Praksis 3. trinn 25 dager (BBDPR3)

Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) og Språk, tekst og matematikk (STM)

Fokus i praksis 3. studieår:

  • Ledelse av barn og barnehage

Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

BBDPR3

Versjon

3

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studentene skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere både på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette.

Ved praksis i utlandet:

Gjennom praksis i utlandet skal studenten få erfaringer med å arbeide i barnehager i andre land. Studenten får erfare ulik pedagogisk praksis i et internasjonalt perspektiv. Studentene skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som lærings- og utdannings arena i en komparativ sammenheng. Studenten får utvikle sine evner til å reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn og medarbeidere på tvers av kultur og språk.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:

Kunnskap

Studenten har kunnskap:

- om barnehagelærer rollen og hva ulike sider ved profesjonsutøvelsen innebærer i en mangfoldig barnehage

- om ledelse og målstyrt pedagogisk ledelse

- om barnehagen som en lærende organisasjon og utvikling av slike organisasjoner

- ulike miljø som kan fremmer og ivaretar lek

Ferdigheter

Studenten kan:

- framstå som en barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen

- lede barnehagen som lærende organisasjon

- øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse

- legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek

- reflektere over balansen mellom målstyrt og pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert

Generell kompetanse

Studenten

- har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale

- kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere

- kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis

- kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling

Etter gjennomført praksis i utlandet skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

- kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere i et internasjonalt perspektiv.

- betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring.

- ulike miljø som kan fremme og ivareta lek.

- barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft.

- læringsmiljø og pedagogiske tilnærminger i utenlandske barnehager.

Ferdigheter

Studenten kan:

- beskrive og reflektere over pedagogiske tilnærminger i et komparativt perspektiv.

- diskutere, reflektere og sammenligne praksis i utlandet med praksis i norske barnehager.

- bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring.

Generell kompetanse

Studenten kan:

- Kunne samarbeide med medarbeidere med ulik kulturell og pedagogisk forståelse.

- reflektere over hvordan man kan anvende/tilpasse ulike typer praksis i ulike sammenhenger.

- kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet.

- kan vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle.

Forkunnskapskrav

BBDPR2 Praksis 2. trinn 25 dager
Bestått praksis fra forrige studieår

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 25 dager 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Obligatorisk praksis – krav til tilstedeværelse og fraværPraksis er en obligatorisk del av utdanningen, og det stilles strenge krav til tilstedeværelse for å få praksisperioden godkjent.Tilstedeværelseskrav
• Det kreves 100 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få praksis godkjent.
Alt fravær må dokumenteres med egenmelding, legeerklæring eller annen gyldig dokumentasjon.
• Dokumentasjon på fravær skal vedlegges sluttvurderingen.

Konsekvenser ved fravær
• Uansett årsak og dokumentasjon, må alt fravær tas igjen for at praksisperioden skal godkjennes.
• Ved omfattende fravær må studenten regne med å gjennomføre hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksis.
Ugyldig fravær, eller fravær som ikke tas igjen, vil føre til ikke bestått praksis.
• Det gis normalt ingen dispensasjon fra kravet om obligatorisk tilstedeværelse.

Gjennomføring av fraværsdager
• Fraværsdager skal tas igjen så nært opp til praksisperioden som mulig.
• Dette avtales i samråd med praksislærer.

Tilleggskrav
• Det kan være oppgaver og undervisningsaktiviteter knyttet til praksis, som beskrevet under kunnskapsområdene.
• Studenten skal gjennomføre minimum 5–7 lederdager i løpet av praksisperioden.
• Studenter på samme avdeling kan ha tre lederdager sammen.
• Studenten skal bygge videre på erfaringer og vurdringer fra 2. års praksis, vurderingen fra 2. års praksis skal derfor framlegges for praksislærer.
• Ved praksis i utlandet: det er ikke krav om å gjennomføre lederdager ved praksis i utlandet.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Vigdis Eidsvåg

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Praksis i barnehagen. Det skal gjennomføres praksisoppgave og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.

Ved praksis i utlandet: det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis i utlandet i løpet av praksisperioden.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto