Praksis 2. trinn 35 dager (BBLPR2)
Praksis andre studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Språk, tekst og matematikk (STM) og Kunst, kultur og kreativitet (KKK).
Fokus i praksis 2. studieår:
- Ledelse av barn og medarbeidere
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BBLPR2
Versjon
3
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studenten skal i løpet av andre studieår gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personalet og samarbeidspartnere, samt øve seg på å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen, Studentene skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som lærings- og danningsarena, og barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi bana varierte erfaringer. Gjennom praksisstudiet skal også studenten utvikle sine evner til å reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn ut fra et yrkesetisk perspektiv.
Ved praksis i utlandet:
Gjennom praksis i utlandet skal studenten få erfaringer med å arbeide i barnehager i andre land. Studenten får erfare ulik pedagogisk praksis i et internasjonalt perspektiv. Studentene skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som lærings- og utdannings arena i en komparativ sammenheng. Studenten får utvikle sine evner til å reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn og medarbeidere på tvers av kultur og språk.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har kunnskap:
- om veiledning av barn og medarbeidere
- refleksjon og kritisk analyse i forbindelse med ledelse og pedagogisk arbeid med barn
- kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere
- betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, om mangfold, inkludering og barns rettigheter
- om barns og barnehagens digitale hverdagspraksiser
- om barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft
Ferdigheter
Studenten kan:
- lede og veilede medarbeidere i pedagogisk arbeid med enkeltbarn og barnegrupper
- lede samarbeidsprosesser i møte med barn, medarbeidere og foresatte
- legge til rette for et inkluderende fysisk og psykososialt miljø som ivaretar barns rett til medvirkning
- bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring
Generell kompetanse
Studenten kan:
- være i konstruktiv dialog med barnas hjem og anvende digitale verktøy som kommunikasjonsmiddel når det er hensiktsmessig
- vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
- ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
- kan vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle, som fagperson og leder, i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kollegaer
Etter gjennomført praksis i utlandet skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere i et internasjonalt perspektiv.
- betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring.
- ulike miljø som kan fremme og ivareta lek.
- barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft.
- læringsmiljø og pedagogiske tilnærminger i utenlandske barnehager.
Ferdigheter
Studenten kan:
- beskrive og reflektere over pedagogiske tilnærminger i et komparativt perspektiv.
- diskutere, reflektere og sammenligne praksis i utlandet med praksis i norske barnehager.
- bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- samarbeide med medarbeidere med ulik kulturell og pedagogisk forståelse.
- reflektere over hvordan man kan anvende/tilpasse ulike typer praksis i ulike sammenhenger.
- vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet.
- vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle.
Forkunnskapskrav
Bestått praksis fra forrige studieår.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis 35 dager | 1/1 | 35 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Obligatorisk praksis – krav til tilstedeværelse og fravær
Praksis er en obligatorisk del av utdanningen, og det stilles strenge krav til tilstedeværelse for å få praksisperioden godkjent.
Tilstedeværelseskrav
Det kreves 100 % tilstedeværelse i praksisperioden for å få praksis godkjent.
Alt fravær må dokumenteres med egenmelding, legeerklæring eller annen gyldig dokumentasjon.
Dokumentasjon på fravær skal vedlegges sluttvurderingen.
Konsekvenser ved fravær
Uansett årsak og dokumentasjon, må alt fravær tas igjen for at praksisperioden skal godkjennes.
Ved omfattende fravær må studenten regne med å gjennomføre hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksis.
Ugyldig fravær, eller fravær som ikke tas igjen, vil føre til ikke bestått praksis.
Det gis normalt ingen dispensasjon fra kravet om obligatorisk tilstedeværelse.
Gjennomføring av fraværsdager
Fraværsdager skal tas igjen så nært opp til praksisperioden som mulig.
Dette avtales i samråd med praksislærer.
Tilleggskrav
Det kan være oppgaver og undervisningsaktiviteter knyttet til praksis, som beskrevet under kunnskapsområdene.
Studenten skal gjennomføre minimum 3–5 lederdager i løpet av praksisperioden.
Studenten skal bygge videre på erfaringer og vurderinger fra 1. års praksis, vurdringen fra første trinns praksis skal derfor framlegges for praksislærer
Ved praksis i utlandet: det er ikke krav om å gjennomføre lederdager ved praksis i utlandet.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenEmneansvarlig:
Vigdis EidsvågStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.
Ved praksis i utlandet: det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis i utlandet i løpet av praksisperioden.