Bedriftsprosjekt (BØK256)

I dette emnet får studentene en innføring i hvordan ulike bedrifter og virksomheter drives og hvordan det teoretiske grunnlaget studentene er blitt kjent med i tidligere emner anvendes. Studentene vil få møte ledere og medarbeidere i nøkkelstillinger i næringslivet og offentlig sektor som gjesteforelesere. Studentene blir delt inn i grupper som skal utarbeide en rapport om hvordan en valgt bedrift har lagt opp sitt arbeid på områder som strategi, marked, leverandør- og forretningsrelasjoner, HR, IT og organisasjon, og krav som stilles fra myndighetene når det gjelder HMS og samfunnsansvar. Studentene får en introduksjon til kvalitativ metode som grunnlag for innsamling av egne data.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

BØK256

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er bygget opp som en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid. Gjesteforeleserne fokuserer på ulike sider av en virksomhets drift og hvilke data som kan benyttes for å følge utviklingen på disse feltene. Dette kan være marked, strategi, HR, IT, HMS, økonomi og finans eller andre områder av virksomhetens drift. For at studentene skal kunne innhente egne data gis det også innføring i case-metoder og noen teknikker for innhenting av kvalitative data. Emnet bygger på det studentene har lært tidligere i studiet, og som det forventes at de bruker i rapporten som skal utarbeides.

Eksamen består av en grupperapport og en skriftlig eksamen. Den skriftlige eksamen vil gå ut på å gi en analyse av en utvalgt virksomhet basert på den informasjonen som fremkommer i eksamensoppgaven.

Litteratur

Vil bli oppgitt av faglærer(e)

Læringsutbytte

Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de har tilegnet seg følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskap:

  • Studentene skal kunne redegjøre for de forskjellige funksjonsområdene i en virksomhet og hvordan disse er bundet sammen
  • Studentene skal kunne redegjøre for de viktigst faktorene som skaper lønnsomhet og effektiv drift i en virksomhet
  • Studentene skal kunne redegjøre for de viktigste forskjellene mellom offentlig og privat sektor
  • Studentene skal kjenne til de viktigste kildene for informasjon om hvordan ulike virksomheter i privat og offentlig sektor drives

Ferdigheter:

  • Studentene skal kunne innhente informasjon fra flere ulike kilder om hvordan virksomheter drives
  • Studentene skal kunne utforme en rapport som gir et godt bilde av driften av en virksomhet
  • Studentene skal kjenne til case-metoder og ulike teknikker for innhenting av kvalitative data
  • Studentene skal kunne bruke offentlig statistikk om ulike virksomheter

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført alle emner fra de første tre semestrene i Bachelor i økonomi og administrasjon.

Eksamen / vurdering

Rapport og skoleeksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Rapport - gruppe 1/2 Bokstavkarakterer
Skoleeksamen - individuelt 1/2 4 Timer Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Presentasjon av gruppens rapport

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Samfunnsvitenskapelig metode for arbeidslivet (BØK295_1) 5

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto