Konseptutvikling i tjenesteinnovasjon (BDS240)
Emnet er en innføring i konseptutvikling knyttet til tjenesteinnovasjon. Det gir en grunnleggende kompetanse på å planlegge og gjennomføre kreative prosesser og utvikle tjenestekonsepter. I emnet lærer studentene en rekke ulike metoder og tankesett for å kunne utvikle nye tjenestekonsepter på en gitt problemstilling, teste konseptene mot interessenter og sette konseptene inn i en organisatorisk kontekst.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BDS240
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
I emnet gis det en innføring i teorier, modeller, metoder, og praksis knyttet til konseptutvikling i tjenesteinnovasjon. Emnet vektlegger både en teoretisk og praktisk tilnærming til hvordan man genererer, forbedrer, utvikler og tester nye tjenestekonsepter, ved bruk av ulike metoder og tankesett. I emnet gis en innføring i hvordan man tester enkle prototyper av tjenestekonsepter mot interessenter og forankrer ideutviklingsarbeidet i en organisatorisk kontekst.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal etter endt kurs:
- ha inngående kunnskap om ulike teorier, modeller, metoder, verktøy og sentrale begreper knyttet til konseptutvikling innen tjenesteinnovasjon, inkludert design tenkning.
- ha kunnskap om hva som hemmer og fremmer kreativ praksis både hos individ, gruppe og organisasjon, samt kunnskap om tankesett og praksis som ligger til grunn for kreativt arbeid.
- ha innsikt i de ulike fasene av ideutviklingsarbeidet og forståelse av overgangene mellom disse fasene og tilpasse metodebruk til ulike case.
Ferdigheter
Studenten skal etter endt kurs:
- kunne anvende kunnskap om konseptutvikling, og hvordan en slik tilnærming bidrar til å gi bedre tjenester og endringskapasitet i en tid med behov for omstilling.
- kunne anvende ulike kreative metoder og verktøy til å utvikle tjenestekonsepter på en problemstilling og tilgjengelig innsiktsmateriale.
- kunne kritisk reflektere over bruken av ulike ideutviklingsmetoder, argumentere for metodevalg og justere om nødvendig både retning og metodebruk.
- kunne samhandle kreativt med andre i en utviklingsgruppe og kunne reflektere over hva som hemmer og fremmer det kreative arbeidet i samhandlingen.
- kunne lage enkle prototyper av tjenestekonsepter og teste disse iterativt mot interessenter.
Generell kompetanse
Studenten skal etter endt kurs:
- inneha en teoretisk og praktisk forståelse av grunnleggende dimensjoner ved konseptutvikling og kreativt arbeid og kunne kommunisere faglige problemstillinger på feltet.
- kunne løse en problemstilling, anvende innsiktsmateriale og bruke kreative metoder og samtidig se konseptutviklingen inn i en større innovasjonsprosess.
- kunne analysere og forholde seg kritisk til både utviklingsprosess, resultat og egen praksis.
- kunne kommunisere og drøfte faglige problemstillinger på feltet.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen i gruppe | 1/1 | 1 Uker | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha levert og bestått en individuell kritisk refleksjon av læreferden.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Erik LerdahlArbeidsformer
Forelesning, veiledning, gruppearbeid, case- og prosjekt arbeid, verksted og presentasjon. Ulike teorier, modeller og metoder foreleses. Metoder og verktøy testes ut i påfølgende verkstedsarbeid,der studentene arbeider på en konkret case. Studentene reflekterer jevnlig over deres egen praksis og kommer med leveranse underveis i kurset, som er atskilt fra eksamen.
Åpent for
Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).