Praksis 3. trinn 15 dager (BBLPR3)
Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttet kunnskapsområdet: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU).
Fokus i praksis 3. studieår:
- Ledelse av barn og barnehage
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BBLPR3
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studentene skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere både på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnehagelærer rollen og hva ulike sider ved profesjonsutøvelsen innebærer i en mangfoldig barnehage
- har kunnskap om å ledelse og målstyrt pedagogisk ledelse
- har kunnskap om barnehagen som en lærende organisasjon og utvikling av slike organisasjoner
- har kunnskap ulike miljø som kan fremmer og ivaretar lek
Ferdigheter
Studenten
- kan framstå som en barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen
- kan lede barnehagen som lærende organisasjon
- kan øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse
- kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
- kan reflektere over balansen mellom målstyrt og pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert
Generell kompetanse
Studenten
- har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
- kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere
- kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
- kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling
Forkunnskapskrav
BBLPR2 Praksis 2. trinn 35 dager, BBLPRS Skolepraksis 2. trinn 5 dager
BBLPR2 Praksis 2. trinn 35 dager, BBLPRS Skolepraksis 2. trinn 5 dager
Bestått praksis fra forrige studieår.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis 15 dager høst | 1/1 | 15 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenEmneansvarlig:
Vigdis EidsvågStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.