Bacheloroppgave (BPSBAC)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
BPSBAC
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
- ha kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- ha kunnskap om forskningsetikk
- ha kunnskap om forskningsfeltet oppgaven omhandler
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne avgrense et emneområde og formulere en problemstilling
- kunne gjennomføre relevant litteratursøking
- kunne beskrive og analysere problemstillingens psykologiske fenomen, herunder innhente relevant teori og empiri fra litteraturen
- kunne redegjøre, analysere og diskutere i forhold til den formulerte problemstilling slik at det genereres en argumentert fremstilling fra problemstilling til konklusjon, som besvarer det eller de spørsmål, problemstillingen omhandler
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne produsere en lengre akademisk tekst
- kunne reflektere og drøfte forskningsetiske spørsmål
- kunne reflektere og drøfte kritisk faglitteratur og faglige debatter
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
• Oppgaven kan skrives individuelt, eller i gruppe på inntil 3 personer
• Omfang: Omfanget av oppgaven er maks 8.000 ord uansett antall personer.
• Referansestil: APA 7th
• Særlige bestemmelser: Emne for bachelorprosjektet skal godkjennes av fagansvarlig lærer senest 1 måned innen innlevering. Bachelorprosjektet skal forsynes med et engelsk resyme på maks 1 side. Resyméet inngår i bedømmelsen.
Bachelorprosjektet skal skrives i artikkelform. Artikkelen skal bestå av en innledning, forskningsspørsmål og målsetning, metodebruk, resultatdel, diskusjonsdel og begrensninger med studien. Regler for gruppeprøve (se over) gjelder også ved bruk av artikkelform.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Pravin TembjergEmneansvarlig:
Lilla MagyariStudieprogramleder:
Bianka Anna KarshikoffArbeidsformer
- Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
- På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter.
- Seminarene vil bli inndelt etter tematisk og/eller metodisk tilnærming, Studentene og seminarlederne i de ulike gruppene vil jobbe med relevant metode.
- Seminarene vil bli brukt til å initiere og fasilitere uformelle studentaktive fagfellevurderinger.
- Til veiledning forventes at student og veileder tidlig avtaler form og innhold på veiledning innen definerte former.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.