Musikk B, del 2: Skape og utøve i musikk og dans (ÅMUS103)
I dette emnet får du utviklet dine utøvende og skapende evner i musikk og dans, samt din evne til kreativ og tverrfaglig tenkning og praktisering i estetiske læringsprosesser. I løpet av emnet utformer og gjennomfører du et tverrfaglig formidlingsprosjekt i musikk og dans sammen med dine medstudenter. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap i musikk og dans, og er knyttet opp mot utforskende og prosessorientert lærerarbeid i klasse og grupper.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
ÅMUS103
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet vektlegger en kreativ og utforskende tilnærming til lærerens utøvende og skapende kompetanse i musikk og dans. Dette innebærer at studenten kan ta i bruk aktuelle instrumenter som egner seg i ulike didaktiske situasjoner, samt utvikle sin kjennskap til og erfaring med kreativ stemmebruk og skapende dans. Studenten vil gjennom emnet erfare arbeidsmetoder som initierer og støtter opp om medskapende og tverrfaglige prosesser med elever, og utvikle formidlingsformater for musikk og dans. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap i musikk og dans som kunstneriske og pedagogiske fag.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
hvordan musikk- og danseutøving bidrar til elevers skaperglede, engasjement og utforskertrang
hvordan utvikle ulike verktøy og metoder i skapende og utøvende arbeid med elever
tverrfaglige prosesser i musikk og dans
Ferdigheter
Studenten
kan tilrettelegge for skapende prosesser og samspill gjennom stemme, instrumenter og dans
kan sette i gang, støtte og ivareta utøvende, kreative og medskapende prosesser i musikk og dans.
kan legge til rette for og skape ulike formidlingsarenaer for estetiske prosesser i musikk og dans
Generell kompetanse
Studenten
kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å oppleve, skape, utøve og reflektere i medskapende estetiske prosesser
kan initiere faglig samarbeid i skolen og bruke musikk og dans i tverrfaglige undervisningsprosesser
kan initiere og gjennomføre formidlingsprosjekter sammen med elever
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Det er anbefalt med bakgrunn i musikk eller dans (f.eks videregående skole studieretning musikk, dans og drama, deltaking i kulturskole, kor, korps, band eller liknende).
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Muntlig eksamen: Praktisk-estetisk framlegg. Vurdering: Bestått/ikke bestått Vekting: 1/1
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Oppgaveportefølje, bestående av et nærmere bestemt antall gjennomførte praktiske og muntlige oppgaver. Dette består blant annet av et formidlingsprosjekt for elever med påfølgende presentasjon og drøfting av aspekter knyttet til gjennomført prosess og arbeidsmetoder i prosjektet.
Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første presentasjon, gis mulighet for én ny presentasjon i bearbeidet form.
80 % tilstedeværelse på undervisning.
100% tilstedeværelse på formidlingsprosjekter.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Morten Dahlseng RøsbakStudiekoordinator:
Per-Erik PetersenStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasStudiekoordinator:
Kjersti GjedremArbeidsformer
Praktisk verkstedarbeid, forelesninger. Det blir lagt opp til mye egenarbeid både i gruppe, individuelt og med elevgrupper i forbindelse med utarbeidelse av visningskonsepter. Studentene vil møte et mangfold av arbeidsmåter og verktøy, som speiler estetisk arbeid i skolen. Canvas brukes som plattform for kommunikasjon, læringsressurser og innleveringer av ulike slag.
Åpent for
Åpent for studenter på Årstudium i musikkopplæring og grunnskolelærerstudenter etter søknad.