Kunst, kultur og kreativitet (BBL201)

Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene forming, musikk og drama.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

BBL201

Versjon

4

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Gjennom estetisk opplevelse, erfaring, refleksjon og teoretisk tilknytning inspireres og kvalifiseres studenten til skapende arbeid med barn i møte med kunst- og kulturuttrykk. Sammenhengen mellom teori og praksis er sentral for kunnskapsområdets innhold.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:  

Kunnskap 

Studenten

  • har kunnskap om ulike syn på estetikk og kreativitet
  • har kunnskap om ledelse og didaktikk i estetisk arbeid
  • har kunnskap om hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag
  • har kunnskap om barns musikalske og dramatiske utvikling
  • har kunnskap om barns meningsskaping i arbeid med ulike formingsmedier
  • har kunnskap om barns kultur, barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, og hvordan kulturmangfold påvirker barns ulike uttrykksformer
  • har kunnskap om kunst- og kulturfagene i et bærekraftig perspektiv

Ferdigheter 

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn
  • kan legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
  • kan anvende ulike kunstfaglige medier og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan samhandle med barn som kompetente deltakere i skapende prosesser, og gi rom for deres medvirkning på barnehagens kunst- og kulturarenaer
  • kan legge til rette for differensiert formidling av de praktisk-estetiske fagene
  • kan ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
  • kan være bevisst kjønnsnøytrale perspektiv ved tilrettelegging for skapende prosesser
  • kan åpne opp for flerkulturelle perspektiv innenfor de praktisk-estetiske fagene
  • kan forstå betydningen av utviklingsarbeid, forskning og formidling som forutsetninger for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Bestått alle emner på forrige trinn. 

Eksamen / vurdering

2 individuelle eksamener

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/2 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt
Muntlig eksamen 1/2 15 Minutter Bokstavkarakterer

Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen § 3-9 pkt. 3).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Praktisk-metodisk arbeid i musikk m/refleksjon, Praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon, Praktisk-metodisk arbeid i drama m/ refleksjon, Obligatorisk undervisning 80%

Spesifisering av arbeidskrav:

Praktisk-metodisk arbeid i gruppe og individuelt i musikk m/refleksjon. Omfang: I gruppe: Inntil 15 min. Individuelt: Inntil 10 min.

Individuelt praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon. Omfang: Dokumentasjon: 3 slides i PowerPoint-format (forside og litteraturliste kommer i tillegg). Muntlig presentasjon: Inntil 10 min.

Praktisk-metodisk arbeid i gruppe og individuell refleksjonstekst i drama. Omfang: I gruppe: Inntil 30 min. Individuelt: 1000 ord +/- 10 %. 

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Emneansvarlig:

Ine Larsen Måneby

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Undervisningen organiseres som gruppeundervisning, praktisk arbeid, gruppearbeid i faste og tilfeldige grupper, veiledning, forelesninger, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.

Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter vektlegges. IKT brukes som verktøy i studentenes arbeid med dokumentasjon knyttet til undervisningsoppleggene.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Kunst, kultur og kreativitet (BBL201_3) 30
Kunst, kultur og kreativitet, Kunst, kultur og kreativitet ( BBL201_2 BBL201_3 ) 60
Kunst, kultur og kreativitet, Kunst, kultur og kreativitet, Kunst, kultur og kreativitet ( BBL201_1 BBL201_2 BBL201_3 ) 90

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto