Hovedinstrument II (BAM121D)
Emnet er en del av det utøvende hovedområdet i studieplanen. Den enkelte hovedinstrumentlærer har ansvaret for sine instrumentalområder når det gjelder sine studenter, mens et overordnet ansvar for det utøvende hovedområdet ligger i fag- og programledelse.
Emnet består av flere komponenter i tilknytning til hovedinstrument dirigering, og tar utgangspunkt i den enkelte students kvalifikasjoner og ferdighetsnivå. Studentenes egenøving tillegges stor vekt, derfor utgjør også øvings- og arbeidsmetoder en del av emnet. For dirigenter ligger også undervisning i sitt instrument i emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BAM121D
Versjon
2
Vekting (stp)
25
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet består av flere komponenter i tilknytning til hovedinstrument. Emnet er i stor grad basert på individuell veiledning og praktisk dirigering. Arbeidet tar utgangspunkt i den enkelte students kvalifikasjoner og ferdighetsnivå i forhold til repertoar, akkompagnement og samspill. Sjangeroverskridende aktiviteter kan være aktuelle. Konserter og opptredener er en naturlig del av emnet. Studentenes egenøving tillegges stor vekt, derfor utgjør også øvings- og arbeidsmetoder en del av emnet. For dirigentstudenter består emnet av flere komponenter både i tilknytning til utøving som dirigent og som utøver på eget instrument. Dette gjelder for eksempel praktisk dirigering, partiturlesing, partituranalyse, memorering, dirigentteknikk og prøveteknikk. Det vises til årsplaner for hver fagseksjon for nærmere beskrivelser av innhold og arbeidsaktiviteter.
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha tilegnet seg de kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Generell kompetanse
- jobbe målrettet over tid og å være i stand til å fremme egen faglig utvikling, herunder innstuderingsteknikker og prestasjonsforberedelse
- utvikle refleksjon og selvstendighet rundt det å bli fremtidig yrkesutøver som dirigent og på sitt instrument
- utvikle evne til musikalsk og kollegialt samarbeid
Kunnskaper
- vise forståelse for et musikalsk forløp og formaspekter som er utdypet i forhold til ved avslutningen av BAM111D, og bruke dette aktivt i innstuderingen og som grunnlag for egen fortolkning
- ha oversikt over relevant repertoar innenfor et vidt spekter av stilarter
- ha opparbeidet kunnskap om prøvemetodikk
Ferdigheter
- demonstrere tekniske og musikalske ferdigheter på et høyere nivå enn ved avslutningen av BAM111D
- formidle stilistisk relevante interpretasjoner
- demonstrere god formidlingsevne, partiturkunnskap og dirigentteknikk
Forkunnskapskrav
Som hovedregel bestått BAM111D.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Utøvende musikk - Dirigering | 1/1 | 15 Minutter | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
100% obligatorisk frammøte til undervisning, gjennomføring av utøvende semesterprøve til jul, samt obligatorisk deltakelse i prosjekter og konserter.
For å kunne møte til eksamen i emnet må studenten ha fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav, inkludert en framføring av et program på ca. 10 minutter på sitt instrument.
Det vises til fakultetets «Krav til fremmøte», som følger UiS sin eksamensforskrift.
Repertoarliste skal leveres på Canvas innen annonsert frist.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Bjarte EngesetStudiekoordinator:
Anne Siri NorlandArbeidsformer
Det gis individuell veiledning og undervisning på hovedinstrument, samt seminarer, gruppeundervisning og mesterklasser. Noen aktiviteter er prosjektbaserte. For noen instrumentalister vil arbeid med repertoar naturlig foregå med akkompagnatør eller i ensembler. Tilsvarende gjelder ved konserter og opptredener. Studentene har ansvar for å holde seg oppdatert på informasjon som gis på Canvas.
Dirigering: enetimer dirigering, dirigentseminar/fellestimer og egenstudier (partituranalyse m.m.).
Instrument: enetimer instrument og instrumentseminar.