Psykologi - før og nå (BPS120)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
BPS120
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
- ha bred kunnskap om klassiske problemstillinger i psykologien og dens historiske utvikling fra 1879 til dags dato.
- ha bred kunnskap om ulike hovedretninger innen psykologi, deres likhetstrekk og forskjeller
- ha kunnskap om ulike teknologi- og samfunnsområder psykologi anvendes på, særlig innen digitalisering, sosial medier, kunstig intelligens, tverrfaglig samarbeid, endringer i arbeidsliv og samfunnsliv.
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne reflektere omkring avgrensede viktige historiske utviklinger innen psykologien som fagfelt og vitenskap
- kunne gjenkjenne bruk av psykologisk teori og empiri innen ulike områder, særlig innen digitalisering, sosiale medier og kunstig intelligens.
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne formidle sentralt fagstoff knyttet til psykologiens historie.
- kunne påpeke anvendelsen av sentrale teorier og empiri innen ulike andre fagfelt
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Bianka Anna KarshikoffArbeidsformer
- Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
- På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. Seminarene vil også blir brukt til å analysere og diskutere ulike teknologiske metoder som for eksempel Design Thinking i lys av klassiske psykologiske begrep og empiri.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.