Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (BBL300)
I kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) inngår faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BBL300
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Innholdet i studiet omfatter pedagogisk ledelse og veiledning, barnehagens styrings- og maktperspektiv og utviklingsarbeid.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier
- har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat
- har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
- har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold og likeverd innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn og kollegaer
- skal ha kunnskap om verdibasert ledelse som utgangspunkt for bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
- kan reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk
- kan samarbeide med kollegaer, til barns beste
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle
- kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar barns beste
- kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon
- kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
Forkunnskapskrav
Bestått praksis på forrige trinn.
Anbefalte forkunnskaper
Gjennomført og bestått 1. og 2. trinn barnehagelærerutdanning.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Utviklingsoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Pensumlitteratur |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifiering av arbeidskrav:
Individuelt bidrag i skriveprosessen til utviklingsoppgaven: Alle gruppemeldlemmer må bidra inn i skriveprosessen i forbindelsen med utviklingsoppgaven både iht gruppekontrakt og veiledningsgrunnlag.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Aud Torill MelandPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenFaglærer:
Laila Maria FredrikssonFaglærer:
Laila Maria FredrikssonFaglærer:
Aud Torill MelandFaglærer:
Aud Torill MelandFaglærer:
Aud Torill MelandFaglærer:
Aud Torill MelandFaglærer:
Aud Torill MelandFaglærer:
Aud Torill MelandFaglærer:
Aud Torill MelandFaglærer:
Aud Torill MelandFaglærer:
Aud Torill MelandFaglærer:
Aud Torill MelandStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner. Arbeidsformene fordrer aktiv deltakelse fra studentenes side. I tilknytning til skrivning av utviklingsoppgaven gis gruppeveiledning.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.