Kreativ barnehage fordypning (BBL365)
Kreativ barnehage er en tverrfaglig fordypning bestående av fagene drama, forming og musikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023
Emnekode
BBL365
Versjon
1
Vekting (Sp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner og kulturelt mangfold
- har kunnskap om barns estetiske erfaring, formidling og samspill
- har kunnskap om sammenheng mellom estetiske læreprosesser og danning
- har kunnskap om ledelse og didaktikk i arbeidet med kreative prosesser i barnehagen
- har kunnskap om nyere forskning knyttet til de praktisk-estetiske fag
- har kunnskap om digitale mediers relevans i de estetiske fag
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge for kunst og kultur i barnehagen
- kan gi barna estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisere på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon
- kan kan ta i bruk rom og materialer som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer
- kan ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede
- kan bruke ulike teknikker, materialer og medier til å uttrykke seg i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner
- kan motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, drama, forming og annen skapende virksomhet, og gi dem mulighet til å utvikle varierte uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten
- har kunstnerisk og kulturell innsikt
- kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns læringsprosesser
- har kompetanse til å støtte og berike barns bearbeiding av møter med kunst og kultur
- er oppmerksomme på barnas ulike uttrykk innen tradisjonskultur og barnekultur
- har kompetanse til å skape estetiske dimensjoner i barnehagens inne- og uterom
- har kompetanse til å bli kjent med et mangfold av tradisjoner og kunst- og kulturuttrykk fra fortid og samtid
- kan bygge på utviklingsarbeid og forskning i kunst- og kulturfaglig arbeid i barnehagen
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell muntlig eksamen knyttet til prosjektarbeid | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Omfang av individuell muntlig eksamen knyttet til prosjektarbeid: Inntil 30 min.Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
- Praktisk- metodiske arbeidskrav i fagene.
- Individuell fagtekst. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %).
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Beate Gilje TumyrEmneansvarlig:
Hege HervikFaglærer:
Ine Larsen MånebyEmneansvarlig:
Hallgjerd ByrkjelandStudieprogramleder:
Anne Kristine Solberg RunestadPraksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerPraksiskoordinator:
Birte BergArbeidsformer
Undervisningen består av prosjektarbeid, forelesninger, selvstudium, praktisk undervisning, seminar, gruppearbeid, veiledning og ekskursjoner. Det legges opp til studentaktive læringsformer. Studentene skal arbeide både individuelt og i grupper.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.