Praksis 2. trinn 25 dager (ABLPR2)

Praksis andre studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) og kunst, kultur og kreativitet (KKK).

Fokus i praksis 2. studieår:

  • Ledelse av barn og medarbeidere

Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

ABLPR2

Versjon

1

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studenten skal i løpet av andre studieår få gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personalet og samarbeidspartnere, samt øve seg på å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen, Studentene skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som lærings- og danningsarena, og barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi bana varierte erfaringer.  Gjennom praksisstudiet skal også studenten utvikle sine evner til å reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn ut fra et yrkesetisk perspektiv.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter: 

Kunnskap 

Studenten ha kunnskap om

  • veiledning av barn og medarbeidere 
  • refleksjon og kritisk analyse i forbindelse med ledelse og pedagogisk arbeid med barn 
  • kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere 
  • betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring  
  • har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, om mangfold, inkludering og barns  rettigheter 
  • om barns og barnehagens digitale hverdagspraksiser  
  • om barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft 

Ferdigheter 

Studenten kan

  • lede og veilede medarbeidere i pedagogisk arbeid med enkeltbarn og barnegrupper  

  •  lede samarbeidsprosesser i møte med barn, medarbeidere og foresatte 

  • legge til rette for et inkluderende fysisk og psykososialt miljø som ivaretar barns rett til medvirkning  

  • bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring  

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet 

  • kritisk og analytisk reflekterer over egen rolle som medskaper, deltaker og rollemodell i arbeidet med å skape et inkluderende fysisk og psykososialt miljø for både barn og medarbeidere 

  • reflektere og kritisk analysere  over profesjonsetiske problemstillinger innen samarbeid og egen kommunikasjon, væremåte og pedagogiske ledelse 

Forkunnskapskrav

ABLPR1 Praksis 1. trinn 25 dager

Bestått praksis fra forrige studieår.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 25 dager 1/1 25 Dager Bestått/ Ikke bestått

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Emneansvarlig:

Vigdis Eidsvåg

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden. 

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto