Kvalitativ og kvantitativ metode (BPS310)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

BPS310

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en innføring i kvalitative og kvantitative metoder for å analysere psykologiske data. Den kvalitative delen vil særlig omfatte tematisk analyse, herunder en innføring i interpretativ-fenomenologisk analyse, narrativ analyse og grounded theory. Studentene vil bli presentert ulike måter å analysere kvalitative data, inkludert meningskondenseringsteknikker, og ulike måter å rapportere kvalitative data. Den kvantitative delen vil særlig omhandle statistisk analyse av psykologiske data. Herunder statistiske prosedyrer anvendt i analysen av kvantitative forskningsdata f.eks. i form av spørreskjemasvar og psykologiske testresultater. Studentene vil bli presentert for grunnleggende og videregående statistisk inferens, dvs. dra konkusjoner om ukjente størrelser, parameter, knyttet til populasjonen; Bruk av statistikk-program, f.eks. SPSS.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om

  • ulike typer tematisk analyse
  • statistisk analyse av psykologiske data
  • videregående statistisk inferens
  • bruk av statistikkprogram

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne gjennomføre analyse av kvalitative forskningsdata
  • kunne rapportere kvalitative data
  • kunne foreta statistiske undersøkelser, herunder omformulere faglige problemer til statistiske problemer.
  • kunne fortolke resultatene og oversette statistiske konklusjoner til lekmannsspråk
  • kunne drøfte ukjente størrelser, parameter, knyttet til populasjonen
  • kunne kritisk vurdere utsagn som helt eller delvis bygger på statistikk

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • ha en grunnleggende forståelse for sentrale kvalitative og kvantitative metoder innen psykologien
  • kunne anvende sentrale kvalitative og kvantitative metoder til å innenfor en forsvarlig og tilfredsstillende vitenskapelig standard
  • kunne gjennomføre bruk av statistikk-program

Forkunnskapskrav

BPS110 Introduksjon til psykologi, BPS120 Psykologi - før og nå, BPS130 Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode, BPS140 Biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi, BPS210 Arbeids- og organisasjonspsykologi, BPS220 Helsepsykologi, BPS230 Pedagogisk psykologi

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig hjemmeeksamen 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer Alle

Omfang: Maksimalt 3500 ord ekskludert litteraturliste. Referansestil: APA 7thStudenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig oppgave

Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Skriftlig oppgave: Skriftlig individuelt arbeidskrav med vektingsuttrykk godkjent/ikke godkjent. Omfang: 2000 ord (+/-10 %). inkl. innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th. Tema for oppgaven blir definert av emneansvarlig.

Arbeidsformer

Undervisningen består av forelesninger og seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid.
  • Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
  • På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter, inkludert hands-on praktiske fremgangsmåter innen statistikk. Både lesing av vitenskapelige artikler og produksjon og presentasjon av egne statistiske arbeider.    
  • Studentene vil bli opplært i å veilede og kommentere på hverandres tekst, og vil bli oppfordret til å praktisere dette i veiledningsgrupper, særlig i forhold til obligatoriske arbeidskrav.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto