Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (BBL300)

I kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) inngår faget pedagogikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

BBL300

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Innholdet i studiet omfatter pedagogisk ledelse og veiledning, barnehagens styrings- og maktperspektiv og utviklingsarbeid.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:  

Kunnskap 

Studenten

- har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier

- har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat

- har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid

- har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold og likeverd innenfor et mangfoldig barnehagemiljø

- har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn og kollegaer

- skal ha kunnskap om verdibasert ledelse som utgangspunkt for bærekraftig utvikling

Ferdigheter 

Studenten

- kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø

- kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre

- kan reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk

- kan samarbeide med kollegaer, til barns beste

Generell kompetanse

Studenten

- har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle

- kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar barns beste

- kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon

- kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid

Forkunnskapskrav

Bestått praksis på forrige trinn. 

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført og bestått 1. og 2. trinn barnehagelærerutdanning.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Utviklingsoppgave 1/1 Bokstavkarakterer Pensumlitteratur

Utviklingsoppgaven skal gi studentene erfaringer med å beskrive, analysere og vurdere mulige utviklingsområder i en barnehage på bakgrunn av kartlegging, analyse m.m. Studentene skal arbeide i praksisbestemte grupper. Omfang: 3000 - 4000 ord (+/-10 %).Kun pensumlitteratur er tillatt.

Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen, § 3-9 pkt. 3).

-Utviklingsoppgaven kan ikke løsrives fra praksis: Ved trekk eller permisjon fra praksis må utviklingsoppgaven utsettes. Ny praksis må gjennomføres. Ved ikke bestått praksis må utviklingsoppgaven utsettes.

Merk: Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. Eventuell endring i karakter etter klagesensur får bare virkning for studenter som klager. jmf. Forskrift om studier og eksamen § 5-5, 2b.

KI-verktøy som skriveroboter er lovlige hjelpemidler ved innleveringsoppgaver og eksamen hvor alle hjelpemidler er tillatt. Det henvises til reglement på studentnettsidene - eksamen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppmøte til undervisning tilknyttet utviklingsoppgaven 100%, Individuelt bidrag i skriveprosessen til utviklingsoppgaven

Spesifiering av arbeidskrav:

Individuelt bidrag i skriveprosessen til utviklingsoppgaven: Alle gruppemeldlemmer må bidra inn i skriveprosessen i forbindelsen med utviklingsoppgaven både iht gruppekontrakt og veiledningsgrunnlag.

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner. Arbeidsformene fordrer aktiv deltakelse fra studentenes side. I tilknytning til skrivning av utviklingsoppgaven gis gruppeveiledning.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto