingsarenaer for estetiske prosesser i musikk og dans, samt initiere og gjennomføre formidlingsprosjekter sammen med elever

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å oppleve, skape, utøve og reflektere i medskapende estetiske prosesser
  • kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk og dans i tverrfaglige undervisningsprosesser
  • kan kritisk vurdere bruk av digitale verktøy i estetiske prosesser
  • har innsikt i musikken og dansens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i et flerkulturelt samfunn

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Muntlig eksamen: Praktisk-estetisk framlegg. Vurdering: Bestått/ikke bestått.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppgaveportefølje

Oppgaveportefølje, bestående av et nærmere bestemt antall gjennomførte praktiske og muntlige oppgaver. Dette består blant annet av formidlingsprosjektet med påfølgende presentasjon og drøfting av aspekter knyttet til gjennomført prosess og arbeidsmetoder i prosjektet.

80 % tilstedeværelse på undervisning, siden samspill, utprøving, fremføring og refleksjon er sentrale arbeidsformer i musikk.

100% tilstedeværelse på praksis og gruppearbeid / formidlingsprosjekter.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Per-Erik Petersen

Emneansvarlig:

Jens Torolf Larsen

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Arbeidsformer

Undervisningen vil bli organisert som verkstedarbeid, seminargrupper og undervisning på instrumenter individuelt og i samspill. Det legges opp til prosessarbeid i grupper og fremføringer utenom undervisning i forbindelse med formidlingsprosjektet Studentene vil møte et mangfold av arbeidsmåter og verktøy, deriblant digitale, som speiler estetisk arbeid i skolen.

Praksis

Det er obligatorisk praksis i grunnskolen tilsvarende tre uker (gjelder kun for studenter tilknyttet IGIS). Organisering av praksis gjøres i samarbeid med partnerskolene og plan for denne vil bli lagt frem ved semesterstart.

Åpent for

Åpent for studenter på Årstudium i musikkopplæring og grunnskolelærerstudenter etter søknad.
Det er obligatorisk praksis i grunnskolen tilsvarende tre uker (gjelder kun for studenter tilknyttet IGIS). Organisering av praksis gjøres i samarbeid med partnerskolene og plan for denne vil bli lagt frem ved semesterstart.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto