Barns utvikling, lek og læring (ABL103)
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) bygger på faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
ABL103
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Tematikker i kunnskapsområdet er barnehagens særskilte verdigrunnlag i et mangfoldig samfunn, og kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter: Barn i særlig utsatte situasjoner berøres, og kunnskap om barns behov for omsorg, om vold og seksuelle overgrep mot barn og tverretatlig samarbeid inngår i emnet. Overgangen fra barnehage til skole blir også vektlagt. Disse temaene berører grunnleggende kunnskap om barns rettigheter i et inkluderende, likestilt og lærende barnehagemiljø.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten har tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et mangfoldig samfunn, herunder kunnskap om samiske perspektiver på barndom og på barns utvikling, lek og læring
har kunnskap om barns rettigheter og hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø
har kunnskap om barns behov for omsorg, og hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaringer
har kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn, og om samarbeid med andre hjelpeinstanser
har kunnskap om overgangen mellom barnehage og skole/skolefritidsordning
skal ha innsikt i profesjonsetiske problemstillinger knyttet til bærekraft, ansvar, respekt og maktperspektivet
Ferdigheter
Studenten
kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og mangfold, og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
kan vise selvstendighet i å lede samarbeidsprosesser i møte med barn og personale
kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forsking
kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn og legge til rette for et inkluderende og likestilt leke- og læringsmiljø
kan bidra til å utvikle barns trivsel og livsmestring og forebygge krenkelser
Generell kompetanse
Studenten
kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk og digital praksis
kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, sosial-, kulturell-, religiøs- eller livssynsbasert tilhørighet
Forkunnskapskrav
Bestått praksis på forrige trinn.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått alle emner på forrige trinn.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | - 1) |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav: Individuelt framlegg av faglig tekst (700-1000 ord), samt kommentere medstudenters fremlegg.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenEmneansvarlig:
Kristin FugelsnesStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
I undervisningen vil studentene møte ulike arbeidsformer som forelesninger, flerfaglig prosjekt, veiledning knyttet til fagtekster og læringsoppgaver, diskusjoner i gruppe og plenum, summegrupper, casediskusjoner, muntlige framlegg der studentene skal gi hverandre respons med mer.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se egen praksisplan.