Praksis 1. trinn 25 dager (BBDPR1)
Praksis første studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Natur, helse og bevegelse (NHB) og Kunst, kultur og kreativitet (KKK).
Fokus i praksis 1. studieår:
- Ledelse av seg selv og barn
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023
Emnekode
BBDPR1
Versjon
2
Vekting (Sp)
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Praksisstudiet skal bidra til kontinuitet, sammenheng og progresjon i utdanningen og til at studenten utvikler seg fra å være student til å bli en profesjonsutøver med barnehagefaglig handlingskompetanse.
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet. Studenten skal ta del i hverdagslivet og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner.
Studenten skal i praksisstudiet vise kunnskaper, handlekraft og dømmekraft. De må vise til refleksjon over sin profesjonelle utvikling og ha et bevisst forhold til sin egen rolle som kommende barnehagelærer. I praksisperioden vektlegges studentens skikkethet som blant annet innebærer ansvarlighet i forhold til å møte i tide, holde avtaler og levere avtalt arbeid innen fristen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om seg selv og selvledelse i møte med enkeltbarn og barnegrupper i en mangfoldig barnehage
- kunnskap om hvordan fagkunnskap fra kunnskapsområdene kan realiseres med enkeltbarn og barnegrupper
- kunnskap om praktisk bruk av observasjon, dokumentasjon og pedagogisk dokumentasjon
- kunnskap om bruk av Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Ferdigheter
Studenten kan
- vise evne til ledelse av seg selv i møte med praksisbarnehagen
- bidra til variert lek og gode samspillsmønstre i møte med enkeltbarn og barnegrupper
- utøve og analysere egen pedagogisk ledelse av enkeltbarn og barnegrupper i barnehagen
- anvende innhold fra Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver i forbindelse med planlegging og gjennomføring av faglige aktiviteter
- bruke ulike metoder for observasjon og dokumentasjon
- delta i barns lek, samspills- og læringssituasjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- ta i bruk observasjon og dokumentasjon som redskap for refleksjon om seg selv, barns væremåter og deres behov
- kritisk reflektere og analysere relevante problemstillinger knyttet til pedagogisk ledelse i praksisbarnehagen
- analysere og kritisk vurdere hvordan lek og aktiviteter i barnehagens hverdag kan bidra til samspill mellom barn/barn og barn/student
- kunne diskutere og reflektere sammen med praksislærer over Rammeplanens betydning for barnehagens praksiser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis 25 dager | 1/1 | 25 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis og alle møter i forbindelse med praksis er obligatorisk. For bestått praksis forutsettes minimum 90 % tilstedeværelse.Det kan i tillegg forekomme oppgaver og undervisningsaktivitet knyttet til praksis som er omtalt under kunnskapsområdene.