Praksis 2. trinn 35 dager (BBLPR2)

Praksis andre studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Språk, tekst og matematikk (STM) og Kunst, kultur og kreativitet (KKK).

Fokus i praksis 2. studieår:

  • Ledelse av barn og medarbeidere

Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)
Fakta

Emnekode

BBLPR2

Versjon

3

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studenten skal i løpet av andre studieår gjøre seg erfaringer med samarbeid med både foresatte, personalet og samarbeidspartnere, samt øve seg på å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen, Studentene skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som lærings- og danningsarena, og barnehagelærerens rolle og ansvar for å gi bana varierte erfaringer.  Gjennom praksisstudiet skal også studenten utvikle sine evner til å reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn ut fra et yrkesetisk perspektiv.

Ved praksis i utlandet:

Gjennom praksis i utlandet skal studenten få erfaringer med å arbeide i barnehager i andre land. Studenten får erfare ulik pedagogisk praksis i et internasjonalt perspektiv. Studentene skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som lærings- og utdannings arena i en komparativ sammenheng. Studenten får utvikle sine evner til å reflektere over egen kommunikasjon og samspill med barn og medarbeidere på tvers av kultur og språk.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:

Kunnskap

Studenten har kunnskap:

- om veiledning av barn og medarbeidere 

- refleksjon og kritisk analyse i forbindelse med ledelse og pedagogisk arbeid med barn 

- kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere 

- betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring  

- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, om mangfold, inkludering og barns  rettigheter 

- om barns og barnehagens digitale hverdagspraksiser  

- om barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft 

Ferdigheter

Studenten kan:

- lede og veilede medarbeidere i pedagogisk arbeid med enkeltbarn og barnegrupper  

- lede samarbeidsprosesser i møte med barn, medarbeidere og foresatte

- legge til rette for et inkluderende fysisk og psykososialt miljø som ivaretar barns rett til medvirkning  

- bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring  

Generell kompetanse

Studenten kan:

- være i konstruktiv dialog med barnas hjem og anvende digitale verktøy som kommunikasjonsmiddel når det er hensiktsmessig

- vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet

- ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk

- kan vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle, som fagperson og leder, i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kollegaer

 

Etter gjennomført praksis i utlandet skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

- kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere i et internasjonalt perspektiv.

- betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring.

- ulike miljø som kan fremme og ivareta lek.

- barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft.

- læringsmiljø og pedagogiske tilnærminger i utenlandske barnehager.

Ferdigheter

Studenten kan:

- beskrive og reflektere over pedagogiske tilnærminger i et komparativt perspektiv.

- diskutere, reflektere og sammenligne praksis i utlandet med praksis i norske barnehager.

- bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring.

Generell kompetanse

Studenten kan:

- samarbeide med medarbeidere med ulik kulturell og pedagogisk forståelse.

- reflektere over hvordan man kan anvende/tilpasse ulike typer praksis i ulike sammenhenger.

- vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet.

- vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle.

Forkunnskapskrav

BBLPR1 Praksis 1. trinn 35 dager

Bestått praksis fra forrige studieår.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 35 dager 1/1 35 Dager Bestått/ Ikke bestått

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Emneansvarlig:

Vigdis Eidsvåg

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.

Ved praksis i utlandet: det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis i utlandet i løpet av praksisperioden.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto