Musikk B, del 1: Erfare og formidle i musikk og dans (ÅMUS102)
I dette emnet får du utviklet dine utøvende og skapende evner i musikk og dans, samt din evne til kreativ og tverrfaglig tenkning og praktisering i estetiske læreprosesser. I løpet av semesteret utformer og gjennomfører du ett tverrfaglig formidlingsprosjekt i musikk og dans sammen med dine medstudenter. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap i musikk og dans, og er knyttet opp mot utforskende og prosessorientert lærerarbeid for klasser og grupper.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
ÅMUS102
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet vektlegger en kreativ og utforskende tilnærming til lærerens utøvende og skapende kompetanse i musikk og dans. Dette innebærer at studenten kan ta i bruk aktuelle instrumenter som egner seg i ulike didaktiske situasjoner, samt utvikle sin kjennskap til og erfaring med kreativ stemmebruk og skapende dans. Studenten vil gjennom emnet erfare arbeidsmetoder som initierer og støtter opp om medskapende og tverrfaglige prosesser med elever, og utvikle formidlingsformater12for musikk og dans. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap i musikk og dans som kunstneriske og pedagogiske fag.
Studenten kan velge å fordype seg i ett hovedområde (musikk eller dans) ut fra interesse og erfaringsbakgrunn.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- estetisk interaksjon mellom lærere og elever, og hvordan det kan foregå gjennom lyd og bevegelse i medskapende og dialogiske kunstfaglige prosesser
- hvordan musikk- og danseutøving bidrar til elevers skaperglede, engasjement og utforskertrang
- hvordan gjenkjenne, formidle og anvende ulike kunstneriske kvaliteter i musikk og dans i arbeid med elever
- hvordan utvikle ulike verktøy og metoder i skapende og utøvende arbeid med elever
Ferdigheter
Studenten:
- kan tilrettelegge for utforskende læring og samspill gjennom stemme, instrumenter og dans
- kan sette i gang, støtte og ivareta utøvende, kreative og medskapende prosesser i musikk og dans.
- kan anvende ulike digitale læringsmidler og kritisk vurdere bruken av disse i forhold til fag, elev og situasjon
- kan legge til rette for og skape ulike formidlingsarenaer for estetiske prosesser i musikk og dans, samt initiere og gjennomføre formidlingsprosjekter sammen med elever
Generell kompetanse
Studenten:
- kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å oppleve, skape, utøve og reflektere i medskapende estetiske prosesser
- kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk og dans i tverrfaglige undervisningsprosesser
- kan kritisk vurdere bruk av digitale verktøy i estetiske prosesser
- har innsikt i musikken og dansens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i et flerkulturelt samfunn
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Muntlig eksamen: Praktisk-estetisk framlegg. Vurdering: Bestått/ikke bestått.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Oppgaveportefølje, bestående av et nærmere bestemt antall gjennomførte praktiske og muntlige oppgaver. Dette består blant annet av formidlingsprosjektet med påfølgende presentasjon og drøfting av aspekter knyttet til gjennomført prosess og arbeidsmetoder i prosjektet.
80 % tilstedeværelse på undervisning, siden samspill, utprøving, fremføring og refleksjon er sentrale arbeidsformer i musikk.
100% tilstedeværelse på praksis og gruppearbeid / formidlingsprosjekter.