Aktiv i naturen fordypning (BLU340)
Aktiv i naturen er en tverrfaglig fordypning bestående av fagene naturfag, fysisk fostring og norsk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BLU340
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- hvordan man kan bidra til å skape gode relasjoner mellom barn og steder i naturen gjennom lek, utforskning, fysisk utfoldelse og gode samtaler
- hvordan man kan fremme barns nysgjerrighet og naturglede, og skape forståelse for naturens mangfold og egenart
- hvordan barns fantasi og forestillingsevne kan være til inspirasjon og motivasjon for naturfaglig utforskning, kroppslig lek, og bruk av språk i natur og nærmiljø
- ulike perspektiver på bærekraftig utvikling og muligheter for mestringsopplevelser i naturen som bidrar til å styrke barnas tro på sine egne evner i møte med fremtiden
- hvordan barn på ulike måter kan formidle sine erfaringer og forestillinger i forbindelse med naturopplevelser
- hvordan opplevelser og erfaringer i naturen kan påvirke helse i vid forstand
- utviklingsarbeid i barnehagen knyttet til bruk av naturen og nærmiljøet
- tilrettelegging og ledelse av allsidige tverrfaglige aktiviteter i naturen
Ferdigheter
Studenten kan
- legge til rette for kroppslig, naturfaglig og språklig utforskning gjennom lek og skapende aktivitet i naturen til ulike årstider, på en måte som ivaretar mangfoldet i barnehagen
- ta i bruk nærmiljøets muligheter for at barn gjennom opplevelser og førstehåndserfaringer skal få forståelse for økologisk samspill og menneskets innvirkning på sine omgivelser
- legge til rette for at barn kan delta i utviklende samtaler med utgangspunkt i erfaringer knyttet til steder som er viktige for dem
- reflektere over naturens egenverdi og nytteverdi
Generell kompetanse
Studenten kan
- ta i bruk naturen og nærmiljøet som lek og læringsarena på varierte måter
- anvende aktuell nasjonal og internasjonal forskningslitteratur relatert til tema i fordypningen, og reflektere over praktiske implikasjoner av dette
- velge ut og gjøre pedagogisk bruk av ulike ressurser og verktøy, inkludert digitale verktøy, som er relevante for arbeid med naturfag, språk og fysisk utfoldelse ute
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved konte eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.Ved ny ordinær eksamen gjelder det pensum og den eksamensform som er fastsatt for den aktuelle eksamen (Forskrift om studier og eksamen § 6-2 pkt.3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Arbeidskrav: Mappe: 3 korte skriftlige oppgaver (300-400 ord) knyttet til praktiske aktiviteter.
Arbeidskrav: Seminar med individuell presentasjon knyttet til praksis: 10-15 min. Muntlig presentasjon.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og bestått for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ingunn Berrefjord UgelstadPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Undervisningen vil veksle mellom teoriundervisning og praktiske aktiviteter i naturen. Arbeidsformer som forelesninger, seminar, studentframlegg, praktiske aktiviteter og ekskursjoner vil bli benyttet. Det legges vekt på selvstendige og studentaktive arbeidsformer. Studentene skal arbeide både individuelt og i grupper.
Fordypningen vil ha fokus på praksis i utemiljø der studentene må anvende teoretisk kunnskap fra de ulike fagene. Det vil bli lagt vekt på bruk av varierte naturområder. Studentene må derfor påregne mindre økonomiske kostnader i form av reiseutgifter i forbindelse med enkelte ekskursjoner.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis samt praksisplan. Praksis vil ha tilknytning til arbeidskrav.