Kunnskapsutvikling og forskningsdesign (BPS320)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
BPS320
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
- ha kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske posisjoner, som kan relateres til et gitt (forsknings)prosjekt
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne skille, presisere og definere de enkelte faser i et forskningsprosjekt
- kunne formulere et forskningsprosjekt og dets faser skriftlig
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- Kunne gi og motta innspill til andres vitenskapelig arbeid
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Flervalgsprøve og hjemmeoppgave
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Flervalgsprøve | 1/4 | 2 Timer | Bokstavkarakterer | |
Hjemmeoppgave | 3/4 | Bokstavkarakterer |
Hjemmeoppgaven består av 1 skriftlig oppgave. Omfang: 3000 ord per oppgave (+/-10%) inkludert innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7. Studentene får oppgitt et tema for oppgaven av emneansvarlig.Studenter som ikke består flervalgseksamen kan ta opp igjen eksamen i vinter-/vårsemesteret. Studenter som ikke har bestått eksamen i faget senest ved ny eller utsatt eksamen henvises til neste ordinære eksamen i faget sammen med etterfølgende kull.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidsformer
- Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
- På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. Seminarene vil særlig bli brukt som treningsarena for å gi og ta imot konkrete tilbakemeldinger på tekst relevant for mappeevaluering.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.